Hoe rijden we morgen?

De toekomst van mobiliteit: hoe rijden we morgen?

Audi Magazine

Hoe kunnen we onze mobiliteit vlotter en efficiënter maken, en tegelijkertijd de CO2-uitstoot verminderen? Dat is een van de grote uitdagingen van onze samenleving. De mogelijkheden zijn legio en de ontwikkelingen veelbelovend. Audi volgt dit alles op de voet en werkt ook aan eigen concepten.

Om ons te verplaatsen van punt A naar punt B, wil iedereen genieten van een zo comfortabel mogelijke rit. Zonder files (of bijna), zonder stress, zonder ongelukken. Vandaag kunnen we hieraan toevoegen: zonder te vervuilen. Wordt dit echt mogelijk in de toekomst? Gelukkig is er technologie om een ​​versnelling hoger te schakelen.

De toekomst van mobiliteit: hoe rijden we morgen?
Slimme steden: de kracht van intelligentie

Slimme steden: de kracht van intelligentie

Het aandeel van steden in de mobiliteits- en duurzaamheidsuitdaging kan worden samengevat in vier cijfers: 2-50-75-80. Concreet betekent dit dat 50% van de mensheid op slechts 2% van het aardoppervlak leeft, 75% van de wereldenergie verbruikt en verantwoordelijk is voor 80% van haar uitstoot. Het creëren van steden met minder dicht en efficiënter verkeer kan daarom een ​​cruciale rol spelen in de evolutie van onze samenleving. Om dit te bereiken, zouden onze steden "Smart Cities" moeten worden, dat wil zeggen verbonden steden. In termen van mobiliteit zou dit betekenen dat ze technologie gebruiken om bijvoorbeeld het gebruik van autonome wagens, gedeelde mobiliteit of connectiviteit tussen wagens en hun omgeving te stimuleren. Veel steden voeren al projecten in deze richting uit, gebaseerd op het potentieel van de nieuwe communicatiestandaard 5G. Audi denkt na over al deze nieuwe mogelijkheden en experimenteert met autonoom rijden en 'Car-to-X'-communicatie, ofwel communicatie tussen wagens en de verkeersinfrastructuur.

Audi verbindt zijn wagens met verkeerslichten
Audi en autonoom rijden: wat kunt u aan uw Audi delegeren?

Audi en autonoom rijden: wat kunt u aan uw Audi delegeren?

Audi is een van de fabrikanten die dag na dag vooruitgang boeken op het vlak van autonoom rijden. Dit laatste wordt ingedeeld in niveaus die de graad van autonomie beschrijven waarvan de bestuurder kan genieten.

Op niveau 1 behoudt de bestuurder de volledige controle over accelereren en remmen, maar heeft hij toegang tot bepaalde rijassistentiesystemen die meer comfort bieden. Een voorbeeld: Audi's Adaptive cruise control, die steeds een veilige afstand tot de voorligger bewaart, is sinds 2003 beschikbaar in de Audi A8.

Op niveau 2 laat het systeem een gedeeltelijke autonomie toe voor de wagen, bijvoorbeeld op de snelweg. Bij Audi wordt dit geïllustreerd door de Audi active lane assist, die de wagen tussen de lijnen van de rijstrook houdt, de veiligheidslijnen tot andere voertuigen telt en de bestuurder tijdens het afwijken waarschuwt via trillingen in het stuur. Deze uitrusting werd in 2007 geïntroduceerd op de Audi A7 Sportback.

Niveau 3 is datgene waarover momenteel alle debatten gaan. De lancering op de markt is nabij, maar het wettelijke kader ontbreekt nog. Met zijn traffic jam pilot is Audi er in ieder geval klaar voor. Hiermee kan het voertuig remmen en accelereren in files, of in langzaam verkeer op snelle rijstroken van maximaal 60 km/u. De bestuurder hoeft niet eens meer naar de weg te kijken of het stuur vast te houden, in tegenstelling tot niveau 2. De nieuwe Audi A8 zou naar verwachting genieten van deze technologie, maar de Europese wetgeving heeft hierover nog geen wet uitgevaardigd. We zullen dus nog even geduld moeten hebben.

Deze uitzonderlijke innovatie brengt ons in ieder geval dichter bij autonoom rijden, ook al zijn de niveaus 4 (automatisch rijden) en 5 (volledig autonoom rijden) nog in overweging. Dromen is echter niet verboden en Audi blijft experimenteren. Met de Audi grandsphere concept kunnen we ons nu al het rijden van niveau 4 voorstellen, in een toekomst die dichter is dan we denken.

Ontdek de Audi grandsphere concept
Kunstmatige intelligentie: de ambitie van zelfrijdende wagens

Kunstmatige intelligentie: de ambitie van zelfrijdende wagens

Autonoom rijden is een thema dat in de automobielsector steeds meer aan belang wint, ook bij Audi. Via het &Audi initiatief, een innovatieve think tank rond kunstmatige intelligentie (AI) die nadenkt over de verantwoorde integratie van nieuwe technologieën in onze samenleving, heeft Audi een enquête gehouden over autonoom rijden. In de hieruit volgende studie “SocAIty 2021” werd vervolgens het belang en vooral de perceptie ervan bij de bevolking ingeschat.

Op het eerste punt blijkt dat autonoom rijden een echte meerwaarde kan betekenen voor onze mobiliteit. Mensen zullen zich ondanks het toegenomen verkeer comfortabeler en betrouwbaarder van punt A naar punt B kunnen verplaatsen. Mensen die voorheen beperkt mobiel waren, zullen makkelijker een wagen kunnen gebruiken. Tot slot, aangezien deze voertuigen elektrisch zullen zijn, zullen we meer ecologisch rijden.

Zeer veelbelovende vooruitzichten dus, die echter moeten worden afgewogen tegen het tweede deel van het onderzoek. Alvorens van autonoom rijden een gewoonte te maken, laten de resultaten zien dat het eerst nodig zal zijn om “zoveel mogelijk mensen autonoom rijden te laten testen, zodat ze de voordelen ervan persoonlijk kunnen ervaren”. Het onderzoek stelt ook dat “het in dit proces belangrijk is om de toegevoegde waarde van het autonoom rijden van de toekomst duidelijk te communiceren, zonder de huidige beperkingen uit het oog te verliezen”. Audi is zich daar goed van bewust en publiceert al regelmatig artikelen over zijn nieuwste innovaties.

Meer dan de helft van de chauffeurs wil autonoom rijden testen
Een toekomst zonder CO2-uitstoot: Audi neemt een standpunt in

Een toekomst zonder CO2-uitstoot: Audi neemt een standpunt in

De interesse van Audi in deze innovaties draait niet enkel rond de passie voor vooruitgang. Door de grenzen van mobiliteit te verleggen, wil Audi een van zijn belangrijkste doelstellingen bereiken: CO2-neutraliteit. Markus Duesmann, CEO van het merk met de vier ringen, herhaalde het tijdens de laatste VN-klimaatconferentie COP26: “We hebben een samenleving nodig zonder fossiele brandstoffen.”

Daarom bevindt Audi zich sinds 2018 midden in de elektrische revolutie. Vandaag bestaat het 100% elektrische aanbod al uit 7 modellen verdeeld over verschillende segmenten, waardoor elektrisch rijden toegankelijk wordt voor een breder publiek. En voor een succesvolle transitie haalt Audi alle mogelijke middelen uit de kast. Daarom heeft het merk een uitgebreid assortiment plug-in hybride modellen ontwikkeld voor alle marktsegmenten. Ook volgens Markus Duesmann is dit de ideale technologie om de transitie naar volledig elektrisch te vergemakkelijken.

Eén ding is zeker: de toekomst van onze mobiliteit belooft spannend te worden en de contouren ervan krijgen vandaag al vorm. Talloze innovaties zijn in volle gang en geven de richting aan. Hierbij neemt Audi het voortouw om zijn bestuurders vlot het nieuwe tijdperk in te loodsen, trouw aan het credo “Future is an attitude”.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels