Het programma van Audi Sport voor 2023

Vier op een rij voor Audi Sport in 2023!

Audi Magazine

Voor Audi zijn er in 2023 niet enkel vier ringen, maar ook vier pijlers wat betreft de sportieve programma’s. Enkele daarvan zijn uiterst actueel, terwijl anderen eerder projecten op lange termijn zijn. Houdt u van Audi en van autosport? Woestijnrally, GT, toerismewagens en… Formule 1: alles wat u moet weten om 2023 goed af te trappen!

Vier op een rij voor Audi Sport in 2023!
Geschiedenis schrijven in de Dakar met de Audi RS Q e-tron E2

Geschiedenis schrijven in de Dakar met de Audi RS Q e-tron E2

De 45e editie van de Dakar Rally vindt plaats in Saudi-Arabië van 31 december tot en met 15 januari en vormt voor Audi Sport hét grote doel voor 2023. Ter herinnering: ons merk zet drie Audi RS Q e-tron E2 in, voorzien van een elektrische aandrijving. De twee elektrische motoren werden initieel ontwikkeld voor de Formule E en worden gevoed door een hoogspanningsaccu. Ze zijn verbonden aan een hyperefficiënte elektriciteitsgenerator en drijven zo de drie prototypes aan die specifiek ontwikkeld zijn voor ’s werelds grootste en meest veeleisende woestijnrally.

Over een periode van twee weken staat er maar liefst 8.549 kilometer – waarvan 4.706 tegen de klok – op het menu van deze openingsmanche van het FIA-wereldkampioenschap. Na vier etappezeges afgelopen jaar, viseert het team bij Audi Sport ditmaal het podium – of zelfs de eindzege – in het algemene klassement om zo een plaatsje te veroveren in de geschiedenisboeken van de autosport. Nog nooit mocht een elektrisch aangedreven wagen proeven van het podium in een wedstrijd van dit kaliber!

Met Stéphane Peterhansel, dankzij zijn 14 zeges ook gekend als “Mr. Dakar”, Carlos Sainz (drievoudig winnaar) en Mattias Ekström als rijders en copiloten van wereldniveau (Édouard Boulanger voor de Fransman, Lucas Cruz voor de Spanjaard en Emil Bergkvist voor de Zweed), beschikken de vier ringen over heel wat argumenten om zich in de kijker te rijden in de woestijn van Saudi-Arabië.

Lees het artikel
GT: Spa, de Nürburgring en customer racing

GT: Spa, de Nürburgring en customer racing

Het is DE uithoudingsrace die u in België niet mag missen. De 24 Hours of Spa werd verplaatst naar begin juli (gezien de gebruikelijke datum werd ingenomen door de F1…) en is elk jaar opnieuw een evenement waar autosportfans en Audi-liefhebbers reikhalzend naar uitkijken.

Zoals steeds zullen er heel wat Audi R8 LMS GT3 aan de start staan van deze Belgische klassieker, waarvan er meerdere zullen ingezet worden door teams die het zwart-geel-rood verdedigen. Onder hen ook Comtoyou Racing, dat debuteert in de GT-racerij. Het team uit Frameries is geen onbekende in wedstrijden voor toerismewagens (het pakte in 2022 alle titels in TCR Europe), maar zet nu dus zijn eerste stappen in de GT3-racerij. Door de tien wedstrijden van de Fanatec GT World Challenge Europe – waarvan de 24 Hours of Spa het orgelpunt vormt – te betwisten, twee wagens in te zetten in de Endurance Cup en drie in de Sprint Cup van het kampioenschap, maken de troepen van Jean-Michel Baert en François Verbist meteen hun ambities duidelijk.

Boutsen Racing kwam afgelopen jaar al in actie met Audi en slaat in 2023

Boutsen Racing kwam afgelopen jaar al in actie met Audi en slaat in 2023 de handen in elkaar met Graaf Marc van der Straten om zo het team Boutsen VDS te vormen. Het Waalse team zal twee Audi R8 LMS GT3 inzetten in de Fanatec GT World Challenge Europe, waarmee het in 2023 wederom een stap vooruit wil zetten. Daarnaast zullen opnieuw de teams Saintéloc Racing (Frankrijk) en Attempto Racing (Duitsland) de belangen van Audi verdedigen in het kampioenschap… en de 24 Hours of Spa. Afspraak dus op 1 en 2 juli op het Circuit van Spa-Francorchamps met als doel een vijfde zege voor ons merk!

Via klantenteams (het zogenaamde customer racing) staan er ook heel wat andere belangrijke GT3-uithoudingsraces op het programma, met onder andere de 24 uur van Dubai (14 en 15 januari), de 12 uur van Bathurst (5 februari) en de 24 uur van de Nürburgring (20 en 21 mei).

Hoewel het niet over officiële programma’s van het merk gaat, zullen ook de Audi R8 LMS GT2 (waaronder deze van het Belgische PK Carsport, dat in 2022 de titel veroverde in de GT2 European Series) en de Audi R8 LMS GT4 opnieuw in actie komen in wedstrijden over de hele wereld.

TCR, toerisme op kruissnelheid

TCR, toerisme op kruissnelheid

Wist u dat de Audi RS 3 LMS een van de meest succesvolle racewagens ter wereld is? Deze TCR’s, de zogenaamde toerismewagens, kunnen deelnemen aan tal van kampioenschappen overal ter wereld.

De top van de TCR-piramide is echter volop in evolutie. Na het verdwijnen van de wereldbeker (FIA WTCR genaamd), spreken we vanaf nu over de TCR World Tour. Opnieuw is het een Belgisch team – Comtoyou Racing – dat rechtstreeks de belangen van Audi Sport zal verdedigen met officiële steun van de constructeur. In deze TCR World Tour zullen de beste rijders ter wereld het tegen elkaar opnemen in verschillende prestigieuze wedstrijden, waaronder deze van het TCR Europe op het Circuit van Spa-Francorchamps (van 26 tot en met 28 mei). Ook heel wat andere vooraanstaande circuits prijken op het programma, waaronder het mythische tracé in het Australische Bathurst. Daarnaast tekent Comtoyou Racing eveneens present in TCR Europe, waar het Belgische team zijn titels van afgelopen seizoen bij de rijders en de teams zal verdedigen.

Lees het artikel
De Formule 1 in het vizier

De Formule 1 in het vizier

Hoewel u in 2023 nog geen Audi zal zien op de startgrid bij de Grote Prijzen Formule 1, zal men zonder twijfel regelmatig over ons praten in de koningsklasse van de autosport. Nadat ons merk bij de Grote Prijs van België bekendmaakte zich te richten op de Formule 1, kondigde het recent ook aan zich te verbinden aan het Sauber-team vanaf het seizoen 2026, het eerste seizoen van Audi in het wereldkampioenschap. Je trekt echter niet naar de F1 zonder een degelijke voorbereiding!

Naast de samenwerking met Sauber, bevestigde Audi Sport ook dat het zijn faciliteiten grondig gaat vernieuwen. In het Audi Competence Center Motorsport, dat sinds 2014 in Neuburg is gevestigd, worden de Audi-racewagens gebouwd. Het is daar, in een nieuw gebouw met een oppervlakte van bijna 3000 vierkante meter, dat een nieuwe testbank voor motoren zal worden gebouwd. Die testbank moet helpen bij de ontwikkeling van de “Power Unit” die vanaf 2026 in de Sauber F1-bolides te vinden zal zijn. Zowel de verbrandingsmotor, de elektrische aandrijving, de batterij, het systeem voor het terugwinnen van energie en de transmissie zullen worden ontwikkeld in de kantoren en de werkplaatsen in Neuburg.

Daarnaast is er ook een rekruteringscampagne op touw gezet die Audi in staat moet stellen de beste managers

Daarnaast is er ook een rekruteringscampagne op touw gezet die Audi in staat moet stellen de beste managers, de beste ingenieurs en de beste monteurs aan te werven zodat Audi zich in de kijker kan rijden van bij de eerste stappen in deze voor het merk volledig nieuwe discipline. Zelfs al is 2026 nog drie jaar van ons verwijderd, toch is het aftellen al begonnen!

Ondertussen zal u in 2023 zelfs al een Audi F1-bolide kunnen zien, zij het virtueel. In het officiële F1-spel (beschikbaar voor PlayStation, Xbox en PC) kan u namelijk nu al plaatsnemen in een Audi, in de bestickering die afgelopen augustus werd voorgesteld in de marge van de Grote Prijs van België. Nog voor het merk dus officieel op de startgrid staat, is Audi al aanwezig in de Formule 1. Daar kunnen we enkel blij om zijn!

Lees het artikel

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels