Audi erfgoed: uitzonderlijke restauratie van een DKW F7

Deze DKW F7 uit 1938 fonkelt weer als nieuw

Audi Magazine

Oldtimers zijn net zo waardevol als hedendaagse modellen. Ze zijn het symbool van de evolutie van wagens. Voor autobouwers kunnen ze inspiratie bieden voor de mobiliteit van morgen, voor bestuurders zorgen ze voor een unieke ervaring. En bij Tijs Michiels vormen ze een link naar het familieverleden. Daarom wilde hij zo graag zijn DKW F7 Front Luxus uit 1938 restaureren, die hij erfde van zijn grootvader.

Deze DKW F7 uit 1938 fonkelt weer als nieuw
Een getuigenis uit het verleden van de vier ringen

Een getuigenis uit het verleden van de vier ringen

DKW werd opgericht in 1917 door de Deense ingenieur Jörgen Skafte Rasmussen. In eerste instantie werd het merk bekend als bouwer van motorfietsen, waarvan het lange tijd de grootste leverancier ter wereld was. Het bedrijf breidde zijn activiteiten in 1928 uit met de productie van de eerste wagen. Zijn specialiteit: de tweetakt-tweecilindermotor, volgens hetzelfde principe als motorfietsen, met voorwielaandrijving. Een primeur voor die tijd. In 1932 fusioneerde DKW met Audi, Horch en Wanderer tot Auto Union. De eerste ontmoeting tussen de twee merken dateert dan ook van bijna 90 jaar geleden. Voordat Audi op zichzelf stond, zorgde het samen met DKW voor een revolutie in de automobielindustrie. Een logische reden om verheugd te zijn dat dit bijzondere erfgoed blijft voortbestaan.

DKW F7 Front Luxus: een populaire maar hoogwaardige cabrio

DKW F7 Front Luxus: een populaire maar hoogwaardige cabrio

De DKW F7 Front Luxus van de familie Michiels maakt deel uit van een reeks die furore maakte als vlaggenschip van het voormalige merk. Deze serie, die startte met de DKW F1 (F staat voor Front), was erop gericht om kleine voertuigen met een laag zwaartepunt aan te bieden, betaalbaar, maar met hoogwaardige prestaties. De cijfers van de DKW F7 illustreren dit: een cilinderinhoud van 690 cm³, 15 tot 20 kW vermogen voor 3500 tpm, een snelheid van 85 km/u. Zeer goede cijfers destijds, en het succes bleef niet uit. Zo werden er 80.000 exemplaren van de DKW F7 geproduceerd, maar die van Tijs Michiels is bijzonder. Deze exclusievere cabrioversie werd op slechts 251 exemplaren gebouwd in het carrosserie-atelier Wachsmuth in Chemnitz. Van de DKW F7 Front Luxus blijven er vandaag nog maar 7 over.

65 jaar in een garage

65 jaar in een garage

De passie van Tijs voor oldtimers zit hem in het bloed. “Mijn opa verzamelde vroeger oude wagens”, vertelt Tijs. “Gewoon omdat hij ze leuk vond. Hij zette ze in zijn tuin in Tessenderlo, waar hij een tegelfabriek had. De DKW stond al meer dan 65 jaar stof te verzamelen in een hangar. Waarschijnlijk sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog, toen Duitse officieren enige tijd in het ouderlijk huis verbleven.” Deze geschiedenis kwam zelfs terug in de kleur van het voertuig. “De originele kleuren blauw en zwart werden overschilderd in grijsgroen, zoals gebruikelijk was bij de Wehrmacht”, legt Tijs uit.

Zo'n wagen verdiende een veel beter lot. “Op zijn sterfbed in 1978 wenste mijn grootvader dat we deze kleine auto (die toen al 40 jaar oud was) nooit zouden verkopen. Hij was bedoeld voor de kleinkinderen. Dus dachten Tijs en zijn gezin na over een restauratieproject.

Drie jaar werk

Drie jaar werk

Het opzoekingswerk was niet eenvoudig. Omdat ze de wagen niet goed kenden, deden ze eerst veel online onderzoek om de geschiedenis en oorsprong van het merk DKW te achterhalen. “We kwamen in contact met een klein restauratiebedrijf in Spremberg, de geboorteplaats van deze wagen in Oost-Duitsland, waar de technische kennis nog aanwezig is.” Het gezin bracht de wagen er in april 2018 naartoe. Drie jaar later is hij klaar. “Deze mensen hebben fantastisch werk geleverd”, vertelt Tijs enthousiast.

De trots van de hele familie

De trots van de hele familie

Vandaag is de DKW F7 Front Luxus in zekere zin het boegbeeld van de familie Michiels geworden. Ze dromen er al van om tijdens feestelijke gelegenheden achter het stuur van deze wagen te paraderen ... Tijs wil er ook eens mee deelnemen aan een oldtimerrally, heel wat toekomstprojecten dus. Kers op de taart: het verhaal van DKW eindigt niet bij het gezin. Karel, de vader van Tijs, trakteerde zichzelf voor zijn verjaardag op een DKW 250 cc motorfiets, eveneens uit 1938. Een perfect werkende tweewieler, en een ideale partner op de weg voor Tijs.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels