IoT, de revolutie van geconnecteerde apparaten

Audi Magazine

Vóór u op het kruispunt aankomt, communiceert uw wagen rechtstreeks met het verkeerslicht en vertelt hij hoe u uw snelheid best aanpast om zo kort mogelijk te stoppen. Science-fiction? Niet echt. Geconnecteerde objecten die met elkaar kunnen communiceren, maken nu al deel uit van ons dagelijks leven. Welkom in het tijdperk van het Internet of Things (IoT).

IoT, de revolutie van geconnecteerde apparaten
Web 3.0 in actie

Web 3.0 in actie

Volgens een recent onderzoek van telecomgigant Ericsson zijn er in 2022 maar liefst 29 miljard verbonden objecten, waarvan 18 miljard direct gekoppeld aan het Internet of Things (IoT) of internet der dingen. In een paar jaar tijd is deze technologie quasi onmisbaar geworden, zowel in ons dagelijks leven als in de verschillende sectoren van de economie. De slimme elektriciteitsmeter, de op afstand bedienbare thermostaat, de automatische besproeiing die kan detecteren wanneer de tuin water nodig heeft, het babybed uitgerust met sensoren die de goede nachtrust van de baby controleren, de stemassistent die onze favoriete muziek raadt of de app om onze zoekgeraakte autosleutels te vinden ... allemaal voorbeelden van objecten die met het internet verbonden zijn en die ons leven radicaal veranderen.

Het principe van het IoT is eenvoudig: de informatie die door objecten wordt verzameld (de temperatuur, het tijdstip en de frequentie waarop ze worden gebruikt, gegevens over de omgeving, enz.) worden samengebracht als anonieme gegevens die gebruikt kunnen worden voor verschillende taken of analyses. De grenzen tussen de digitale en de fysieke wereld verdwijnen in wat bekend staat als Web 3.0, met steeds meer toepassingen. Audi is zeer actief op dit gebied en werkt vandaag al aan verschillende projecten die onze manier van rijden ingrijpend zullen veranderen, door het verkeer vlotter te maken en onze veiligheid achter het stuur te verbeteren dankzij het IoT.

België geeft het goede voorbeeld

België geeft het goede voorbeeld

Steden en instellingen tonen ook een groeiende interesse in de mogelijkheden van het IoT en de verbindingen met andere technologieën. Over de hele wereld ontwikkelen zich ‘Smart Cities’, slimme steden die hun infrastructuur verbinden met het internet om bijvoorbeeld verkeersstromen te modelleren of het werk van hulpdiensten efficiënter te maken. België loopt hierin voorop in Antwerpen, waar de haven een jaar geleden een project realiseerde dat uniek is in de wereld: Apica, dat staat voor ‘Antwerp Port Information & Control Assistant’. "Dit is een digitale weergave van de haven, wat we een 'digitale tweeling' noemen, vergelijkbaar met de modellen van vroeger maar met veel meer functionaliteit en vooral met een echt digitaal brein dat in staat is om in realtime alle op het terrein verzamelde informatie te begrijpen en te analyseren”, vertelt Danny Van Dessel, Digital & Analytics Manager.

"Verspreid over de haven hebben we verschillende sensoren die gegevens in realtime registreren, en werken als de vijf zintuigen van Apica. Camera's en drones zijn het zicht, communicatie tussen schepen en de haven zijn het gehoor, verbonden apparaten zijn het gevoel, omgevingssensoren fungeren als een vorm van smaakzin, en onze technologie die verschillende soorten gassen in de lucht detecteert, is de reukzin.”

Technologie ten dienste van duurzaamheid

Technologie ten dienste van duurzaamheid

Dankzij algoritmen die voortdurend opgeleid worden, is Apica's artificiële intelligentie in staat om te leren, te begrijpen en te identificeren wat het als onregelmatigheden beschouwt, en deze vervolgens te rapporteren. “Apica kan bijvoorbeeld de toon van een gesprek tussen de haven en een schip detecteren, en mogelijke stressniveaus herkennen in stemmen, of trefwoorden die kunnen wijzen op een crisissituatie. Ook een gasuitstoot die te hoog is of inconsistenties in de vaarroute van een schip detecteren, behoren tot de mogelijkheden. Het stuurt deze waarschuwingen naar een verwerkingsverantwoordelijke, die op zijn beurt de relevantie van de analyse beoordeelt. Uiteindelijk is het altijd de mens die beslist. Technologie is slechts een ondersteuning, een hulpmiddel. Maar het maakt het mogelijk om een ​​breder spectrum te bestrijken en vooral veel sneller te reageren.”

Apica is ook een multilevel model waarbij men kan kiezen om alle details van de haven in 2D of 3D weer te geven, evenals de positie van elk schip, en bovendien informatiefilters toe te voegen. Men kan dus in virtual reality en vanop afstand navigeren op een dok, of de schepen op de kaart en al hun gegevens bepalen: oorsprong, diepgang, richting, locatie, geschiedenis ... Men kan ook een van de zes drones volgen, die in staat zijn een olievlek op het wateroppervlak te herkennen of een gebied met drijvend afval aan te wijzen. “Ons doel is vooral duurzaamheid en respect voor het milieu. Door bewegingen in de haven te stroomlijnen, te anticiperen op aankomsttijden van schepen, overtredingen te signaleren en vervuilingsrisico's in een vroeg stadium te detecteren, beschermen we de natuurlijke omgeving van de haven en tonen we de relevantie van verantwoord en klimaatbewust maritiem transport.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels