Snel, sneller, de nieuwe Audi RS 3.

De nieuwe Audi RS 3: ongeëvenaarde sportiviteit voor dagelijks gebruik

Audi Magazine

Van 0 tot 100 in 3,8 seconden, een topsnelheid tot 290 km/u, RS Torque Splitter en specifieke RS-rijmodi: de nieuwe Audi RS 3 biedt u dynamische eigenschappen van topniveau en de beste cijfers in zijn segment. Met zijn 294 kW (400 pk) sterke vijfcilinder combineert hij bliksemsnelle acceleraties met een verslavende sound. Bovendien zou zijn design niet misstaan in competitiemodellen.

“Met de derde generatie van de Audi RS 3 Sportback en de tweede generatie van de Audi RS 3 Berline bieden we hoogwaardige sportwagens die zich perfect lenen voor dagelijkse ritten, en die even fantastisch rijden op de openbare weg als op het circuit”, vertelt Sebastian Grams, Managing Director van Audi Sport GmbH. “Ze vormen de instapmodellen van het Audi RS gamma en bieden – dankzij hun koppelsplitter – de ultieme prestaties in het compacte segment.”

De nieuwe Audi RS 3: ongeëvenaarde sportiviteit voor dagelijks gebruik
Adembenemende acceleraties en topsnelheid: de 2.5 TFSI

Adembenemende acceleraties en topsnelheid: de 2.5 TFSI

Met zijn uiterst performante vijfcilinder is de Audi RS 3 uniek in zijn segment. De 2.5 TFSI-motor werd intussen al negen jaar op rij verkozen tot ‘Internationale Motor van het Jaar’. In de jongste generatie van de compacte sportwagen is hij krachtiger dan ooit. De nieuwe Audi RS 3-modellen sprinten in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Hun topsnelheid werd begrensd op 250 km/u, maar kan dankzij een optionele upgrade worden verhoogd tot 280 km/u. Met het RS Dynamic-pack en de keramische remmen haalt hij zelfs 290 km/u.

Zo werpt de Audi RS 3 zich op als de referentie in zijn klasse qua acceleraties en topsnelheid. Dat is in de eerste plaats te danken aan het koppel, dat steeg tot 500 Nm tussen 2.250 en 5.600 t/min, 20 Nm meer dan bij zijn voorganger. Daardoor schiet de Audi RS 3 nog sneller uit de startblokken bij lage toerentallen. Het maximumvermogen van 294 kW (400 pk) wordt eerder dan tevoren bereikt aan 5.600 t/min en breidt zich uit over een breed toerentalgebied tot 7.000 t/min. Een nieuwe motorsturing verhoogt tevens de snelheid waarmee alle aandrijfcomponenten met elkaar communiceren.

Om het vermogen van de vijfcilindermotor in toom te houden, wordt de RS 3 standaard uitgerust met grotere en nieuw ontwikkelde stalen remmen met zes zuigers.

Onvergelijkbare sound

Onvergelijkbare sound

De zeventrapstransmissie met dubbele koppeling brengt de kracht van de vijfcilindermotor over naar de weg, met snelle schakelovergangen en een sportievere spreiding van de verhoudingen. De unieke ontstekingssequentie van de 5 cilinders (1-2-4-5-3) en de onvergelijkbare sound die daarbij hoort, maken de rijervaring extra opwindend.

Voor het eerst beschikt het uitlaatsysteem over een volledig variabele regeling van de flappen, waarbij verschillende modi kunnen worden geselecteerd via het Audi drive select-systeem. In de Dynamic- en RS Performance-modi worden de flappen bijvoorbeeld veel vroeger geopend, waardoor de emotionele klank nog meer tot uiting komt. Bovendien wordt deze nog versterkt met de optionele RS-sportuitlaat.

Maximale wendbaarheid: RS Torque Splitter en specifieke Audi RS 3-modi

Maximale wendbaarheid: RS Torque Splitter en specifieke Audi RS 3-modi

De nieuwe Audi RS 3 is de eerste Audi die standaard over een koppelsplitter beschikt, waarbij elk van de aandrijfassen een elektronisch gestuurde meerschijvenkoppeling gebruikt. Zo wordt de juiste hoeveelheid koppel steeds optimaal over de achteras verdeeld. Bij een meer dynamische rijstijl verhoogt de koppelsplitter het aandrijfkoppel naar het buitenste wiel met de hogere wielbelasting, wat de neiging tot onderstuur beperkt. Bij bochten naar links, stuurt hij dus koppel naar het rechterachterwiel, bij bochten naar rechts naar het linkerachterwiel. In rechte lijn krijgen beide wielen koppel toegestuurd. De nieuwe technologie maakt gecontroleerd driften op afgesloten circuits mogelijk.

Expressief en onmiskenbaar: exterieur en verlichting

Expressief en onmiskenbaar: exterieur en verlichting

Het design van de nieuwe Audi RS 3 oogt nog dynamischer en krachtiger dan dat van zijn voorganger. De brede RS-bumper, het hertekende Singleframe met zijn opvallende honingraatrooster en de grote luchtinlaten geven de compacte sportwagen een expressief gezicht. De wagen wordt standaard geleverd met vlakke, wigvormige ledkoplampen en ledachterlichten, inclusief dynamische richtingaanwijzers. Matrix-ledkoplampen zijn als optie verkrijgbaar.

De nieuwe Audi RS 3-modellen zijn verkrijgbaar in twee exclusieve RS-koetswerkkleuren: Kyalami Green en Kemora Grey.

Competitiesfeer in het interieur

Competitiesfeer in het interieur

Ook in het interieur dragen verschillende elementen bij tot het sportieve karakter van de Audi RS 3. De schermen worden weergegeven in de 12,3” grote Audi virtual cockpit Plus, die tot de standaarduitrusting behoort. De toerentallen verschijnen als een staafdiagram, het vermogen en koppel als percentages. Daarnaast omvat de Audi virtual cockpit Plus weergaven voor de g-krachten, rondetijden en acceleratiecijfers van 0 tot 100 km/u, 0 tot 200 km/u, de 200 meter en de 400 meter.

In de handgeschakelde transmissiemodus gaat de schakelindicator in het toerentalscherm van groen over geel tot rood, en knippert hij zoals de systemen in de autosport om het ideale schakelmoment aan te geven. Het 10,1” grote aanraakscherm omvat de zogeheten ‘RS Monitor’ die de temperatuur van de koelvloeistof, de motor en de transmissie-olie, alsook de bandenspanningen weergeeft. Eveneens voor het eerst verkrijgbaar in de Audi RS 3 is het head-up display, dat relevante informatie op de voorruit projecteert, vlak in het gezichtsveld van de bestuurder en naast de schakelindicator.

Het racegevoel wordt nog verder versterkt door het instrumentenbord in koolstofvezel en de RS-sportzetels met RS-logo en antracietkleurige contrasterende stiknaden. Als optie kunnen de zetels worden bekleed met fijn nappaleder met RS-honingraatstiknaden en contrasterende stiknaden in glanzend zwart, rood of – als primeur – groen.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels

  • 1920x1080_Header.jpg
    De geboorte van karakter: zo komen de Audi RS-modellen tot leven
    Lees het artikel
  • Header_rs6-gto-concept.jpg
    Volbloed racehengst: Audi RS 6 GTO concept brengt hulde aan legendarische Audi 90 quattro IMSA GTO
    Lees het artikel
  • 1920x1080_Header.jpg
    Audi TT RS 40 years of quattro: een bijzondere editie voor een historisch jubileum
    Lees het artikel