De geboorte van een Audi RS

De geboorte van karakter:
zo komen de Audi RS-modellen tot leven

Audi Magazine

Heel wat modellen van Audi hebben een dubbelganger. Nog sportiever. Nog efficiënter. En meteen herkenbaar aan twee letters: RS, afkorting van RennSport. Maar wat betekent RS nu echt? Audi nodigt u uit achter de schermen van de ontwikkeling van het assortiment – het resultaat van extreem precisiewerk en testritten over de hele wereld.

Audi RS
Sportiviteit

Sportiviteit zit Audi in de genen, dus lanceerde het merk in 2019 een echt RS-offensief. Acht nieuwe modellen maakten hun opwachting in het assortiment dat vandaag 12 wagens telt die symbool staan voor prestaties, prestige, uitzonderlijk design en exclusiviteit. Om dat te bereiken, wordt geen detail aan het toeval overgelaten, zowel in de ontwerpfase en bij de assemblage als tijdens de testritten.

Sportiviteit op het eerste gezicht

Een krachtigere motor maakt van een Audi nog geen RS. Design is een essentieel onderdeel van de creatie. Om een ​​Audi RS te ontwerpen, vertrouwen ontwerpers en ingenieurs op technologieën uit de autosport. Bij veel modellen in de reeks zijn de verhoudingen en de positie van de Singleframe-grille gebaseerd op de ultrasportieve Audi R8: breder en lager en in puur en sportief zwart, in plaats van verchroomd.

Sommige RS-modellen hebben horizontale spleten tussen de grille en de motorkap, die doen denken aan de legendarische Audi quattro Sport uit 1984. Krachtige luchtinlaten en grote ovalen uitlaten symboliseren het vermogen van turbomotoren. Die verfijnde en doordachte carrosserie verlenen elke Audi RS een exclusieve uitstraling.

Assemblage

Uiterst nauwkeurige assemblage

Klanten en liefhebbers kijken altijd vol spanning uit naar nieuwe Audi RS-modellen. Om aan hun verwachtingen te voldoen en de best mogelijke wagens te produceren, worden de eerste versies met de hand geassembleerd. Dat gebeurt tijdens ‘RS-workshops’ door de Audi Quality Assurance-afdeling. De medewerkers monteren de complete RS-carrosserie op zeer nauwkeurige aluminium assemblages, de zogenaamde ‘master jig’. Ze gebruiken daarbij ultramoderne meetmethoden – zoals laserscanners, die miljoenen meetpunten op het oppervlak van elk onderdeel registreren – om alle oppervlakken, scharnieren en radii af te stellen tot op een tiende van een millimeter. Dat alles verhoogt de aerodynamica … en de verleidingskracht van elk Audi RS-model. Klaar voor de weg.

Testen over heel de wereld

Testen over de hele wereld, op alle terreinen

De Audi RS-modellen veroveren de harten van klanten overal ter wereld. Het is dan ook logisch dat hun prestaties wereldwijd worden getest. Op elk type terrein. En in elk klimaat. Zoals de Audi RS Q8, een van de nieuwste modellen in het assortiment. Twee jaar testen op de weg, goed voor een totaal van 1,2 miljoen kilometer of 30 keer rond de aarde. De testritten brachten de Audi RS Q8 naar Finland, Zweden, Frankrijk, Italië, Zuid-Afrika, China en de Verenigde Staten. Talrijke tochten op circuits, ijs, zand en bergachtige wegen, die het mogelijk maakten om de ophanging, de motorkoeling, de prestaties bij hoge snelheid en zelfs de controle over de wagen te verfijnen. Alvorens nog een ultieme duurtest te ondergaan.

Duizenden kilometers op het circuit

Duizenden kilometers op het circuit

Om er zeker van te zijn dat de Audi RS-modellen hun prestaties kunnen herhalen, vindt er een laatste duurtest plaats op de Nordschleife van het Nürburgring-circuit. Een piste van 20,832 km, waarvan 80% wordt gereden met maximaal vermogen. Elke kilometer op dit circuit komt dus overeen met enkele kilometers op de gewone weg.

Elk nieuw RS-model legt 8.000 kilometer af op deze lus, wat – gezien de intensiteit van deze test – gemakkelijk overeenkomt met de volledige levensduur van een wagen. Vanwege zijn hoge eisen is de Nordschleife dé maatstaf voor elke sportwagen. Als je het hier overleeft, kun je het overal ter wereld. “Het circuit geeft ons zeer nauwkeurige informatie over de duurzaamheid van de onderdelen in extreme omstandigheden en over de specifieke kenmerken van de ophanging”, legt Oliver Hoffmann, algemeen directeur van Audi Sport GmbH, uit.

Making of RS

Tijdens de ontwikkeling van heel wat RS-modellen zit Frank Stippler, wereldvermaard piloot voor Audi, aan het stuur. Er is niemand anders die de wagens zo tot het uiterste kan drijven. En die dergelijke uitzonderlijke resultaten weet te behalen. Zijn jongste prestatie: de snelste ronde op de Nordschleife met een SUV, de Audi RS Q8. 7 minuten en 42 seconden, 12 seconden beter dan het vorige record.

Het mag dan niet altijd het doel zijn om records te vestigen, het toont wel het unieke karakter van Audi RS. “Deze wagens zijn in staat om keer op keer maximale prestaties te leveren, terwijl ze met het grootste gemak efficiënt blijven op lange afstand”, voegt Oliver Hoffmann nog toe. Hij vat de RS-filosofie finaal samen als volgt: “Het is belangrijk dat elke kilometer, ongeacht hoe ze wordt afgelegd, een ervaring is. En dat resultaat krijg je dankzij een adembenemend ontwerp, een hoogwaardige uitstraling en een uitzonderlijke kwaliteit."

Ontdek de RS-modellen
00:00 | 00:00

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels