Nieuwe levenscyclus voor water bij Audi Brussels

Audi Brussels verlengt de levenscyclus van het water dat ze gebruikt

Audi Magazine

Audi blijft haar duurzame initiatieven uitbreiden. Een daarvan is het gebruik en hergebruik van de grondstoffen die ze gebruikt. Vooral water neemt een belangrijke plaats in bij de autoproductie. Omdat elke druppel telt, neemt Audi Brussels deel aan project dat het gebruik van water drastisch vermindert op de productiefaciliteit.

Lakwerk, het koelen van materialen of het reinigen van onderdelen: het zijn slechts enkele voorbeelden uit de constructie van een wagen waarin het gebruik van water heel belangrijk is. En omdat water schaars is, gebruikt Audi Brussels soms nog drinkwater in dit proces. Dit zal gelukkig veranderen.

Audi Brussels verlengt de levenscyclus van het water dat ze gebruikt
Water recycleren in een gesloten circuit

Water recycleren in een gesloten circuit

Als we water efficiënter willen gebruiken, moeten we het hergebruiken. Maar hoe? Audi Brussels, gelegen in het Brusselse Vorst, bevindt zich op een boogscheut van een waterzuiveringsstation. Dat wordt beheerd door Hydria, als onderdeel van een publiek-privaat partnerschap met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Deze onderneming was oorspronkelijk een ReUse project. Dankzij Hydria zal het water dat door Audi Brussels wordt gebruikt, behandeld en gezuiverd worden alvorens het terug in de productiecyclus komt. Hierbij wordt het principe van het gesloten circuit gebruikt, waarbij hetzelfde water tot in het oneindige kan gebruikt worden. Het resultaat: meer dan 100.000 kubieke meter drinkbaar water per jaar dat wordt bespaard, het equivalent van ongeveer 40 olympische zwembaden. Audi Brussels is de eerste onderneming die met Hydria samenwerkt voor het intelligente en duurzame hergebruik van water uit het productieproces.

Audi Brussels, trouwe pionier

Audi Brussels, trouwe pionier

Om haar duurzame ambities vorm te geven, kon Audi altijd al rekenen op Audi Brussels. De productiefaciliteit is een echte pionier op dat vlak en werd met de complete assemblage van de Audi e-tron in 2018 benoemd tot de wieg van de elektrische revolutie. Speciaal daarvoor werd ze volledig getransformeerd. Zo is het de eerste fabriek voor serieproductie in grote volumes uit het hogere segment die gecertificeerd koolstofneutraal is. Bovendien is de Brusselse productiefaciliteit niet alleen een voorbeeld op het vlak van lagere CO2-emissies. Bovenop het recycleren van water innoveert Audi Brussels met de recyclage van batterijen via het project BATTman, dat batterijen een tweede leven geeft. De Brusselse productiefaciliteit draagt ook rechtstreeks zorg voor het milieu, door het stimuleren van de lokale biodiversiteit via diverse initiatieven zoals de creatie van een bijenhotel of hangende tuinen. Alle andere Audi productiefaciliteiten zullen hier een voorbeeld aan nemen. De productiefaciliteit van Györ in Hongarije bijvoorbeeld volgt in de voetsporen van Audi Brussels als gecertificeerd koolstofneutraal.

Audi Brussels biedt elektrische batterijen een tweede leven
De ambitie van Audi? Duurzaamheid over de hele lijn

De ambitie van Audi? Duurzaamheid over de hele lijn

Het waterverbruik terugdringen is een van de centrale aandachtspunten in Mission:Zero, een actieplan dat Audi lanceerde met als doel haar ecologische voetafdruk te verminderen. En dat doorheen de hele productiecyclus. Ook koolstofarm worden, biodiversiteit stimuleren of het efficiënte beheer van grondstoffen maken daar deel van uit. Kortom, stuk voor stuk thema’s waar Audi Brussels een voortrekkersrol in speelt. De ambities op het vlak van waterrecyclage zijn heel duidelijk voor het merk met de vier ringen: het waterverbruik per geproduceerd voertuig met de helft terugdringen. Dankzij het hergebruik wordt dit doel ruimschoots gehaald.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels