Alles over het opladen van uw elektrische Audi | Audi België
Audi België
Laden

Lange laadtijden? Niet meer!

Met zijn eerste puur elektrisch aangedreven seriemodellen, de Audi Q8 e‑tron, Audi Q8 e‑tron Sportback, Audi e‑tron GT, Audi Q4 e‑tron, Audi Q4 Sportback e‑tron, en zijn grote assortiment plug-in hybrides, heeft Audi zichzelf getransformeerd van een klassieke premiumfabrikant tot een systeemaanbieder voor elektromobiliteit. Dankzij een uitgebreide reeks laadmogelijkheden met intelligente oplossingen voor thuis en onderweg rijdt u elektrisch zonder compromissen te sluiten.

Onze hoogtepunten op het gebied van laden:

Een laadstation nodig thuis of op kantoor? EDI staat voor u klaar.

Benieuwd hoeveel de installatie van een laadstation kost? Beantwoord enkele vragen en u weet het snel.
Tip: een elektrische installatie moet wettelijk in orde zijn. U vertrouwt best op een professional om dit na te kijken.

Ontvang binnen enkele minuten een vrijblijvende offerte.

Ontvang binnen enkele minuten een vrijblijvende offerte.

Particulier, zelfstandige, onderneming, fleet manager, werknemer,… Iedereen heeft andere noden op het vlak van elektrisch rijden en laden.
Met EDI laat u zich stap voor stap begeleiden om zo tot de laadoplossing te komen die het best bij uw situatie past.

U bent ook welkom bij uw Audi verdeler. Hij vertelt u graag meer over de laadoplossingen en biedt u een persoonlijke offerte.

Vraag een offerte op maat
Q8 Sportback e-tron

Smart Home

Het verbinden van je elektrische Audi en Smart Home vindt plaats via een zogenaamd Home Energy Management System (HEMS). Alle informatie komt samen in dit controlecentrum, zodat alle energieverbruikende apparaten informatie kunnen uitwisselen over hun stroombehoefte. Om compatibiliteit te garanderen, vertrouwt Audi op de EEBUS-standaard en werkt het samen met een van de toonaangevende leveranciers van home energy management systemen, SMA Solar Technology AG.

Openbaar laden

De laadinfrastructuur groeit voortdurend. Met Audi charging hebt u toegang tot meer dan 500.000 laadpunten in 27 Europese landen.

Audi charging: toegang tot meer dan 400.000 openbare laadpunten

Audi charging: toegang tot meer dan 500.000 openbare laadpunten

Met Audi charging hebt u toegang tot één van de grootste openbare laadnetwerken in Europa:

  • meer dan 500.000 openbare laadpunten in 27 Europese landen – en de service blijft zich uitbreiden
  • Het myAudi-portaal en de myAudi-app bieden een makkelijk en duidelijk zicht op alle laadprocessen op het openbare netwerk, en op alle facturen.
Meer informatie over Audi charging
Laden van 10% tot 80% in ongeveer 30 minuten

Laden van 10% tot 80% in ongeveer 31 minuten

Met de Audi Q8 e-tron en de Audi Q8 Sportback e-tron kunt u korte laadstops maken om de accu in ongeveer 31 minuten van 10% naar 80% te laden aan een high-power laadstation (HPC). De Q8 55 e-tron gebruikt een laadvermogen tot 170 kW14. De Audi e-tron GT doet het nog beter met zijn 270 kW laadvermogen, waarmee hij 80 % van zijn batterij oplaadt in slechts 22,5 minuten. Wilt u de accu tot 100% laden om weer de maximale actieradius te kunnen benutten, dan hebt u dankzij het uitgekiende accumanagementsysteem nog maar 20 minuten extra nodig.

Hoelang moet ik mijn Audi laden?

De laadtijd van de accu varieert al naargelang verschillende factoren zoals de omgevingstemperatuur, het gebruik van andere landenspecifieke connectoren en het gebruik van de preconditioning-functie (bijv. airconditioning van het voertuig vanop afstand). Bij gebruik van huishoudelijke stekkers wordt het laadvermogen beperkt door het e-tron-laadsysteem. De laadtijdcalculator houdt rekening met waarden van alle Audi e-tron modellen.

Overzicht van termen

AC/DC

In de afkorting ‘AC/DC’ staat ‘AC’ voor wisselstroom en ‘DC’ voor gelijkstroom. Zowel wisselstroom als gelijkstroom kunnen worden gebruikt om elektrische voertuigen op te laden, terwijl alleen wisselstroom kan worden gebruikt voor plug-in hybrides. Alleen gelijkstroom kan in de accu worden opgeslagen. De wisselstroom moet dus worden omgezet in gelijkstroom. Daarom hebben elektrische voertuigen en plug-in hybrides een AC/DC-omvormer die de wisselstroom van huishoudelijke en industriële stopcontacten, en die van het openbare wisselstroomlaadstation, omzet in gelijkstroom en deze opslaat in de hoogspanningsaccu. Bij het laden van een elektrisch voertuig met gelijkstroom (bijv. aan openbare DC- of HPC-laadstations met ingebouwde AC/DC-omvormer) vloeit de stroom rechtstreeks in de hoogspanningsaccu. Hierdoor kunnen hogere laadstromen worden behaald en kan het voertuig sneller worden geladen.

Netwerk van Audi charging

Het netwerk van Audi charging biedt toegang tot meer dan 500.000 laadpunten in 27 Europese landen. Gebruikers van Audi charging hebben de keuze uit 3 aantrekkelijke abonnementen die passen bij hun dagelijkse rijroutine.

HPC

HPC staat voor High Power Charging en zorgt ervoor dat een elektrisch voertuig sneller kan worden geladen, vooral tijdens lange ritten. IONITY is een HPC-aanbieder en beschikt inmiddels over meer dan 450 laadstations, met gemiddeld 5 laadpunten, in 24 Europese landen. IONITY-laadstations maken een laadvermogen tot 350 kW mogelijk. Het duurt ongeveer 31 minuten om de hoogspanningsaccu van de Audi Q8 e-tron en Audi Q8 Sportback e-tron aan een snellaadstation te laden voor een actieradius voor lange afstanden – de Audi Q8 55 e-tron quattro en Audi Q8 55 Sportback e-tron quattro bereiken een laadvermogen tot 170 kW. De Audi e-tron GT is nog sneller. Met een laadvermogen van 270 kW kan de batterij in slechts 22,5 minuten 80% worden opgeladen.

Veelgestelde vragen over laden

Waarom kan ik alleen met 11 kW laden aan een 22 kW laadstation?

Er is standaard een boordlader (OBC) met 11 kW in het voertuig ingebouwd. Voor de Audi Q8 55 e-tron quattro of Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro kan optioneel een tweede boordlader worden besteld. Met twee ingebouwde laders is AC-laden tot 22 kW mogelijk. Bij gebruik van gelijkstroom (DC) laadt de Audi Q8 55 e-tron quattro bijvoorbeeld standaard tot 170 kW aan snellaadstations. En bij de Audi e-tron GT is het vermogen nog groter: 270 kW. Neem contact op met uw Audi-verdeler voor precieze informatie over wanneer de lader wordt ingezet in de 100% elektrische Audi Q8 e-tron modellen.

Waar moet ik op letten tijdens het laadproces aan een (openbaar) laadstation?

Onderstaande stappen zijn een overzicht van de procedure in volledig elektrische Audi-modellen. Naast de hier genoemde punten vindt u alle relevante informatie en opmerkingen in uw voertuiglogboek onder het menu ‘High-voltage battery – Charging – Starting charging’ (Hoogspanningsaccu - Laden - Beginnen met laden)

1. Het voertuig moet ontgrendeld zijn
2. Druk op de knop boven de laadklep om de laadklep te openen. De laadklep bevindt zich op de voorvleugel aan de bestuurderszijde (optionele AC-laadaansluiting; afhankelijk van de kenmerken en uitrusting, ook aan de passagierszijde) 3. Gebruik indien nodig de meegeleverde kabel van het voertuig (bevindt zich in het opbergvak onder de motorkap). De motorkapontgrendeling bevindt zich in de beenruimte aan de bestuurderszijde 4. Stop de stekker stevig in het stopcontact en houd deze vast totdat hij vergrendeld zit (pulserend witte led)
5. Activeer/betaal voor het laadstation (houd de RFID-kaart voor de lezer van het laadstation of start het laadproces via de app) en volg de instructies op het laadstation
Let op: Gebruik alleen laadkaarten (bijv. van de e-tron-laadservice) die zijn goedgekeurd of geaccepteerd door de betreffende aanbieder. Gebruik zo nodig een andere aanbieder of creditcard
6. Controleer de laad-led (knipperend groen = voertuig wordt geladen). De legenda heeft de vorm van een sticker en bevindt zich naast de laadaansluiting 7. De laadenergie en de geschatte laadtijd worden op het instrumentenpaneel weergegeven zodra de deur open is: deze is ook te vinden in de myAudi-app.

Laden beëindigen:
8. Ontgrendel het voertuig
9. Beëindig het laadproces op het voertuig door op de knoppen op de laadklep te drukken. Bevestig indien nodig het laadproces aan het laadstation door de RFID-kaart opnieuw omhoog te houden – volg de instructies op het laadstation.
10. Trek de laadstekker eruit (de mogelijkheid om te ontgrendelen wordt aangegeven door de verlichte LED boven de klep). Druk indien nodig opnieuw op de knop om te ontgrendelen
11. Berg de kabel indien nodig weer op in het voertuig

Waar kan ik de exacte laadstatus van de accu zien?

Dit antwoord is van toepassing op volledig elektrische Audi-modellen. In het MMI-menu ziet u onder ‘Vehicle/Charging & Efficiency’ (Voertuig/Laden & Efficiëntie) het menu-item ‘Charge...’ (Laden...) – hier kunt u de exacte laadstatus van de accu in procent bekijken. Hier wordt ook de laadschuifregelaar weergegeven, waarmee u het beoogde laadniveau kunt instellen. U kunt dit submenu ook naar het snelmenu verplaatsen door het ingedrukt te houden. U kunt het accuniveau ook bekijken op de startpagina van de myAudi-app en op het tabblad ‘Charge planning’ (Laadplanning) in de myAudi-app.

Is het moeilijk om een elektrische auto of hybride model thuis op te laden?

De Audi e-tron-modellen en plug-in hybrides zijn standaard uitgerust met het e-tron compact-laadsysteem en de e-tron-modellen kunnen optioneel worden geleverd met het connect-laadsysteem, waarmee u flexibel thuis kunt laden via een huishoudelijk of industrieel stopcontact. Het compact-laadsysteem bestaat uit een besturingseenheid, met een voertuigaansluitkabel en twee netaansluitkabels – één met een huishoudstekker en één met een industriële stekker. Het compact-laadsysteem heeft een laadvermogen tot 11 kW3 voor Audi e-tron-modellen en tot 7,4 kW3 voor plug-in hybrides. Op de besturingseenheid kan de gebruiker handmatig schakelen tussen 100 procent en 50 procent laadvermogen. Dit kan handig zijn als er in huis al diverse andere elektrische apparaten in gebruik zijn. Het e-tron compact-laadsysteem geeft de status van het laadsysteem en het laadproces weer door middel van leds op de bedieningseenheid. Uw Audi-verdeler brengt u graag in contact met een elektricien die een individuele en professionele test van uw huisinstallatie uitvoert.

Hoeveel (snel)laadpunten zijn er?

Audi charging maakt deel uit van een holistisch laadaanbod van Audi en biedt momenteel toegang tot openbare laadinfrastructuur in 27 Europese landen. De gepatenteerde Audi-laadkaart bundelt meer dan 500.000 laadpunten van meer dan 400 verschillende internationale exploitanten van laadstations. Onder meer het IONITY-laadnetwerk met hoog vermogen is aangesloten op Audi charging.

Hoe lang duurt het om een volledig elektrisch voertuig te herladen?

De Audi Q8 e-tron en Audi Q8 Sportback e-tron maken korte laadstops mogelijk. Bij laden aan een HPC-station met een max. laadvermogen tot 170 kW kan in korte tijd een accustatus (SoC) van 80% worden bereikt: ongeveer 31 minuten voor een gewone laadbeurt van 10 tot 80%. Met de Audi e-tron GT zal uw 'pauze' nog sneller verlopen: dankzij zijn 270 kW laadvermogen laadt hij 80% van zijn batterij op in maar 22,5 minuten. Wilt u de accu tot 100% laden om weer de maximale actieradius te kunnen benutten, dan hebt u dankzij het uitgekiende accumanagementsysteem nog maar 20 minuten extra nodig. Met behulp van de laadtijdcalculator op onze website kunt u de duur van uw laadstops overzichtelijk simuleren.

Is laden met IONITY duur?

Langs de snelweg kunnen e-tron-klanten profiteren van het transittarief om tegen speciale voorwaarden te laden aan de krachtige laadstations van het IONITY-netwerk met behulp van de gepatenteerde Audi-laadkaart. Daar betaalt de klant alleen voor de werkelijk in rekening gebrachte hoeveelheid energie.
De prijs van 31 cent per kilowattuur waarvan de klant profiteert bij het afsluiten van een e-tron-laadservice7 transittarief is gelijk aan het gemiddelde elektriciteitstarief voor huishoudens. 100% van de energie komt uit hernieuwbare energiebronnen. Extra high-power-laadpunten (HPC) van andere aanbieders vervolledigen het aanbod van de e-tron Charging Service7 voor lange routes.

Video tutorials

Download video-tutorials van Audi

Met de video-tutorials van Audi ontdekt u alles over laden. Eenvoudig samengevat en duidelijk uitgelegd.

Lees meer