Wanneer elektrisch nog sportiever wordt

Audi Magazine

Eerst was er al de ‘e’, nu komt er een ‘S’ bij. Audi gaat systematisch verder met zijn elektrische offensief: de Audi e-tron en de Audi e-tron Sportback worden levendiger, scherper en dynamischer als S-modellen. De concepten bevatten drie elektromotoren, een intelligente aandrijflijnsturing en quattro-technologie 2.0 met een elektrische vectoriële koppelverdeling. Elektrisch rijden is net naar topsnelheid geschakeld.

Wanneer elektrisch nog sportiever wordt
Dynamiek

Dynamiek 2.0: de rijervaring

Houdt u van nog meer kracht? Dan slaat de vonk tussen u en de nieuwe Audi e-tron S en Audi e-tron S Sportback concepten ongetwijfeld meteen over. U versnelt in 4,5 seconden geruisloos van 0 naar 100 km/u. En de topsnelheid mag dan elektronisch begrensd zijn op 210 km/u, de stuwkracht houdt daar niet op. De boostmodus geeft u een totaalvermogen van 370 kW en een fenomenaal koppel van 973 Nm.

Qua rijgedrag gaan deze nieuwe prestatieniveaus gepaard met een uitzonderlijke wendbaarheid en trekkracht. Deze nieuwe conceptwagens sprinten even dynamisch weg uit een bocht als een sportwagen. De aandrijving is veel meer gericht op de achterwielen en daardoor natuurlijk veel sportiever. Het rijgedrag is op elk moment voorspelbaar en wordt gekenmerkt door een extreem hoog niveau van veiligheid en betrouwbaarheid.

Power

Elektrische power x 3

Audi stuurt de elektrische technologie in een stroomversnelling. Met een geweldige wereldprimeur: drie motoren drijven de Audi e-tron S en Audi e-tron S Sportback conceptwagens aan. De grotere elektromotor is nu op de vooras geplaatst in een aangepast ontwerp en afgesteld op een vermogen van 124 kW, of 150 kW in boost. Het resultaat: een grotere wendbaarheid in de bochten en een vloeiender rijgedrag. Aan de achterzijde zijn ook twee extra motoren geplaatst, met een vermogen van 196 tot 264 kW.

Innovatie van de quattro-aandrijving

Audi ademt innovatie. Voor zijn 100% elektrische S-concepten bedacht het merk de elektrische vectoriële koppelverdeling. Dankzij die evolutie stuurt elk van de achterste elektromotoren zijn aandrijfkracht recht naar het wiel via een transmissie en is er geen mechanisch differentieel meer. 40 jaar na de introductie van quattro brengt Audi de technologie naar een volledig nieuw peil.

Laden

Tot 150 kW: piekvermogen, zelfs tijdens het laden

Wanneer de bestuurder onderweg is, kan hij zijn Audi e-tron S herladen aan tot 150 kW gelijkstroomvermogen (HPC), bijvoorbeeld bij het Europese Ionity-netwerk. Dat betekent dat opladen van 5 naar 80 procent maar ongeveer een half uurtje in beslag neemt. Een belangrijke factor daarbij is de ingenieuze warmtehuishouding met een standaard warmtepomp, die de batterij, het interieur en de elektromotoren met vier circuits afkoelt en opwarmt. Daarnaast kunnen deze conceptwagens ook opladen aan tot 11 kW wisselstroom (AC).

Meer weten over het Europese Ionity-netwerk
Lichten

Optisch statement: bredere wielkasten

De e-tron S-concepten kiezen met hun krachtige en sportieve looks duidelijk voor Audi’s progressieve designtaal, die de sterke contouren van de wielen benadrukt. Details zoals het achthoekige Singleframe, dat grotendeels gesloten is en lichtgrijs gelakt, brengen het design naar het elektrische tijdperk. In de ledlichten creëren vier latjes onderaan de specifieke dagrijlichtsignatuur van de e-tron.

Op de baan maken de S-concepten meteen een statement. De voor- en achterbumpers zijn zwaar geprofileerd, terwijl de diffuserinleg bijna de hele breedte van het model beslaat. De luchtinlaten zijn groter en expressiever en de wielkasten zijn 23 millimeter breder.

Beide conceptwagens zijn als optie beschikbaar met de digitale Matrix LED koplampen, een wereldpremière in massaproductie. Dat maakt talrijke nieuwe functies mogelijk, zoals een rijstrook- en oriëntatieverlichting.

Rijervaring

Een overweldigende elektrische rijervaring

Met de Audi e-tron S en Audi e-tron S Sportback blijft Audi zonder compromis werken aan elektrische mobiliteit. Technologie, design, comfort en innovatie zijn daarbij altijd gekoppeld aan het intense rijplezier dat u achter het stuur wilt ervaren. Wilt u als eerste op de hoogte zijn als deze prototypes op de markt komen? Volg dan het online magazine of lees onze nieuwsbrief.