De precisietools waarmee de Audi Q4 e-tron gebouwd wordt.

Q4 e-tron. Van tekening naar productiemodel.

Audi Magazine

Met de Q4 e-tron zet Audi een nieuwe stap in de designtaal van zijn elektrische modellen. De compacte SUV vertaalt de lijnen van de concept car uit 2019 in een productiemodel. Voor de toolmakers van Audi bestaat de uitdaging erin om de ideeën van de designers om te zetten tot het elegante resultaat dat zij voor ogen hebben, tot in het kleinste detail. Een werk van uiterste nauwkeurigheid dus. Hierdoor speelt de ontwikkeling van deze mallen en perstools een essentiële rol in de kwaliteitsvereisten van Audi.

Q4 e-tron. Van tekening naar productiemodel.
Haarscherpe precisie vanuit elke hoek

Haarscherpe precisie vanuit elke hoek

Of u nu de voorzijde, het profiel of de achterkant bekijkt, het design van de Audi Q4 e-tron is een echte blikvanger. Het zijpaneel illustreert de complexe productie van de wagen. Kleine details, lijnen die in elkaar overvloeien, de wielkast die op een prachtige manier verbonden is met de achterlichten … elk detail ademt een onberispelijke afwerking en precisie. Een uitmuntend resultaat dankzij de productiemachines, en meer bepaald het team dat ze ontwerpt. Want hier draait het niet louter om "fabriceren", maar wel om het vertalen van de designvisie naar de werkelijkheid.

Hoe dit in zijn werk gaat? De ingenieurs die de perstools bouwen, zitten al in de beginfase van de ontwikkeling samen. Ze onderzoeken de voorstellen en bedenken oplossingen om de verschillende onderdelen te vervaardigen. Voor de Audi Q4 e-tron werkten hiervoor twee Duitse sites samen. Gereedschapmakers uit Ingolstadt zorgden voor het zijpaneel, de deuren en het dak, terwijl die van Neckarsulm de motorkap en achterklep creëerden.

assemblage

Een gietijzeren kolos van 47 ton

Elk van de perstools die gebruikt worden om de zijpanelen te produceren, weegt 47 ton en is 4,50 m lang, 2,40 m breed en 1,35 m hoog. Deze gigantische tools, die het resultaat zijn van duizenden uren nadenken en bouwen, bevatten tot wel 500 verschillende onderdelen. Het duurt enkele maanden om één ​​enkele set van deze enorme tools te maken.

En daarna? Zodra ze voltooid zijn, worden de tools getest en vervolgens geïnstalleerd in de belangrijkste perslijnen. Voor het grootste deel in Ingolstadt, daarna worden ze getransporteerd naar Zwickau (regio Saksen) waar de Audi Q4 e-tron geproduceerd wordt. Tussendoor zullen nog talloze optimalisatiefases nodig zijn, vaak over slechts een paar duizendsten van een millimeter. Bij elk van deze fases zorgen optische meetsystemen voor analyses, en leveren zo exacte gegevens voor nog meer precisie. Deze kunnen echter het scherpe oog en de fijngevoelige menselijke hand niet vervangen om de minste onnauwkeurigheid te detecteren.

De uiteindelijke productie

De uiteindelijke productie

Voor de fabricatie van een zijpaneel zijn 6 stappen nodig in de perslijnen van Zwickau, elk met een specifieke tool. Tussen de verschillende fasen verplaatsen robotgrijpers het onderdeel van de ene tool naar de andere.

De eerste tool geeft het vel plaatstaal de gewenste vorm, terwijl de volgende het vel op maat snijdt, bijvoorbeeld in de zone rond de zijramen etc. Onder de pers verandert de platte plaat in een driedimensionaal onderdeel met een grote precisie en een emotioneel design.

De Q4 e-tron, een nieuwe stap in het elektrische offensief van Audi.

De Q4 e-tron, een nieuwe stap in het elektrische offensief van Audi.

Het elektrische offensief van Audi wordt verder versterkt met de Audi Q4 e-tron, die in de voetsporen treedt van zijn voorgangers Audi e-tron en Audi e-tron Sportback. Een model dat ongetwijfeld talloze fans van high-end elektrische mobiliteit zal aantrekken. Te meer omdat deze wagen naast een verleidelijk ontwerp en enkele revolutionaire technologieën ook kan uitpakken met een erg concurrentiële prijs en een voor bedrijven 100% fiscale aftrekbaarheid.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels