RS 5 Coupé > Audi België

RS 5 Coupé

Combineert esthetiek
met dagelijkse bruikbaarheid

De nieuwe Audi RS 5 Coupé is het eerste Audi Sport-model in de nieuwe RS-designtaal. Zijn compleet nieuw ontwikkelde 2.9 TFSI Biturbo levert 331 kW (450 pk) en een koppel van 600 Nm. De standaard quattro-vierwielaandrijving verdeelt het vermogen over de vier wielen.

Ontdek het hele Audi Sport gamma bij één van onze 3 officiële Audi Sport verdelers
  • DELORGE AUTOMOTIVE HASSELT

  • Herkenrodesingel 8 C
    3500 Hasselt
    +32 11 27 84 40

  • AUDI DELBAR

  • Gentstraat 99-101
    8930 Rekkem
    +32 56 43 35 70

  • AUDI CENTER BRUSSELS

  • Bemptstraat, 38
    1620 Drogenbos
    +32 2 371 27 11

Galerij

Download alle
00:00 | 00:00
  • Max. Vermogen

  • 450

    pk

  • Max. Koppel

  • 600

    Nm

  • Acceleratie

  • 3,9

    seconden

  • van 0 tot 100 km/u

563x317_ARS5_D_171002_RGB_2.jpg
De door Audi nieuw ontwikkelde 2.9 TFSI V6-biturbomotor garandeert een aanzienlijke dosis extra kracht en een hogere efficiëntie, begeleid door een ongeëvenaarde sportieve RS-klank. Hij levert een vermogen van 331 kW (450 pk). Zijn maximumkoppel van 600 Nm (170 Nm meer dan bij het vorige model) is beschikbaar over een ruim toerentalbereik van 1.900 tot 5.000 t/min. Het topmodel uit de A5-familie sprint in 3,9 s van 0 tot 100 km/u, met het optionele RS Dynamic-pack haalt hij een topsnelheid van 280 km/u.

Beide turbo’s van de 2.9 TSI-motor zijn centraal tussen de cilinderrijen geplaatst. Voor een spontaan responsgedrag wordt de aangevoerde lucht via een dubbel circuit naar de turbo’s en de verbrandingsruimtes geleid. Het B-cyclus-verbrandingsprocedé met centrale directe injectie verzekert een ongeziene efficiëntie onder de RS-modellen. De kortere compressiefase van dit procedé maakt een motorwerking met een duidelijk hogere geometrische compressieverhouding mogelijk. In combinatie met een normale, maar in verhouding tot de compressiefase langere expansiefase ontstaan op die manier rendementsvoordelen en wordt de efficiëntie van de motor verhoogd. Gemeten volgens de NEDC-rijcyclus bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik van de V6 Biturbo 8,7 l/100 km (197 g CO2/km). Dat betekent een verhoging van de efficiëntie met 17 % tegenover het vorige model. Daarenboven profiteert de nieuwe RS 5 Coupé ook van een duidelijke gewichtsverlaging. Hij zet 1.655 kg op de weegschaal, 60 kg minder dan voordien. Optioneel is het dak in carbon met zichtbare vezelstructuur verkrijgbaar.
563x317_ARS5_171004_RGB.jpg
De kracht van de biturbo wordt via een sportief afgeregelde achttraps tiptronic met geoptimaliseerde schakeltijden naar de permanente vierwielaandrijving quattro met middendifferentieel gestuurd. De aandrijfkracht wordt asymmetrisch in 40:60-verhouding over de voor- en achteras verdeeld, wat een dynamische handling met optimale trekkracht en maximale veiligheid garandeert. Als optie levert Audi Sport een sportdifferentieel op de achteras.

De voorwielophanging gebruikt een geoptimaliseerde vijfarmige constructie. Achteraan vervangt een ophanging met vijf armen de trapeziumconstructie van het vorige model, wat de sportieve rijeigenschappen en de wendbaarheid ten goede komt. Tegelijk neemt ook het comfort gevoelig toe. Met het standaard RS-sportonderstel ligt de nieuwe Audi RS 5 Coupé duidelijk dichter bij de weg dan het seriemodel. Als alternatief biedt Audi Sport het RS-sportonderstel plus met Dynamic Ride Control (DRC), keramische remmen en de dynamische stuurinrichting met RS-specifieke afstelling aan. Via het standaard rijdynamiekregelsysteem Audi drive select kan de bestuurder zijn persoonlijke rijervaring individueel configureren, bijvoorbeeld voor meer dynamiek of een hoger comfort.
Schrijf u nu in om op de hoogte te blijven van de actualiteit in verband met de Audi RS 5 Coupé

Sportief, exclusief en bijzonder

Bij het ontwerp van de RS 5 Coupé lieten de designers zich inspireren door opmerkelijke motorsportdetails van de Audi 90 quattro IMSA GTO. Massieve luchtinlaten met RS-typische honingraatstructuur domineren de voorzijde van de nieuwe Audi RS 5 Coupé. Het Singleframe-radiatorrooster is duidelijk breder en vlakker dan bij het basismodel. Naast de koplampen bevinden zich extra zijdelingse luchtinlaten en -uitlaten, de optionele Matrix-ledkoplampen onderscheiden zich door een verdonkerde behuizing. De krachtige welvingen boven de met 15 mm verbrede wielkasten beklemtonen het quattro-DNA visueel. Voor sportieve accenten zorgen de RS-specifieke diffusor, de ovale eindpijpen van het RS-uitlaatsysteem en een extra spoilerrand. De RS 5 Coupé staat standaard op lichtmetalen 19-duimsvelgen, optioneel zijn ook 20-duimers beschikbaar. Designpacks in glanzend zwart, carbon en mat aluminium breiden de individualiseringsmogelijkheden uit. Met een lengte van 4.723 mm is de nieuwe Audi RS 5 Coupé 74 mm langer dan zijn voorganger.

Bijzonder hoogwaardig en sportief.

Het zwart afgewerkte interieur van de nieuwe Audi RS 5 Coupé is bijzonder hoogwaardig en sportief uitgerust. Details zoals de RS-sportzetels met optioneel honingraatmotief in fijn nappaleder en het met leder beklede en onderaan afgevlakte RS-multifunctiesportstuur beklemtonen het karakter van de uiterste performante coupé ook in het interieur. De zetels, het stuur, de drempellijsten en de schakelpook zijn voorzien van een RS-opschrift. Specifieke RS-weergaves in de Audi virtual cockpit informeren de bestuurder over de bandenspanning, het koppel en de g-krachten. Bij het bereiken van de toerentalgrens wordt de bestuurder met een signaal aangespoord om op te schakelen. Het RS Design-pack voegt rood als contrastkleur toe aan het interieur. De hoogtepunten van het pakket zijn een afwerking in alcantara van het stuur, de schakelpook en de kniesteunen, rood afgeboorde veiligheidsgordels en voetmatjes met RS-logo. Exclusief voor de RS 5 Coupé biedt Audi Sport de koetswerkkleur Sonoma Green metallic aan.

Een omvangrijk infotainmentaanbod zorgt voor een maximum aan informatie en entertainment aan boord. Het optioneel verkrijgbare MMI Navigatie plus-systeem met MMI touch omvat ook de Audi connect-module, die de nieuwe RS 5 Coupé via LTE met het internet verbindt. De vast in de auto geïntegreerde Audi connect SIM garandeert gedurende drie jaar onbeperkt dataverkeer voor de connect-diensten inclusief roaming voor heel Europa. Via de optioneel bestelbare WLAN-hotspot krijgen de inzittenden met hun mobiele toestellen toegang tot het internet. De Audi smartphone interface geeft bepaalde apps via Apple CarPlay of Google Android Auto weer in een apart MMI-menu. De bediening verloopt moeiteloos en intuïtief dankzij de natuurlijke spraakbediening, de zoekfunctie met vrije tekstinvoer en het multifunctiestuur. Een touchpad in de middenconsole maakt het mogelijk om te zoomen, te scrollen en karakters in te voeren. Andere high-end technologieën zoals het head-up display en tot 30 rijbijstandssystemen verhogen de veiligheid, het comfort en de efficiëntie. Het intelligente samenspel van de systemen vormt een belangrijke volgende stap op de weg naar autonoom rijden.

Van de eerste generatie van de Audi RS 5 Coupé werden sinds 2010 wereldwijd meer dan 13.000 exemplaren aan klanten geleverd.