State of the art: het stuur van de Audi Q4 e-tron

Richtinggevend. Het hoogtechnologische stuur van de Audi Q4 e-tron.

Audi Magazine

Het stuurwiel is bijna net zo oud als de wagen zelf. Maar de technologieën erachter zijn complex en werden de afgelopen decennia steeds geavanceerder. Audi ingenieurs werken hierbij aan de perfecte combinatie van rijdynamiek en comfort. Tegelijkertijd zorgen talloze functies die bediend worden via het stuur voor extra veiligheid en ondersteuning. Als gevolg hiervan wordt het stuurwiel steeds meer een communicatieapparaat, en zelfs een innovatief hightech commandocentrum in de Audi Q4 e-tron en Audi Q4 Sportback e-tron.

Richtinggevend. Het hoogtechnologische stuur van de Audi Q4 e-tron.
Het stuur is al meer dan 120 jaar een onmisbaar element in elke auto.

Het stuur is al meer dan 120 jaar een onmisbaar element in elke auto. In het begin was er een stuurhendel of stang, waarmee de bestuurder de stuurhoek van de wielen veranderde. Het sturen was echter allesbehalve precies of flexibel. Met zijn “volant” ontwikkelde de Franse ingenieur Alfred Vacheron voor het eerst een technisch alternatief om de controle over de stuurprecisie van de voorwielen te optimaliseren. De cirkelvorm maakte het hierbij mogelijk om de stuurhoek in meerdere rotaties over te brengen.

High-tech commandocentrum

High-tech commandocentrum

Ondertussen is het stuur veel meer dan een hulpmiddel om van richting te veranderen: het is de digitale controlekamer en de belangrijkste interface tussen mens en machine. Audi bestuurders bedienen vandaag talloze functies via multifunctionele knoppen – van communicatie over infotainment tot comfortfuncties. Audi stuurwielen zijn daardoor echte commandocentra geworden. Ze hebben echter allemaal één ding gemeen: ze delen Audi’s sportieve look, liggen ergonomisch in de hand en bieden een hoge functionaliteit met intuïtieve bediening.

Geavanceerd nieuw stuur in de Q4 e-tron

Geavanceerd nieuw stuur in de Q4 e-tron

Het stuur van de Audi Q4 e-tron en Audi Q4 Sportback e-tron zet nieuwe maatstaven: het integreert in totaal 18 functies, die voor het eerst kunnen bediend worden via touchscreens met een black panel-look. Hun functiegebieden zijn verlicht en geven aan welke knoppen actief zijn. Wanneer ze niet actief zijn, worden de hoogglans zwarte touchgevoelige zones vrijwel onzichtbaar.

Een andere nieuwigheid is het optionele stuurwiel dat aan de boven- en onderkant is afgeplat. Dit geeft het interieur van de Audi Q4 e-tron en Audi Q4 Sportback een futuristische look, benadrukt zijn vooruitstrevende karakter en vergemakkelijkt het in- en uitstappen.

Haptische feedback

Haptische feedback

Wanneer de bestuurder een touchscreen in het stuur van de Audi Q4 e-tron of Audi Q4 Sportback e-tron aanraakt, zorgt het systeem voor een haptische feedback. Daarbij gaat het om dezelfde techniek als bij de MMI touch in de middenconsole. Een touchscreen dat geactiveerd wordt via een drukpunt herkent de vingerpositie. Bij activering volgt er een mechanisch klikgeluid. Op die manier kan de bestuurder zich intuïtief oriënteren.

Audi integreert met zijn bedieningsconcept een technologie in het stuur die we al kennen van smartphones en tablets. Bovendien zijn er naast aanraking ook veegbewegingen om door navigatie- en mediafuncties te bladeren, en door een menu met voertuigfuncties.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels