Limited edition: de Audi R8 green hell

Duivels rijplezier: de
Audi R8 green hell limited edition

Audi Magazine

Al vijf keer reed de Audi R8 LMS naar de overwinning in de 24 uur van de Nürburgring – ook wel de ‘Groene Hel’. Die uithoudingsrace wordt gezien als een van de zwaarste en populairste ter wereld. Als eerbetoon aan dit legendarische succesverhaal stelde Audi tijdens de race op de Nürburgring van dit jaar de Audi R8 green hell voor. Van deze limited edition – voorzien van een atmosferische V10 motor met maar liefst 620 pk – verschijnen maar 50 exemplaren. Droomt u mee?

“Audi staat synoniem voor topprestaties – zowel in serieproductie als in de autosport”, zegt Julius Seebach, algemeen directeur van Audi Sport GmbH. “De Audi R8 voor op de weg en zijn raceversie, de Audi R8 LMS, zijn in dezelfde periode ontworpen en ontwikkeld – ongeveer de helft van hun onderdelen is identiek. De Audi R8 green hell is zowel een eerbetoon aan die link met de autosport als aan de legendarische overwinningen op de Nürburgring.”

R8 Green Hell
Audi R8 Green Hell on track

Exclusieve look: Tiomangroen en matzwarte wrap

De Audi R8 green hell is een collector’s item: van deze sportwagen worden wereldwijd maar 50 exemplaren gemaakt. Dat dit een exclusieve wagen is, springt overigens meteen in het oog. Trouw aan zijn roots is zijn koetswerk standaard gelakt in Tiomangroen. Als optie is hij ook verkrijgbaar in Ibiswit, Daytonagrijs of Mythoszwart.

De motorkap vooraan, de A-stijlen, het dak en de achterkant zijn gedeeltelijk overtrokken met een matzwarte folie met racelook. Op de deuren vindt u het serienummer in grote, doorzichtige matte cijfers, een knipoog naar de typische startnummers van het racecircuit. Het ‘Green Hell’ R8-logo siert de sideblades, de vloermatten en de voorruit. Het exterieurpakket met matzwarte afwerking voegt accenten toe aan de voorkant, de deurstijlen en de diffuser en ook de sideblades, buitenspiegelkappen en achtervleugel zijn in dezelfde tint uitgevoerd. Hetzelfde geldt voor het oppervlak van de 20” velgen met vijfdubbelspaaks dynamic design. Rode details op de velgen vervolledigen het opvallende ontwerp.

In het interieur zit de bestuurder op lichtgewicht kuipstoelen, waarvan het middelste deel met alcantara is bekleed. Hetzelfde materiaal vindt u terug op het stuurwiel, met zijn rode markeerlijn op 12 uur, die ook opduikt op de armleuningen van de deuren en de middenarmsteun. Contrasterende stiknaden in het blauwgroene Kailash Fern zorgen voor een extra sportief accent.

Green Hell R8

Scherpe prestaties: atmosferische V10-motor met 620 pk

Het hart van de Audi R8 green hell is de Audi R8 V10 performance quattro in zijn coupéversie. Zijn melodieuze atmosferische V10-motor stuurt 456 kW (620 pk) naar de vier wielen via de zeventraps S-tronic. Die kracht katapulteert de sportwagen van 0 naar 100 km/u in 3,1 seconden en naar een topsnelheid van 331 km/u. De quattro vierwielaandrijving en een mechanisch sperdifferentieel in de achteras vergroten de rijdynamiek en de trekkracht nog verder.

Leuke extra: de performancemodus van Audi drive select. Daarmee pas je als bestuurder het rijgedrag van de wagen aan de weg aan via een knop op het stuurwiel.

Productie: voortdurende technologieoverdracht

De bakermat van de Audi R8 green hell is de Böllinger Höffe-fabriekseenheid in de buurt van de Neckarsulm-fabriek van Audi. Flexibiliteit geniet een grote prioriteit in deze faciliteit. Naast de productieversies bouwen de werknemers hier ook het Audi Space Frame voor de R8 LMS-racewagen. Gezien de complexe werkprocedures, gaat hiermee een voortdurende technologieoverdracht met de autosport gepaard, naast een hoog trainingsniveau.

Succesverhaal: de Audi R8 LMS in de 24 uur van de Nürburgring

Succesverhaal: de Audi R8 LMS in de 24 uur van de Nürburgring

De GT3-versie van de Audi R8 LMS schreef vanaf zijn eerste deelname geschiedenis op de Nürburgring. In de eerste drie jaar, van 2009 tot 2011, won de racewagen keer op keer in het GT3-klassement tijdens de 24 uur. In 2012, 2014, 2015, 2017 en 2019 won hij in het algemene klassement. Dat resultaat maakt van Audi het meest succesvolle GT3-constructeursteam ooit in de ‘Groene Hel’.

Tot op heden schreef de racewagen in totaal 13 overwinningen op zijn conto in de 24 uur van Dubai, Spa, Zolder en de Nürburgring. En ook in andere races zette het model evenwaardige prestaties neer: sinds 2009 wonnen de twee generaties van de Audi R8 LMS 75 algemene pilotentitels en kwalificeerden ze in 96 andere wedstrijden wereldwijd.

Een schitterend palmares, dat nu bekroond wordt met deze limited edition. De Audi R8 green hell is verkrijgbaar in België vanaf 232.060 euro.

Download alle
00:00 | 00:00
1920x1080_Audi_R8_green_hell_2_teaser.jpg
1920x1080_Audi_R8_green_hell_2_teaser.jpg

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels