Duurzaam cruisen

Oneiric:
Zaha Hadid Architects ontwerpt ecologisch en futuristisch jacht

Audi Magazine

Niet alleen autobouwers zoals Audi oriënteren zich vandaag richting duurzame premium mobiliteit. Ook in andere sectoren zien we vandaag een gelijkaardige beweging. Zo ontwierp het gerenommeerde Zaha Hadid Architects voor de Italiaanse scheepsbouwer Rossinavi een luxueus jacht dat wordt aangedreven door zonne-energie en artificiële intelligentie: de Oneiric.

Vlaggenschip voor groene technologie
Net als andere industrieën

Net als andere industrieën moet ook de scheepvaartsector belangrijke initiatieven nemen om zijn CO₂-uitstoot drastisch te verlagen. Vandaag is deze sector verantwoordelijk voor zo’n 3 procent van de wereldwijde uitstoot, en daarom neemt Europa initiatieven om ook deze aanzienlijk te verlagen. Met de creatie van de luxueuze catamaran Oneiric wil de Italiaanse superjachtbouwer Rossinavi zijn inzet voor groene technologie tonen, alsook zijn bekommernis om de gezondheid van de oceaan.

Sculpturaal design, maximale functionaliteit

Sculpturaal design, maximale functionaliteit

Het ontwerp van het jacht werd getekend door het Britse internationaal opererende architectenbureau Zaha Hadid Architects, bekend om zijn spectaculaire ontwerpen met vloeiende lijnen en afgeronde vormen. De ondertussen overleden Brits-Iraanse architecte Zaha Hadid en haar team zijn verantwoordelijk voor talloze indrukwekkende wolkenkrabbers, luchthavens, voetbalstadia, concertzalen overal ter wereld … en ook een architecturale parel in ons land: het Antwerpse Havenhuis. De Oneiric combineert de sculpturale designstijl van het architectenbureau met een maximale functionaliteit en geavanceerde technologieën.

Zonnepanelen en artificiële intelligentie

Zonnepanelen en artificiële intelligentie

“Het ontwerp van het exterieur en interieur van de Oneiric is geïnspireerd door de vloeiende vormen en de dynamiek van de golven in de oceaan. De golvende lijnen en reflecterende oppervlakken van de buitenzijde van het jacht keren terug in het interieur, waardoor de grenzen tussen schip en zee vervagen,” klinkt het bij Zaha Hadid Architects. De Oneiric heeft een totale lengte van 44 m en zal voornamelijk uit aluminium worden gebouwd. Drie niveaus van zonnepanelen worden naadloos geïntegreerd in het ontwerp, om een pakket van zeer efficiënte batterijen op te laden. Een door artificiële intelligentie aangestuurd controlecentrum bewaakt het energieverbruik, de batterijstatus en de milieu-impact, om de meest duurzame navigatie aan te geven.

Geïnspireerd door fytoplankton

Geïnspireerd door fytoplankton

Het streven naar ecologische duurzaamheid bij de Oneiric is geïnspireerd door de wens om de ecosystemen van de oceaan te beschermen. Rossinavi's technologische innovaties en duurzaamheidsfilosofie zijn geïnspireerd door fytoplankton, een kleine zeealg die zonlicht omzet in energie en verantwoordelijk is voor meer dan de helft van de jaarlijkse zuurstofproductie op aarde. “Deze miljarden microscopisch kleine organismen herinneren ons eraan dat we door samen te werken kunnen bijdragen aan een gezonder milieu,” aldus de Italiaanse scheepsbouwer.

Besparing van 40 ton CO2

Besparing van 40 ton CO₂

Tijdens een dagtocht kan de Oneiric tot 100% van de tijd volledig elektrisch varen zonder uitstoot. Op trans-Atlantische overtochten kan het jacht tot 70% van de tijd elektrisch varen, wat een besparing van ongeveer 40 ton CO₂ oplevert in vergelijking met een conventioneel schip. De dubbele romp van de Oneiric zorgt hierbij voor een grotere energiezuinigheid in vergelijking met een conventioneel jacht. De gewichtsverdeling en lengte-breedteverhouding creëren immers een grotere hydrodynamische efficiëntie. De zonnepanelen, die het accupakket overdag continu opladen, zijn ook ontworpen voor periodes wanneer het jacht niet in gebruik is. Wanneer de Oneiric aangemeerd ligt, kunnen de zonnepanelen een familievilla op het land van stroom voorzien.

Gerecycleerd en recycleerbaar

Gerecycleerd en recycleerbaar

De cockpit op het hoofddek bestaat uit een patio met licht gebogen wanden en plafond, om een maximaal zicht op het water te creëren. Door het afdalen van de trap komt men op de zwemplatforms, waar muren en plafond weggelaten worden om te zorgen voor een directe verbinding met de zee. Meerdere lounge- en eetruimtes binnen en buiten, evenals een mediaruimte met entertainmenttechnologieën, zijn geïntegreerd. Bij het ontwerp van elk jacht is gewicht een cruciale factor. Naast het gebruik van aluminium werd voor het interieur gekozen voor lichtgewicht materialen, waarvan verschillende gerecycleerd en recycleerbaar zijn, met het oog op een maximale energiezuinigheid en optimale prestaties.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels