Audi technologieën met een grote geschiedenis.

De Audi vijfcilinder en quattro. Een legendarisch duo.

Audi Magazine

De quattro vierwielaandrijving en de Audi vijfcilindermotor zijn technologieën met een grote geschiedenis, die zelfs 40 jaar na hun première nog niets van hun fascinatie verloren hebben. Duik mee in het verhaal van 2 rasechte iconen van de "Vorsprung durch Technik" filosofie.

De vijfcilindermotor is nauw verbonden met de geschiedenis van Audi, én met het racing erfgoed van het merk met de vier ringen. Ook de quattro vierwielaandrijving maakt al decennialang deel uit van het DNA van Audi. Vandaag gaat het merk de elektrische toekomst tegemoet met vierwielaandrijving, en zet het ook zijn traditie van krachtige motoren voort met een vernieuwde 2.5 TFSI vijfcilindermotor.

De Audi vijfcilinder en quattro. Een legendarisch duo.
Autosportverleden

Autosportverleden

Met de eerste vijfcilinder wilde Audi zijn prestaties in de autosport verbeteren. De viercilinder werd daarom aangevuld met een extra cilinder om de inhoud en het vermogen te vergroten. Samen met de quattro vierwielaandrijving en turbolader zorgde de vijfcilinder voor een verandering van het imago en het succes van Audi op sportief vlak.

In augustus 1976 werd deze motor geïntroduceerd in de tweede generatie Audi 100 (C2), met een cilinderinhoud van 2.144 cc en een vermogen van 136 pk. De vijfcilinder benzinemotor in de Audi quattro uit 1980 presteerde nog veel beter. Met een turbocompressor, intercooler en permanente vierwielaandrijving bood deze een krachtige combinatie voor het circuit en de weg, goed voor 147 kW (200 pk). In 1983 won de Fin Hannu Mikkola hiermee de rijderstitel in het World Rally Championship.

Uniek en emotioneel geluid

Uniek en emotioneel geluid

Ook vandaag blijven de vijfcilinders van Audi een grote aantrekkingskracht uitoefenen. “Het geluid is uniek”, vertelt Marc Füssel, verantwoordelijke Thermodynamics/Application Development bij Audi Sport. Dit heeft alles te maken met het oneven aantal cilinders. Onder de motorkap gaan de vijf zuigers op en neer in hun cilinders in een bijzondere ontstekingsvolgorde: 1 – 2 – 4 – 5 – 3.

“Dat is anders dan bij elke andere motor. Vooral bij hogere toerentallen en zwaardere belasting stoot hij niet zo'n dreunend geschreeuw uit als een viercilinder”, zegt Füssel. "De vijfcilindermotor brengt een zekere onregelmatige werking met zich mee, wat hem des te emotioneler en levendiger maakt."

Audi RS 3 Berline en Audi RS 3 Sportback

Audi RS 3 Berline en Audi RS 3 Sportback

De geschiedenis van de vijfcilinder zet zich vandaag verder in de nieuwe Audi RS 3 Berline en Audi RS 3 Sportback. Ook hier zorgen de vijf cilinders voor extra rijplezier. Audi verhoogde het koppel van de 2.5 TFSI in deze modellen tot 500 Nm, ofwel 20 Nm meer dan zijn voorganger.

Bovendien accelereert de nieuwe Audi RS 3 sneller bij een laag toerental. Het maximale motorvermogen van 294 kW (400 pk) wordt immers al bereikt bij 5.600 t/min, en breidt zich uit over een breed toerentalgebied tot 7000 t/min. De cijfers spreken voor zich: de nieuwe Audi RS 3 Berline en Audi RS 3 Sportback accelereren van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden – drie tienden van een seconde sneller dan hun voorganger.

Ontdek deze nieuwe modellen
Quattro. Legendarisch sinds 1980.

Quattro. Legendarisch sinds 1980.

Ook de revolutionaire vierwielaandrijving van Audi ontstond in dezelfde periode als de vijfcilinder. Toen de Audi quattro in 1980 zijn debuut maakte, markeerde dit de première van een nieuwe transmissie bij personenwagens: een lichte, compacte en efficiënte vierwielaandrijving. Dit maakte het quattro systeem vanaf het begin bijzonder geschikt voor snelle, sportieve wagens.

Quattro werd dan ook snel een integraal onderdeel van het DNA van Audi, zowel in de autosport als in wagens voor de weg. Talloze beroemde reclamecampagnes, zoals de Audi 100 CS quattro die een skischans beklimt met professioneel rallyrijder Harald Demuth aan het stuur, hebben ook bijgedragen aan zijn legendarische status. En met succes: tot op vandaag produceerde Audi ongeveer 11,8 miljoen wagens met vierwielaandrijving.

Nu ook in elektrische modellen.

Nu ook in elektrische modellen.

Met de elektrische quattro in de e-tron modellen - bijvoorbeeld in de Audi RS e-tron GT - zet Audi de volgende maatstaf in het tijdperk van e-mobiliteit.

“Quattro technologie is een van de fundamentele pijlers van Audi”, vertelt Sebastian Grams, Managing Director van Audi Sport GmbH. “De successen uit het verleden zijn van onschatbare waarde voor de quattro van nu, en voor de positie van het hele merk Audi. We zijn trots om de erfenis van de toen revolutionaire aandrijving over te dragen naar een nieuw tijdperk van wagens, met alle voordelen die onze klanten over de hele wereld waarderen. De quattro is nu ook toonaangevend op het gebied van e-mobiliteit. Met de Audi RS e-tron GT maken we een statement over iets speciaals – net zoals de quattro destijds deed.”

00:00 | 00:00

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels