Audi RS Q e-tron E2: Efficiënter dan ooit!

Audi RS Q e-tron E2: Efficiënter dan ooit!

Audi Magazine

Audi RS Q e-tron E2: Efficiënter dan ooit!
Afgelopen januari

Afgelopen januari schreef Audi een nieuwe bladzijde autosportgeschiedenis door zich officieel toe te leggen op rally raid - en in het bijzonder de prestigieuze Dakar Rally - met de Audi RS Q e-tron, een hybride-racewagen die ontwikkeld werd om de meest extreme omstandigheden het hoofd te bieden. Nooit eerder durfde een fabrikant die uitdaging aan te gaan! Het Audi-prototype, wiens elektrische aandrijving gekoppeld is aan een elektriciteitsgenerator, reed zich meteen in de kijker met vier etappezeges in de Dakar, de meest veeleisende rally raid ter wereld. Meteen nadien werd dat eerste seizoen in deze discipline gekleurd door een eerste zege van de Audi RS Q e-tron in Abu Dhabi, in maart. Een triomf voor ons merk waarvan we uiteraard hopen dat deze snel een vervolg zal krijgen.

Stilstaan is evenwel achteruit gaan!

Stilstaan is evenwel achteruit gaan! Bij Audi Sport heeft men lessen getrokken uit deze eerste wedstrijden met het oog op de ontwikkeling van een nieuwe versie van het hybrideprototype. De Audi RS Q e-tron E2, die van 1 tot 6 oktober al aan de start zal staan van de Rally van Marokko, heeft als grote doel uiteraard de Dakar 2023, die op 31 december op gang getrapt zal worden. Maar waarom E2? De echte kenners zullen zich zonder twijfel de Audi Sport quattro in diens laatste ontwikkelingsfase voor de geest halen, een wagen die midden de jaren ’80 mee het mooie weer maakte in het Groep B-tijdperk van het wereldkampioenschap rally.

Heel wat zaken werden onder handen genomen: betere prestaties, een optimalisering van de gebruikte materialen en energie, een verbetering van de ergonomie van het voertuig voor de rijders, … Al deze elementen werden ontwikkeld voor de autosport, maar werden nadien opgepikt en aangepast aan de productiewagens… en dus ook uw bolide.

Op het eerste gezicht valt meteen de nieuwe look op.

Op het eerste gezicht valt meteen de nieuwe look op. “De Audi RS Q e-tron E2 neemt geen enkel element van de carrosserie van zijn voorganger over”, bevestigt Axel Löffler, hoofdontwerper van de RS Q e-tron. “Zowel de cockpit als de motorkap voor- als achteraan werden opnieuw ontworpen. Mede dankzij een verbeterd gebruik van composietmaterialen draagt deze oplossing bij aan het verminderen van het gewicht en het verlagen van het zwaartepunt van het voertuig. Daarnaast mag ook het aerodynamische aspect niet onderschat worden bij rally raids. We hebben de totale luchtweerstand met ongeveer 15% verlaagd, wat als bijkomend voordeel heeft dat het energieverbruik van de elektrische aandrijving verminderd wordt.”

Energie is een element dat een steeds belangrijkere rol speelt in de auto van de toekomst.

Energie is een element dat een steeds belangrijkere rol speelt in de auto van de toekomst. Ook bij rally raid’s speelt het energiebeheer een cruciale rol. De elektrische aandrijflijn van de Audi RS Q e-tron E2 omvat een energieomvormer (bestaande uit een verbrandingsmotor en een generator), een hoogspanningsbatterij en twee elektromotoren die de voor- en achteras aandrijven.

Het is van kapitaal belang om te bepalen op welk ogenblik en met welke intensiteit de opgewekte energie moet ingezet worden. Hoewel het besturingssysteem zijn sterkte bewezen heeft in de voorbije wedstrijden, bleken er in extreme omstandigheden toch enkele verbeterpunten op te duiken. Bijvoorbeeld in de Dakar Rally stelde Audi vast dat er een korte verhoging van het vermogen was op momenten waarbij de wielen minder contact hadden met de ondergrond, onder andere bij jumps of op ruw terrein. De software werd geoptimaliseerd en berekent nu in enkele milliseconden twee individuele limieten, één voor elke motor. Het resultaat is een uiterst nauwkeurige werking binnen de grenzen van het technisch reglement.

Ook andere instrumenten werden onder handen genomen

Ook andere instrumenten werden onder handen genomen, waarbij de servopomp, de koelvloeistofpomp van de airconditioning en de ventilatoren een meetbare impact hebben op het energieverbruik. Neem bijvoorbeeld het airconditioningsysteem: dat is dermate krachtig dat de koelvloeistof kan bevriezen wanneer het lange tijd op maximaal vermogen werkt. In de toekomst zal het systeem met tussenpozen werken. Daardoor kan er energie bespaard worden, terwijl de binnentemperatuur gedurende lange tijd stabiel blijft. Ook de werking van de ventilatoren en de servopomp werd geoptimaliseerd. De systemen kunnen bijvoorbeeld anders worden afgesteld voor lagere belasting tijdens verbindingsetappes in vergelijking met klassementsproeven.

De Drie Audi-teams

De Drie Audi-teams (Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger en Carlos Sainz/Lucas Cruz) kunnen reikhalzend uitkijken naar hun nieuwe werkplek. De schermen in de middenconsole bevinden zich nog altijd in het gezichtsveld van de rijder en ook het centrale bedieningspaneel met zijn 24 knoppen werd behouden. De ingenieurs hebben evenwel het uitzicht en de bediening aangepast. De rijder en copiloot kunnen nu via een draaiknop vier systeemzones selecteren. Het “Stage” thema omvat alle functies die belangrijk zijn tijdens een klassementsproef, zoals de snelheidsbegrenzer (te gebruiken in bepaalde sectoren waar de maximumsnelheid wordt gecontroleerd) of de pneumatische krik. Het thema “Weg” omvat bijvoorbeeld de functies die vaak in verbindingsritten worden aangesproken, zoals de richtingaanwijzers en de achteruitrijcamera. Via de keuze “Fout” kunnen foutmeldingen worden opgespoord en geclassificeerd. Het thema “Parameters” tenslotte bevat alles wat van pas kan komen bij de ingenieurs tijdens tests of nadat de wagen is aangekomen in het bivak. Zo kunnen bijvoorbeeld de gedetailleerde temperaturen van de individuele systemen worden geanalyseerd.

Tot slot zijn er ook verbeteringen aangebracht

Tot slot zijn er ook verbeteringen aangebracht die de bemanning in staat moeten stellen om sneller in te grijpen bij een lekke band. Eenvoudige, platte en gemakkelijk te verwijderen panelen vervangen de oude ietwat onhandige afdekplaten van de reservewielen in flanken. De nieuwe velgen met tien spaken, ontwikkeld in samenwerking met Rotiform, zijn bovendien ook veel eenvoudiger te hanteren.

We kijken er naar uit om te ontdekken wat deze nieuwigheden zullen betekenen in competitie! De Audi RS Q e-tron E2 gaat voor het eerst de uitdaging met zijn concurrenten aan bij de Rally van Marokko, van 1 tot 6 oktober.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels