Audi Brussels: zij bouwen de Audi Q8 e-tron

Achter de schermen bij Audi Brussels: zij bouwen de Audi Q8 e-tron

Audi Magazine

Bij Audi Brussels draait de elektrische revolutie op volle toeren. Sinds de Belgische fabriek in 2018 startte met de bouw van de Audi e-tron, de 100% elektrische pionier van het merk, demonstreert ze jaar na jaar haar knowhow. Eind 2022 werd de fakkel doorgegeven aan de nieuwe Audi Q8 e-tron, het ideale moment dus voor een rondleiding door de productieruimte. Maak kennis met de mensen die elke dag topprestaties leveren om de perfecte elektrische wagen volgens Audi te bouwen.

Achter de schermen bij Audi Brussels: zij bouwen de Audi Q8 e-tron
Electric. Made in Belgium.

Electric. Made in Belgium.

Naast hun talrijke troeven hebben de Audi Q8 e-tron en Audi Q8 Sportback e-tron nog iets bijzonders: ​​ze worden van A tot Z geassembleerd bij Audi Brussels. De bakermat van de elektrische revolutie kreeg enkele jaren geleden de opdracht om de Audi e-tron te bouwen. Hiervoor onderging Audi Brussels een ware metamorfose: alles werd opnieuw ontworpen, gereorganiseerd en herbouwd voor dit nieuwe hoofdstuk. Zelfs de batterij wordt er ter plaatse geassembleerd. Om de aanpak compleet te maken, werd ook de CO₂-uitstoot van de fabriek geëlimineerd dankzij o.a. 107.000 m² zonnepanelen, warmte uit hernieuwbare energiebronnen … De rest wordt gecompenseerd door gecertificeerde CO₂-kredietprojecten. Al deze inspanningen, die tot op vandaag worden voortgezet, zorgden ervoor dat Audi Brussels in 2018 officieel erkend werd als een netto CO₂-neutrale onderneming. Een primeur in de autowereld, waaraan alle medewerkers hebben bijgedragen.

“Ons werk wordt gewaardeerd en erkend”

“Ons werk wordt gewaardeerd en erkend”

Als er bij Audi Brussels een nieuw model wordt gebouwd, is Mohamed altijd betrokken bij het voorbereidende werk. Hij is al 13 jaar gespecialiseerd in carrosseriebouw en herinnert zich de start van de Audi e-tron.

“We vroegen ons af of we dit wel zouden aankunnen. Alles was nieuw: de technologie, de carrosserie die voor een gedeelte uit aluminium bestaat… We analyseerden de hele assemblagelijn, bekeken het proces van begin tot einde, en identificeerden eventuele problemen om klaar te zijn wanneer dat nodig was. Vandaag zetten we ons verhaal verder met de Audi Q8 e-tron, en zeer binnenkort met de Audi Q4 e-tron. We hebben onze veelzijdigheid getoond en ons werk wordt gewaardeerd en erkend. Uiteindelijk geniet het hele bedrijf hiervan. De werksfeer is erg goed. Audi is tenslotte één grote familie – we noemen onszelf “de Audianers”. Iedereen respecteert elkaar omdat we hetzelfde doel nastreven. Elk nieuw model is een geweldig bewijs van vertrouwen. We hebben bewezen dat we elke wagen kunnen bouwen.”

"Ik hou van verandering, dat spreekt mij aan bij Audi"

Met zijn 26 jaar is Jari een jonge arbeider, die toch al 6 jaar op de teller heeft bij Audi Brussels. Hij is ook een jonge leider, die waakt over het welzijn van de 44 mensen onder zijn verantwoordelijkheid in de montageafdeling.

“Ik startte bij Audi Brussels vóór de overschakeling naar de Audi e-tron. Destijds was dit een hele grote verandering met vele opleidingen maar ook een mooie uitdaging. De overgang naar de Audi Q8 e-tron verliep naadloos, met links en rechts enkele nieuwigheden die eigen zijn aan onze plaats bij de productielijn. Elke dag is een nieuwe uitdaging. We bereiden ons ook voor op de komst van de Audi Q4 e-tron, waarvoor ik het montageproces in ons atelier zal moeten begeleiden. We moesten brainstormen over de implementatie van de Q4 e-tron in de bestaande productielijn en nadenken hoe het werk zal worden verdeeld binnen de organisatie omdat we het bedrijf natuurlijk niet kunnen uitbreiden. Dit is een mooie kans voor iedereen om weer aan een nieuw model te werken. Ik hou van verandering, en dat is precies wat mij aanspreekt bij Audi Brussels. Dit is mijn derde functie in zes jaar tijd, met telkens meer verantwoordelijkheden.”

“Ik ben trots op mijn bijdrage aan het succes van deze modellen”

“Ik ben trots op mijn bijdrage aan het succes van deze modellen”

Met 27 jaar anciënniteit is Sabine een van de “anciens” bij Audi Brussels. Al 14 jaar waakt ze over de kwaliteit van de wagens die in de Belgische hoofdstad worden geproduceerd.

“Ik was de eerste vrouw in deze afdeling. Ik neem mijn werk heel ernstig , want een goed gecontroleerde wagen zorgt voor een tevreden klant! Ik controleer zowel de binnen- als de buitenkant van de wagen op het vlak van lak-, montagekwaliteit en conformiteit ... De komst van elektrische wagens was iets heel spannends. Ik ben trots op mijn bijdrage aan het succes van deze modellen. Bij Audi Brussels zijn we in 2018 gestart met de productie van de eerste 100 % elektrische wagen van Audi. Achteraf bleek dit een heel gewaagde maar verstandige keuze. Verder zorgen we er voor dat we heel zuinig omspringen met onze energie. Zo gaat de verlichting in de productie- en pauzeruimtes automatisch uit wanneer ze niet gebruikt worden. Ikzelf let ook op de temperatuur en verlaag de verwarming zodra het mogelijk is.”

"Problemen oplossen geeft mij veel voldoening"

Julie weet alles over batterijen bij Audi. Aanvankelijk als adviseur en in-house waakt ze over de productie van het hart van de 100% elektrische Audi modellen. Op slechts een paar jaar tijd is ze getuige geweest van ongelofelijke vooruitgang.

“In het begin assembleerden we amper enkele batterijen per week. Vandaag zijn dat er meer dan 300 per dag! De nieuwe batterij voor de Audi Q8 e-tron is sinds januari 2023 in productie. Ik werk vooral aan het onderhoud van de faciliteiten voor afdichting en elektrische controle van de batterij. Ons doel is er constant voor zorgen dat alles werkt, zodat de productie ononderbroken kan doorgaan. Ik ben heel vaak bij de arbeiders, ik bespreek met hen wat er wel of niet gaat. Ook heb ik contact met leveranciers. Ik hou van problemen oplossen. We volgen een nauwkeurige en efficiënte methode om snel een oplossing te vinden. Je moet flexibel zijn, dat geeft soms stress maar ook veel voldoening. Er is veel uitwisseling van ideeën en wederzijdse hulp. Ik kan heel goed opschieten met mijn collega's en dat komt ook ons ​​werk ten goede.”

“Een droomjob voor een ingenieur”

“Een droomjob voor een ingenieur”

Bruno vervult zijn tweede functie in de lakafdeling, na haltes in de montage en de batterijproductie. Innovatie is de drijvende kracht achter zijn werk bij Audi.

“We zijn pioniers. Sinds de elektrische transitie zijn we duidelijk een nieuw tijdperk ingegaan, waarin we de hoofdrol spelen. De wagens zijn fantastisch, de technologieën zeer vooruitstrevend, we produceren onze eigen batterij ... De evolutie is fenomenaal. Vandaag ben ik opnieuw in de lakafdeling tewerkgesteld. Voor de Audi Q8 e-tron is de introductie van nieuwe kleuren altijd een grote uitdaging geweest. Je moet configureren, testen, observeren, aanpassen ... om een ​​perfect resultaat te verkrijgen. Het lakwerk is een belangrijk onderdeel. Het is vaak het eerste wat een klant ziet of kiest voor zijn wagen. Door voor een grote constructeur te werken, heb ik als ingenieur steeds toegang tot tal van nieuwe technologieën. Voor mij wordt het nooit eentonig! Daarnaast kreeg ik al de mogelijkheid om binnen het bedrijf te evolueren, en zo mijn kennis en netwerk uit te breiden. Dit is zeer verrijkend en schenkt me voldoening”

“Transport is een dagelijkse uitdaging”

“Transport is een dagelijkse uitdaging”

Cele werkt aan het einde van de lijn. Met andere woorden: zodra de wagen klaar is, regelt haar team het transport van de Q8 e-tron naar de geplande eindbestemming. Een belangrijke stap in het proces, waar we met heel wat criteria dienen rekening te houden.

“De mogelijkheden op het vlak van transport zijn niet altijd makkelijk te voorspellen. Welke treinen en vrachtwagens zijn beschikbaar? Dit vereist veel denkwerk, en ook overleg met de andere vestigingen van de groep. Kunnen we bijvoorbeeld bepaalde transportmiddelen combineren? Dit laatste is steeds meer aangewezen, aangezien we er alles aan doen om onze productie zo duurzaam mogelijk te maken. We moeten rekening houden met de capaciteit van het spoorvervoer, het is niet meer "zomaar" een ​​vrachtwagen voorzien zoals voorheen. Dat maakt het werk ook spannend. Ik ben bovendien blij dat de focus op duurzaamheid ligt. Dit helpt om vooroordelen over de autofabriek te bestrijden. Toen mijn schoonbroer de fabriek bezocht, was hij overweldigd door wat hij zag. Het is een evidente ontwikkeling in de wereld van vandaag, waar we trots mogen op zijn.”

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels