Uw elektrische wagen kan praten …

Elektrische wagen slim opladen helpt black-outs voorkomen

Audi Magazine

“Als te veel wagens op hetzelfde moment opladen, zal het licht op straat uitgaan.” Dat is de sombere visie van enkele sceptici op elektromobiliteit. Maar is die vrees gegrond? U hoeft er alvast niet van wakker te liggen. Hoezo? Alle Audi e-tron modellen zijn hierop voorbereid met slimme software. Die zal er in de nabije toekomst voor zorgen dat uw wagen het elektriciteitsnet niet onnodig belast.

Elektrische wagen slim opladen helpt black-outs voorkomen
Slim opladen

Het licht dat uitgaat omdat u de stekker van uw elektrische wagen in het stopcontact steekt? Dat ziet niemand graag gebeuren. Om dergelijke situaties te vermijden, stapte Audi mee in een onderzoeksproject. Samen met de Duitse IT-serviceprovider GISA en een aantal softwarepartners zette Audi een testscenario op touw. Doel: overbelasting in het lokale elektriciteitsnet simuleren door meerdere elektrische wagens in dezelfde straat tegelijk te laten opladen, aan hoog vermogen.

Om overbelasting – en dus een eventuele black-out – te voorkomen deed Audi in de test een beroep op netgeoptimaliseerd opladen. Cruciaal daarbij is een doelgerichte communicatie tussen de elektrische wagen en de netbeheerder. De wagen houdt rekening met de actuele belasting van het elektriciteitsnet en maakt gebruik van de dalmomenten om uitgesteld op te laden. Daarnaast neemt hij ook de gewenste vertrektijd van de bestuurder in acht. Een win-winsituatie dus.

Smart meter

Maar hoe communiceert zo’n wagen dan met het elektriciteitsnet? Laten we even inzoomen op een aantal nieuwe modules in het huishoudstroomnet, die ervoor zorgen dat het huis, de elektrische wagen en het elektriciteitsnet vlot met elkaar kunnen ‘praten’.

Smart Meter Gateway: digitale stroomverbinding

De centrale component in het huidige systeem is een zogeheten Smart Meter Gateway (SMGW), die zorgt voor een veilige dataverbinding tussen het huis en de netbeheerder. Het apparaat stuurt de nodige informatie en controlesignalen door naar het Home Energy Management System (HEMS), of rechtstreeks naar het laadsysteem Audi connect.

Zowel de Audi e-tron als de Audi e-tron Sportback zijn nu al voorzien van compatibele slimme software. Zo kunnen deze wagens hun laadvermogen verminderen zoals gevraagd (tot 11 kW standaard en tot 22 kW op verzoek). Audi is van plan ook alle toekomstige elektrische modellen met deze capaciteit uit te rusten.

e-trons

Protocollen: één standaardtaal voor de energie-industrie

Wil je efficiënt kunnen communiceren, dan is het belangrijk dat alle gesprekspartners elkaar begrijpen. Daarom werden er een aantal technische standaarden en communicatieprotocollen geschreven die nodig zijn voor netgeoptimaliseerd opladen. Zij vormen de ‘standaardtaal’ voor alle deelnemers van de energie-industrie in Europa. De belangrijke richtlijn daarbij is die voor de uitwisseling van informatie tussen de stroomaansluiting van het huishouden en de energie-industrie.

Thuis opladen

Toekomstige technologie: individueel laadmanagement voor elke wagen

Op de middellange termijn zal nieuwe netwerktechnologie zorgen voor een efficiënt beheer van het laadvermogen, de oplaadtijd en de oplaadduur van elke wagen. Daarnaast liggen er nog heel wat interessante mogelijkheden in het verschiet. Zo zou een gebruiker die zijn Audi e-tron kan opladen op het werk, bepaalde limieten kunnen ingeven bij het opladen thuis.

Daarnaast kan intelligent opladen van elektrische wagens ook een belangrijke rol spelen in een duurzamer energieverbruik. Zo wordt het ook mogelijk om elektrische wagens te gebruiken als flexibele opslagapparaten voor wisselvallige duurzame energiebronnen als zonne- en windenergie.

Audi AG heeft zichzelf alvast ambitieuze doelen gesteld op weg naar een uitstootvrije mobiliteit. Het bedrijf werkt eraan om zijn volledige vloot CO2-neutraal te maken tegen 2050. Om die doelstelling te halen, zet Audi in op een brede elektrische campagne, met de lancering van ongeveer 20 volledig elektrische modellen tegen 2025.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels