Elektrisch tweede leven voor de NSU Prinz

NSU Prinz: Audi erfgoed herrijst dankzij e-tron technologie

Audi Magazine

Een eerbetoon dat slechts weinig wagens ontvangen. De NSU Prinz 4L, die al sinds 1973 niet meer rondrijdt, werd opnieuw tot leven gewekt dankzij een project van twaalf gepassioneerde leerling-monteurs. Ontdek de herrijzenis van de NSU EP4, een droomcadeau voor de 150e verjaardag van de Neckarsulm-site.

NSU Prinz: Audi erfgoed herrijst dankzij e-tron technologie
Bij Audi wordt een legende niet snel vergeten.

Bij Audi wordt een legende niet snel vergeten. Zegt de naam “NSU Prinz” u iets? Dit compacte model, dat in 1957 op de weg verscheen, werd ontwikkeld om te voldoen aan de grote vraag naar betaalbare wagens. In de Neckarsulm-fabriek werden vier generaties gebouwd, waarvan de laatste versie de Prinz 4 uit 1961 was met zijn 598 cc-motor. In 1973 werd dit model vervangen door de TTS. 50 jaar later maakt hij een opmerkelijke comeback ... naar de toekomst. Op deze manier krijgt hij een tweede leven, aangedreven door de elektrische revolutie van Audi.

Een futuristische en resoluut sportieve look

Een futuristische en resoluut sportieve look

De transformatie van de originele NSU Prinz naar het zonet onthulde model is spectaculair. De leerlingen behielden slechts één element: de carrosserie, al werd ze iets groter. Deze werd op een aangepaste bodemplaat van een Audi A1 geplaatst, inclusief remmen en assen. Over de hele lijn oogt het bescheiden silhouet een pak gespierder. De spatborden en vleugels zijn ontworpen met de Audi Design 3D-printer. De kleine, brede wielen zijn voorzien van speciale banden voor ideale grip in bochten en bij het accelereren.

Het exterieur van de wagen combineert perfect de Audi kleuren Suzukagrijs en Briljantzwart. De grote spoiler, gespoten in Signaalgeel, vergroot de dynamiek nog meer. Deze is niet bevestigd op de carrosserie maar rechtstreeks op de rolbeugel, waardoor hij door de achterruit gaat. Ten slotte wordt het exterieur afgewerkt met het verjaardagsopschrift ‘150’.

Een nieuwe elektrische krachtbron

Een nieuwe elektrische krachtbron

Om perfect bij de tijdgeest en de nieuwe Audi filosofie aan te sluiten, moest de NSU Prinz afstand doen van zijn 600 cc tweecilinder-benzinemotor met een vermogen van 30 pk. Onder de achterkap vinden we nu een elektromotor van … 240 pk (176 kW). Een uitzonderlijk vermogen voor zo’n compact formaat, aangedreven door de elektromotor van een Audi e-tron uit 2020. De energie wordt geleverd door een batterij van de Audi Q7 TFSI e quattro. In tegenstelling tot de motor zijn de batterijen verborgen onder de motorkap, waar vroeger de brandstoftank zat. Voor een optimale koeling van de batterij werd een grote luchtinlaat geïnstalleerd onderaan de bumper en op de geperforeerde motorkap.

Ook aan de achterzijde zien we een kleine knipoog naar het sportieve DNA van Audi: de kofferklep kan in de halfopen stand worden vastgezet, waardoor de elektromotor zichtbaar wordt. Een mooie verwijzing naar de racewagens van weleer, en in het bijzonder naar de NSU Prinz 1000.

De unieke NSU EP4 (waarbij E staat voor Electric Drive, en P4 voor Prinz 4L) zal waarschijnlijk voor eeuwig een concept blijven. Maar zelfs met een elektromotor is dit het ideale cadeau om de 150 verjaardagskaarsjes van Neckarsulm uit te blazen.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels