Wegwijs in autofiscaliteit voor 2023

Audi elektrificeert de Belgische markt

Audi Magazine

De vergroening van ons nationale wagenpark zit op kruissnelheid. In 2022 was meer dan één op de drie nieuwe wagens geëlektrificeerd. Het merk met de vier ringen doet zelfs nog beter: vorig jaar waren ruim 50% van alle verkochte Audi modellen in België voorzien van een stekker. Een ideale manier om in te spelen op de veranderende autofiscaliteit in 2023.

Dat de elektrificatie van onze automarkt een stevige boost ging krijgen in het voorbije jaar, was verwacht. Door het regeringsbesluit uit 2021 om de fiscale aftrekbaarheid van niet-emissievrije bedrijfswagens gradueel terug te schroeven, zou de populariteit van deze modellen sowieso een terugval kennen. Uitzondering op de regel waren de plug-in hybride modellen, die bleven genieten van een fiscaal aftrekpercentage van 100% op alle autokosten (inclusief brandstof) tot eind 2022.

Audi elektrificeert de Belgische markt
Fiscale aftrekbaarheid daalt verder

Fiscale aftrekbaarheid daalt verder

Sinds 1 januari 2023 is er een beperkte wijziging in de fiscaliteit voor plug-in hybrides. Wanneer deze wagens besteld worden vóór 1 juli 2023, blijft u genieten van een maximale fiscale aftrekbaarheid van de wagen en zijn elektriciteitskosten, maar wordt de aftrekbaarheid van de brandstofkosten (benzine en diesel) beperkt tot 50%. Het blijft dus nog steeds interessant om vóór deze datum een plug-in hybride te bestellen, waarbij de datum van ondertekening van de bestelbon bepalend is.

Ontdek de Audi plug-in hybrides
Bestelt u een plug-in hybride na 1 juli 2023

Bestelt u een plug-in hybride na 1 juli 2023, dan geniet u in 2024 en 2025 nog een aftrekbaarheid van 100% op de wagen. Dit wordt echter gradueel afgebouwd naar 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% in 2028.

Koopt u in 2023 een 100% elektrische wagen, dan zit u sowieso goed. Tot 1 januari 2027 behouden deze hun 100% aftrekbaarheid gedurende de volledige gebruiksduur.

Ontdek de Audi elektrische modellen
TCO vergelijken belangrijker dan ooit

TCO vergelijken belangrijker dan ooit

Als gevolg van de huidige elektrificatiegolf wordt de Total Cost of Ownership vergelijken belangrijker dan ooit om de ideale bedrijfswagen te kiezen in 2023.

Hierbij dient u rekening te houden met alle belangrijke parameters die een invloed hebben op het totale kostenplaatje van de wagen, waaronder:

  • Verschil in aankoopprijs
  • Fiscale aftrekbaarheid geëlektrificeerd t.o.v. niet-geëlektrificeerd
  • Aftrekbaarheid van tank- en oplaadkosten
  • Variërende kosten onderhoud en verzekering
  • Verkeersbelasting en BIV
TCO vergelijken belangrijker dan ooit

Ook in de TCO-berekening is de veranderende fiscale aftrekbaarheid een belangrijke factor. Wij maakten voor u de vergelijking tussen een Audi Q3 45 TFSI e besteld vóór en na 1 juli 2023. Resultaat? Waar de TCO van deze wagen over 4 jaar € 46.784 bedraagt indien u hem vóór 1 juli bestelt, kost hij u € 59.413 wanneer u de bestelbon na die datum ondertekent. Een verschil dus van € 12.629!

Bovendien blijft het belangrijk te onthouden dat de CO2-uitstoot een steeds grotere impact heeft op zowel de VAA als de aftrekbaarheid van de wagen. Bijzonder verhelderend in deze context is een vergelijking van 3 Audi modellen uit verschillende categorieën: een 100% elektrische Audi Q4 e-tron, een plug-in hybride Audi Q3 TFSI e en de dieselvariant van de Audi Q3. Enig idee welke wagen u de beste TCO biedt?

Bekijk de vergelijking
VAA stijgt sterk

VAA stijgt sterk

Voor 2023 zijn de referentiewaarden voor de CO2-uitstoot sterk gedaald: 82 gram voor de benzineauto’s (tegenover 91 in 2022) en 67 gram voor de dieselauto’s (tegenover 75 in 2022). Gevolg: voor wagens met een verbrandingsmotor neemt het Voordeel Alle Aard fors toe.

1. Diesel
catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 - 67) x 0,1)] % x 6/7 x ouderdomspercentage van de wagen

2. Benzine, full hybride, valse hybride, LPG en CNG
catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 - 82) x 0,1)] % x 6/7 x ouderdomspercentage van de auto

3. Elektrisch, waterstof, echte plug-in hybride (diesel en benzine)
catalogusprijs x 4% x 6/7 x ouderdomspercentage van de auto

In vergelijking met 2022 stijgt het jaarlijkse minimale VAA met 10%, waardoor dit voortaan 1.540 euro bedraagt.

Het goede nieuws: ook op het vlak van VAA doen bestuurders van plug-in hybrides en elektrische wagens een mooi voordeel, aangezien bij deze types geen rekening wordt gehouden met de CO2-referentiewaarde. Alleen het ouderdomspercentage heeft een invloed op het VAA-bedrag, en dit daalt bovendien.

Fiscale stimulans voor laadpalen

Fiscale stimulans voor laadpalen

Om de elektrificatie van ons wagenpark te stimuleren, blijft de overheid de installatie van slimme laadpunten belonen, zowel voor particulieren als professionals.

Plaatst u als particulier een laadpaal, dan geniet u 30% aftrekbaarheid in 2023, en 15% van 1 januari 2024 tot 31 augustus 2024. Daarvoor dient deze aan de volgende criteria te voldoen:

  • Enkel geconnecteerde laadstations
  • Maximum € 1.750 per laadpaal en per belastingplichtige
  • Geïnstalleerd waar men gedomicilieerd is
  • Voorzien van groene stroom (via een contract of eigen productie)
Voor zelfstandigen

Voor zelfstandigen, fleet managers of werkgevers die investeren in laadstations geldt een kostenaftrek van 200% tot 31 maart 2023. Van 1 april 2023 tot 31 augustus 2024 zal dit 150% bedragen. Hiervoor moeten de laadpalen aan de volgende voorwaarden voldoen:

- Toegankelijk voor het publiek (tijdens de gangbare openings- en/of sluitingstijden van de onderneming)
- Intelligent zijn
- Nieuw zijn en afgeschreven over 5 jaar

Let op: in beide gevallen gaat het om intelligente laadstations. Deze maken ‘split billing’ mogelijk, ofwel het direct scheiden van de oplaadkosten van een elektrische wagen van die voor het energieverbruik in de woning. EDI, dat de laadoplossingen van de D'Ieteren groep centraliseert, biedt deze oplossing aan.

Ontdek de EDI-laadoplossingen

Hebt u nog vragen hierover, wenst u advies of een gepersonaliseerde berekening?

Contacteer Audi Fleet

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels