Een tweede leven voor hoogspanningsbatterijen

Dankzij Audi Brussels krijgen hoogspanningsbatterijen een tweede leven.

Audi Magazine

Als u interesse hebt in elektrische wagens, dan stelde u zich vast al deze vraag: wat gebeurt er met de batterij als mijn wagen aan het einde van zijn levenscyclus is? Met de hulp van BattMAN, dat ontwikkeld werd bij Audi Brussels, wacht batterijen een nieuwe toekomst.

Dankzij Audi Brussels krijgen hoogspanningsbatterijen een tweede leven.
Om de staat van gerecupereerde hoogspanningsbatterijen te testen

Om de staat van gerecupereerde hoogspanningsbatterijen te testen, ontwikkelde de kwaliteitsafdeling van Audi Brussels een sneltest, die momenteel al gebruikt wordt bij verschillende merken van de Volkswagen Group. BattMAN (Battery Monitoring Analysis Necessity) wordt aangesloten op de batterij, waarna o.a. isolatieweerstand, capaciteit, temperaturen en spanning in enkele minuten worden uitgelezen.

Axel Vanden Branden, Quality Engineer bij Audi Brussels, legt uit: “We zijn in staat om alle belangrijke parameters van een cel te meten. Vervolgens wordt voor elke cel apart de status aangegeven via een lichtje: groen betekent dat een cel in orde is, geel betekent dat ze nader moet worden gecontroleerd, en rood vertelt ons dat de cel defect is.”

Drie opties voor hergebruik

Drie opties voor hergebruik

Op basis van de test krijgen we een goed zicht op de globale conditie van de batterij. Vervolgens liggen 3 mogelijkheden op tafel.

De eerste mogelijkheid is herverwerking. Bij dit proces kan de batterij, vanwege zijn goede of zeer goede conditie, dienen als vervangingsonderdeel voor elektrische voertuigen, uiteraard na herstelwerken. Een aantal verwante concepten wordt momenteel beoordeeld en voorbereid.

In een tweede optie, bij een gemiddelde tot goede conditie, krijgt de batterij een tweede leven buiten een elektrisch voertuig. Bijvoorbeeld in een flexibel snellaadstation, een mobiele laadrobot, een zelfrijdend transportsysteem of een vorkheftruck, maar ook in een thuisbatterij of een noodstroomvoorziening.

De derde optie is efficiënte recycling in de Volkswagen Group Components-pilootfabriek in Salzgitter. Hier worden alleen de compleet uitgeputte batterijen voorzichtig ontmanteld tot hun basismaterialen zoals aluminium, koper, plastic en "zwart poeder". Dit "zwarte poeder" bevat de waardevolle batterijcomponenten lithium, nikkel, mangaan, kobalt en grafiet, die door gespecialiseerde partners worden gescheiden met behulp van hydrometallurgische middelen, voordat ze opnieuw worden verwerkt tot kathodemateriaal.

Succesvolle samenwerking

Succesvolle samenwerking

Frank Blome, Head of Battery Cell and System bij Volkswagen Group Components, vertelt: “We weten dat gerecycleerde batterijmaterialen net zo effectief zijn als nieuwe. Deze materialen zullen in de toekomst gebruikt worden om onze celproductie-activiteiten te bevoorraden.”

Volker Germann, CEO van Audi Brussels, voegt hieraan toe: “De ontwikkeling van BattMAN ReLife is een mooi voorbeeld van een succesvolle samenwerking tussen de verschillende merken van de Volkswagen Group.”

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels