GOOSE: “Geluid in de wagen is superbelangrijk”

GOOSE: “We gaan graag op zoek naar onbekend terrein”

Audi Magazine

U herinnert zich vast nog wel een moment waarop u helemaal uit uw dak ging op Synrise. Op een festival, in een zweterige club, of tijdens een stevige sportsessie. Geloof het of niet: de legendarische hit van de Belgische elektrorockband GOOSE viert dit najaar zijn tienjarige jubileum. Een echt feestje is er dit jaar helaas niet bij, maar voor de gelegenheid brengt de band het nummer uit in een immersieve 3D-versie. De ideale match met de Bang&Olufsen luidsprekers in de gloednieuwe Audi A3 Sportback, die over dezelfde 3D-technologie beschikken. Tijd voor een luistersessie, en een interview met de band zelf natuurlijk.

GOOSE: “We gaan graag op zoek naar onbekend terrein”
Goose

Voor u verder leest: doe uzelf een plezier. Zet uw hoofdtelefoon op en bekijk eerst en vooral de videoclip Synrise live/immersive sound performance. Alleen zo krijgt u de volledige ervaring mee zoals GOOSE ze bedoeld heeft. “De combinatie van klank en beeld is de meest krachtige”, zegt Dave Martijn. U zal snel ontdekken waarom.

We bezochten de band in hun eigen studio, Safari Studios, in Kortrijk, waar ook de videoclip van het nummer is opgenomen. Een bijzondere plek bomvol instrumenten: van een paar tientallen synthesisers in alle soorten en maten tot een vleugelpiano. Hoewel de band bekendstaat om zijn elektronische sound, mag één ding duidelijk zijn: hier wordt niets louter steriel achter de computer gemaakt.

Om de immersieve versie van Synrise op te nemen, werden in alle hoeken van de ruimte microfoons geplaatst. Doel: alle nuances van de live performance en ook de klankkleur van de ruimte zelf zo goed mogelijk vatten. Wie de clip bekijkt, merkt het meteen: u krijgt het wonderlijke gevoel rond en tussen de band te wandelen.

Bekijk de videoclip
Goose

Hoe speelden jullie het klaar om het gevoel te creëren dat je zo dicht op die live-ervaring zit?
Dave Martijn: “Het is zo dat het geluid mee verandert met de camerapositie. Als de camera links van de drums passeert hoor je letterlijk de drums rechts in je oren, net alsof je er zelf zou wandelen. Het is voor ons een manier om de realiteit te recreëren, om onze fans uit te nodigen om héél dichtbij te komen.”

Hoe kwamen jullie erbij om een jubileumeditie op te nemen van Synrise – en waarom specifiek met deze immersieve technologie?
Tom Coghe: “Normaal hebben we niet de gewoonte om heel nostalgisch te zijn, omdat we steeds vooruit willen kijken. We willen werken aan nieuwe muziek, denken aan de toekomst, ... Maar plots vertelde ons iemand dat Synrise bijna 10 jaar oud was en toen schrokken we wel even. Dus besloten we om voor één keer terug te kijken, maar er tegelijkertijd toch iets nieuws mee te doen.”
Dave Martijn: “Het was een beetje een combinatie van verschillende dingen. Door de situatie met het virus zagen we heel veel bands livestreams doen. Maar die performances vonden wij vaak nogal vlak. Voor ons voelde dat niet juist. Zeker omdat GOOSE echt een band is die het moet hebben van zijn livereputatie. De energie die je voelt tussen duizenden mensen, het zweet, … je kunt dat niet nabootsen op een scherm. Dus begonnen we te denken aan een interessant alternatief. En zo kwamen we bij die 3D-technologie uit. Zo konden we een ervaring creëren die echt voelt alsof je bij ons in de kamer bent.”

samples goose

Hoe belangrijk is technologie voor jullie?
Mickael Karkousse: “Je kunt makkelijk je computer openen en een programma downloaden om muziek te maken. Maar dan heeft iemand anders het onderzoek voor jou gedaan. Wij gaan graag zelf met onze synths aan de slag – de meeste hebben geen voorgeprogrammeerde klank, die moet je zelf maken. Dat is ook de sport en de competitie hier in de studio. Door zo te werken, komen we op nieuwe, unieke combinaties.”
Dave Martijn: “We zijn ook gestart als een klassieke rock-’n-rollband. Daarin zit onze kracht. Je hebt nu veel dj’s die live gaan spelen, zij maken eigenlijk de omgekeerde beweging. Geef ons een instrument en we kunnen iets samen doen. Eigenlijk zijn synths voor ons de moderne gitaren.”

Is het net door te experimenteren met echte instrumenten, door dingen vast te pakken en risico’s te nemen dat je op nieuwe dingen komt?
Mickael Karkousse: “De Franse producer van de groep Cassius – een van onze grote voorbeelden – zei ooit: ‘Je moet risico’s nemen in de studio. Want wat op dat moment extreem lijkt, is dat op het einde van de rit vaak helemaal niet. Dus je moet jezelf pushen om een stapje verder te gaan. Het is nooit te ver.’ Bovendien heeft iedereen vandaag toegang tot dezelfde softwarepakketten. Het gevaar is dat je muziek heel plastiekerig gaat klinken als je alleen met computereffecten werkt. Daar houden we minder van. Bij ons gebeuren er soms ‘accidentjes’, maar die leveren meestal net de beste resultaten op.”
“Wat we ook graag doen, zoals nu met Synrise, is op zoek gaan naar onbekend terrein. Een ander project dat we met Audi gedaan hebben (voor het nummer Circles, red.) is het geluid van de motor van de Audi R8 in een song integreren. Klinkt misschien vergezocht, maar wij hoorden in die motor een synth. Wij bekijken graag alledaagse zaken van een andere kant, en dan wordt het plots iets helemaal anders.”

Bekijk de videoclip van Circles
Goose & Audi

Kunnen we in Synrise nog bijzondere samples ontdekken?
Dave Martijn: “Ergens halverwege het nummer zit een effect dat een beetje sci-fi klinkt. Dat is eigenlijk gemaakt door hetzelfde toestel dat de originele R2D2-klank voor de Star Wars-films heeft ontwikkeld.”

Luisteren jullie graag naar muziek in de wagen?
Mickael Karkousse: “Absoluut. Een goed episch nummer is altijd fijn, iets als Vienna, van Ultravox (grinnikt). En natuurlijk onze eigen muziek. Het heeft iets filmisch om tijdens het rijden over je dashboard door de voorruit te kijken. Als bestuurder ben je dan tegelijk cameraman en regisseur: er spelen zich heel veel verhalen voor je neus af.”
Dave Martijn: “Je voelt ook echt het moment, alsof je een foto opnieuw bekijkt.”
Tom Coghe: “Toen we onze vorige plaat opnamen, hebben we heel veel in de auto gezeten om lange roadtrips te maken door de woestijn. De muziek is dan extra speciaal. Als je de radio op dat moment opzet, dan is dat nummer meteen gelinkt aan de plaats waar je bent. Het is ook tof om te ontdekken waar de locals naar luisteren. Of dat nu classic rock is, of hiphop, of Spaanse traditionele muziek. Tussen de zenders zappen, brengt je in een bepaalde sfeer. Bijna zoals de lokale keuken proeven.”

Goose

Jullie hebben net Synrise ook beluisterd op het Bang&Olufsen 3D-geluidssysteem in de Audi A3 Sportback. Wat vonden jullie van de klank in de wagen?
Mickael Karkousse: “Het systeem heeft meer kracht en klinkt stabieler dan standaard systemen. We hebben met een heel aantal opties gespeeld en je merkt echt wel een verschil tussen de settings. Daar had ik wel wat schrik voor, dat je dat niet zou horen. Ik voelde opnieuw dat festivalgevoel en je hoort ook duidelijk het ruimtelijke aspect van het nummer. Het leunt aan bij de koptelefoonbeleving. Een ander probleem dat je vaak hebt is dat de bassen de hele auto doen daveren – dat is hier niet het geval.”
Dave Martijn: “De muziek begint niet te verkleuren als je de volumeknop opendraait. Heel aangenaam is dat.”

Goose & Audi

Hoe belangrijk is de geluidsbeleving onderweg voor jullie?
Dave Martijn: “Geluid is superbelangrijk in ons leven. Als je dan van een optimale klank kunt genieten op één van de weinige plaatsen waar je nog kunt vertragen en echt de tijd nemen om naar muziek te luisteren, is dat echt wel een meerwaarde.”
Bert Libeert: “De auto is voor mij de ideale plaats om muziek te beluisteren – een lange rit is de ideale kans om een plaat die je al even op je lijst had staan eindelijk in zijn geheel te beluisteren.”
Mickael Karkousse: “De auto is ook een referentieplek. Een slechte installatie kan voor ons echt vervelend zijn. Als je muziek op het Bang&Olufsen 3D-geluidssysteem beluistert, dan staat het geluid niet ver van hoe wij het bedoeld hadden in de studio. En dat is een groot compliment!”

Goose

Hoe ervaren jullie de samenwerking met Audi tot nu toe?
Mickael Karkousse: “We werken niet met veel merken samen, want het is niet evident om een groep te linken aan iets anders dat totaal niet met muziek te maken heeft. Met Audi werkt het omdat het complexloos is. We dringen ons niet aan elkaar op, maar op een of andere manier slagen we erin om onze projecten aan die van Audi te spiegelen.
Wij hadden het idee voor Synrise immersive en dat paste toevallig, omdat Audi ook bezig is met die technologie. Zo wordt het een natuurlijke wisselwerking. Als wij een zot idee hebben om de klank van een auto in onze muziek te integreren, dan faciliteert Audi dat. Dankzij hen konden we naar het atelier van WRT, het Belgische race team dat met de R8 LMS rijdt, om de R8 te doen ronken op een testbank, dat is iets wat we anders nooit hadden kunnen doen. We vullen elkaar aan, en da’s redelijk uniek.”

Goose & Audi

Innovatie is natuurlijk een van de steunpilaren bij Audi, wat is jullie kijk daarop in de muziekwereld?
Mickael Karkousse: “Oorspronkelijk vonden we de immersieve technologie maar niets, omdat niets boven een live-ervaring ging. En dat is ook wat het publiek van ons verwachtte. Maar als dat wegvalt, dan is er plots ruimte voor die technologie. Soms is het door wat er rond je heen gebeurt dat je innoveert. Maar dat is geen missie van ons. We willen niet de groep zijn die zegt: we maken muziek en we zijn ook innoverend.”
Dave Martijn: “We doen wat we voelen en wat ons een uitdaging lijkt. En ik denk dat het dan meer een kwestie is om achterom te kijken en te zien: wat is er gebeurd?”

Goose

Wat is er de afgelopen 10 jaar het hardst veranderd volgens jullie – en welke evoluties zien jullie zich verder ontwikkelen in de toekomst?
Dave Martijn: “Social media zijn enorm prominent geworden. Het leuke is dat je je eigen verhaal kunt vertellen, maar je wordt voor een stuk ook overspoeld door content – het is uitdagend om daar je weg in te vinden. Als je iets te vertellen hebt over een nieuw project, of nieuwe muziek, is dat heel leuk. Maar gewoon iets uitvinden om zichtbaar te zijn, dat is minder ons ding.”
Mickael Karkousse: “Muziek is tegenwoordig overal, het wordt bijna iets inferieurs. Je hebt nu databanken vol muziek, maar er zit weinig emotie in. Terwijl het vroeger meer een ambacht was. Je had ook meer het mythische beeld van de artiest, het ‘sex, drugs & rock-’n-roll-gehalte’, dat is een beetje verdwenen. Heel veel muziek op de radio klinkt allemaal hetzelfde. Maar je ziet meer en meer groepen die daar weer los van komen en hun plek terug claimen. Waar we vandaag staan met de lockdown, is heel interessant voor de muziek. Het is weer aan ons om te beslissen wat we doen – en niet omdat iemand van ons iets verwacht. Muziek is niet iets dat zomaar gratis uit boxen komt, een gebruiksmiddel als water uit de kraan. In alles wat we ervaren, moeten we proberen om de dingen niet zomaar als vanzelfsprekend te nemen, maar er ook echt van te genieten ... Amen.” (lacht)

Ontdek de nieuwe Audi A3 Sportback

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels