Dé succesformule van de RS familie

Audi Magazine

25 jaar geleden lanceerde Audi zijn eerste RS model in de vorm van de Audi RS 2 Avant. Het was meteen het begin van een succesverhaal. Dankzij hun nauwe banden met de autosport en hun exclusieve karakter wisten de Audi RS modellen altijd al te fascineren. In 2019 komen er nog eens zes productinnovaties bij, waarvan twee volledig nieuwe RS modellen. Het ideale moment om de unieke geschiedenis van dit gamma in de kijker te zetten en enkele sleutelmomenten uit te lichten.

Dé succesformule van de RS familie
RS 2

Het begint allemaal met een naam: RS. Deze letters staan bij Audi synoniem voor het streven naar topprestaties en perfectie. De RS modellen zijn de speerpunten van hun respectievelijke productgamma’s. Ze tillen hun prestaties, prestige en exclusiviteit naar de grenzen van wat technisch mogelijk is, zonder aan dagelijks gebruiksgemak in te boeten.

Heel wat RS modellen zijn pioniers in hun marktsegment en toonbeelden van technische innovaties. De Audi RS 4 Avant, met zijn krachtige V6-biturbomotor en de TT RS, met zijn meermaals bekroonde en krachtige vijfcilindermotor, zijn daar perfecte voorbeelden van.

Een traditie van dynamiek: de meest markante modellen van de RS evolutie

De Audi RS 2 Avant: voor altijd de eerste

De RS modellen geven al een kwarteeuw het beste van zichzelf. Alles begint in 1994, wanneer de Audi RS 2 Avant met zijn vijfcilindermotor met vier kleppen per cilinder (232 kW/315 pk) het eerste hoofdstuk van het RS-verhaal schrijft. Met deze auto legt de constructeur de basis voor het segment van de dynamische, hyperperformante breaks. De quattro-aandrijving met zelfsperrend differentieel, die haar sporen al heeft verdiend in de race- en rallywereld, maakt het mogelijk om de uitzonderlijke kracht van deze RS 2 Avant over te brengen op de weg.

RS 4

De Audi RS 4 Avant: krachtige break

De Audi RS 4 Avant volgt in 1999. Op basis van de toenmalige S4, luidt deze RS een nieuwe vermogensdimensie in in de middenklasse. Onder de motorkap schuilt een biturbo V6-motor met een cilinderinhoud van 2,7 liter en vijf kleppen per cilinder. De ingenieurs optimaliseren de al bijzonder krachtige motor nog verder. Met name de turbo’s worden groter en de turbodruk wordt vergroot. Resultaat: de RS 4 motor ontwikkelt een maximumvermogen van 280 kW (380 pk) in plaats van 195 kW (265 pk).

De tweede generatie van de Audi RS 4 wordt gelanceerd in 2005 en is nog sterker dankzij een reeks innovaties, waarvan er heel wat hun oorsprong vinden in de autosport. Een van de meest baanbrekende daarvan is de V8-motor van 309 kW (420 pk), die toerentallen tot 8.250 t/min mogelijk maakt dankzij FSI-technologie. Audi is de eerste fabrikant die een dergelijke motor in serie ontwikkelt na geslaagde tests met de Audi R8 tijdens de 24 uur van Le Mans.

RS 6

De Audi RS 6 Avant: de krachtigste Audi ooit<

In 2008 komt de RS 6 Avant uit, een sportwagen in de vorm van een discrete en zakelijke break. Hij beschikt over een volledig nieuw ontwikkelde biturbo V10-motor met directe FSI-injectie, droge smering zoals in de autosport en permanente quattro-vierwielaandrijving. Kortom: de RS 6 Avant geeft de concurrentie het nakijken.

Met zijn indrukwekkende V10-motor, compleet met 426 kW (580 pk) vermogen en 650 Nm koppel, is de RS 6 Avant de krachtigste Audi in serie tot nu toe.

Audi RS 3 en Audi RS Q3: de compacte wagens volgen

In 2011 introduceert de RS 3 Sportback de RS-filosofie in de compacte klasse met een 250 kW (340 pk) sterke vijfcilindermotor. In 2013 boort de RS Q3 alweer een ander marktsegment aan als eerste compacte SUV in de RS familie. De Audi RS Q3 beschikt over dezelfde overdwars geplaatste 2.5-vijfcilindermotor als de RS 3. Met zijn lengte van minder dan 50 centimeter is deze motor bijzonder compact, ondanks een indrukwekkend vermogen, dat eind 2014 stijgt tot 250 kW (340 pk). Vanaf 2016 zet de RS Q3 nog straffere prestaties neer met maar liefst 270 kW (367 pk).

5 cylinder motor

5 cilinders: mythische motor

De RS modellen hebben uitzonderlijke turbomotoren onder de motorkap, met de onvermurwbare vijfcilinder als vaandeldrager van het merk met de vier ringen. Tijdens de jaren tachtig drijft de vijfcilinder de rallywagens, toerwagens en productiemodellen van Audi naar de absolute top.

Het eerste RS model had ook al een vijfcilinder onder de kap. En in 2009 maakt de vijfcilinder zijn comeback in de Audi TT RS. In zijn laatste versie is de vijfcilinder 26 kilogram lichter dan zijn voorganger, mede dankzij een krukkast uit aluminium. Die ingreep alleen al bespaart 18 kilogram. Doorgedreven ingrepen beperken de interne wrijving en verhogen tegelijk het motorvermogen.

25 jaar RS tentoongesteld op het Audi Forum in Neckarsulm

Tot eind januari viert Audi het jubileum van zijn RS modellen met een tentoonstelling op het Audi Forum in Neckarsulm. Naast de vertrouwde productiemodellen vallen er ook veertien zeldzame RS-modellen te bewonderen. Onder meer de raceversie van de Audi TT RS uit 2011 en een prototype van een Audi RS 8 die nooit in productie ging.