e-tron stories: Nina Derwael

e-tron stories: Nina Derwael laadt zich op voor Parijs

Audi Magazine

Van een formidabele comeback gesproken. Amper zes maanden na haar schouderoperatie heeft topgymnaste Nina Derwael haar ticket voor de Olympische Spelen beet. Maar de weg naar Parijs zal nog heel wat inspanningen vragen. Daarom zorgt Audi ervoor dat Nina zich comfortabel naar haar trainingen kan verplaatsen in een 100% elektrische Audi Q4 e-tron.

e-tron stories: Nina Derwael laadt zich op voor Parijs
Wanneer we haar ruim een week na de World Cup in Bakoe spreken

Wanneer we haar ruim een week na de World Cup in Bakoe spreken, horen we een ontspannen Nina. Nog even geniet ze na van haar bronzen medaille én haar kwalificatie voor de Olympische Spelen, maar ondertussen is ze al gestart met haar voorbereiding voor Parijs. “Ik voel me sowieso opgelucht, en heb heel veel goesting om eraan te beginnen. Nu kan ik me eindelijk focussen op Parijs. Vorige week was een beetje rustiger om alle adrenaline en vermoeidheid wat onder controle te krijgen, maar sinds vanochtend is de trein weer helemaal vertrokken. Momenteel begin ik mijn training ’s ochtend om 9 uur en werk ik in de voormiddag vooral aan de fysieke voorbereiding, blessurepreventie en kracht. In de namiddag doe ik meestal gymnastiektraining, waarbij ik me ongeveer 3 uur focus op de toestellen,” vertelt Nina.

Dagelijkse gewoonte

Dagelijkse gewoonte

Haar verplaatsingen richting de Topsporthal - waar ze bijna dagelijks traint - doet Nina sinds een viertal maanden in een elektrische Audi Q4 e-tron. “Hiervoor had ik een hybride Audi Q3. Toen ik de vraag kreeg om over te stappen naar een 100% elektrische wagen, had ik daar aanvankelijk toch een beetje schrik voor. Vooral omtrent de laadpalen eigenlijk. In mijn huidige huurwoning heb ik er geen, dus dat creëerde toch een kleine bezorgdheid. Ondertussen heb ik wel manieren gevonden om daar makkelijk mee om te gaan. Zo heb ik een vaste plaats met laadpaal aan de Topsporthal, waar ik toch 6 dagen op 7 ben. Het is ondertussen een gewoonte geworden: zodra ik er ben, steek ik de stekker in … klaar. De wagen is gewoon aan het laden terwijl ik aan het trainen ben, ik hoef dus bijna nooit naar een tankstation of een snellader te rijden.”

Genieten in stilte

Genieten in stilte

Uiteraard willen we graag weten wat de turnkampioene vindt van het comfort van haar Audi Q4 e-tron. “Het design van het interieur vind ik zeer mooi. De mensen die met mij meerijden vertellen mij ook dat er achterin voldoende plaats is, heel comfortabel dus. En alhoewel dit een grote wagen is, accelereert hij prima. Vooral die eerste elektrische boost zorgt ervoor dat je snel vertrokken bent. Bij mijn vorige hybride Audi kreeg ik dat gevoel ook wanneer ik op de elektromotor aan het rijden was. Het volledig elektrisch rijden geeft mij een zekere rust. Als ik in mijn wagen stap, zijn er altijd twee mogelijkheden. Ofwel wil ik de muziek laten knallen, en dan ben ik blij dat ik die nu hoor in plaats van de motor. Ofwel kan ik na een dag wat overprikkeld zijn, en dan rij ik graag naar huis in complete stilte. Op zo’n moment is het wel fijn dat het ook echt stil is. Het is toch een andere manier van rijden. Dat merk je pas wanneer je er volledig aan gewend bent, en je dan terug in een wagen stapt met een verbrandingsmotor. Dan pas hoor je echt het verschil.”

Olympisch dorp

Olympisch dorp

Of ze tevreden is van de autonomie van haar wagen? “Het elektrische rijbereik is ondertussen wel heel hoog geworden. Ik denk dat ik met mijn wagen vlot 400 à 450 km kan rijden, uiteraard niet alleen op de snelweg. Een verdere verplaatsing vraagt wel een beetje planning. Dan check je best eens of er laadpalen in de buurt zijn, vooral in kleinere dorpjes. Maar tijdens langere ritten stop je al eens aan een tankstation voor een koffiepauze, dus op zo’n moment 15 à 20 minuutjes bijladen blijft eigenlijk de ideale optie. We hebben één keer een kerstmarkt in Duitsland bezocht, en dat was de verste verplaatsing die ik tot nu toe heb gedaan. Ik had op voorhand opgezocht of er in de stad zelf voldoende laadpalen beschikbaar waren. Toen we bijna op onze bestemming waren, liet ik de wagen zelf een laadpunt zoeken. Dat is net iets makkelijker. Tijdens de terugrit ben ik gewoon één keer gestopt om wat extra op te laden.”

Tot slot polsen we even of ze straks naar Parijs rijdt in haar Audi Q4 e-tron. “Ik denk dat de verplaatsing richting de Spelen via het BOIC geregeld zal worden, en dat we met de trein zullen gaan. Ik weet ook niet of zelf rijden er op dat moment wel in zit … en eigenlijk ook niet of het Olympisch dorp wel een voldoende grote parking heeft,” besluit ze glimlachend. Audi wenst haar alvast een geslaagde voorbereiding en een mooie prestatie op de Spelen toe.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels