Design maakt plaats voor e-design bij Audi

Design maakt plaats voor e-design bij Audi

Audi Magazine

De toekomst van Audi is elektrisch. En dat heeft ook zijn impact op het design. Elektrische wagens vergen op dat vlak namelijk een nét iets andere aanpak dan conventionele wagens met een verbrandingsmotor. Zo ligt onder meer het zwaartepunt lager en komt er door het ontbreken van een aandrijflijn meer ruimte vrij binnenin. Maak kennis met e-design, de nieuwe manier van design-thinking bij Audi.

Design maakt plaats voor e-design bij Audi
Sportievere look

Een lager zwaartepunt zet de toon voor een sportievere look

Een bepalende factor voor het sportieve karakter en de uitstekende dwarsdynamiek van de Audi e-tron-modellen is de lage, centrale positie waarop de aandrijfcomponenten zijn geïnstalleerd. Het batterijsysteem bevindt zich tussen de assen in de vorm van een plat, breed blok onder het passagierscompartiment, waardoor het zwaartepunt van de Audi e-tron optisch lager ligt, wat de wagen meteen een sportiever karakter geeft.

Krachtige schouder- en daklijnen en stoere D-stijlen benadrukken die look nog verder. Afgetekende inzetstukken op de dorpels verwijzen op een speelse manier naar de locatie van de batterij, één van de manieren waarop het designteam de elektrische technologie visualiseert in het uiterlijk van de wagen. En ook achteraan benadrukt het design van de diffuser met opvallende luchtinlaten het ontbreken van uitlaatpijpen.

Cool karakter

Een cool karakter bepaalt het gezicht

Elektrische technologie biedt ook mogelijkheden en extra vrijheden qua design. Zo heeft een elektrische motor veel minder koeling nodig dan een verbrandingsmotor, waardoor het brede, achthoekige singleframe-radiatorrooster niet voortdurend lucht hoeft te happen en dus vaak gewoon gesloten kan zijn. Achter het rooster zit een frame met twee elektrisch bediende lamellen die eveneens de luchtweerstand verlagen. Als de kleppen gesloten zijn, stroomt de lucht vrijwel zonder wervelingen rond de neus van de auto. Van zodra de aandrijfcomponenten moeten worden gekoeld of de warmtewisselaar van de airco frisse lucht nodig heeft, opent in een eerste fase de bovenste klep en vervolgens gaan beide jaloezieën open. Als de hydraulische voorremmen intensief worden belast, gaan beide lamellen open en wordt de koellucht via twee bijkomende inlaatkanalen naar de remmen in de wielkasten vooraan geleid. De neus van de e-tron is dus niet enkel erg fraai, maar ook behoorlijk slim.

Geluidsontwerp

Een onmiskenbaar geluidsontwerp waarschuwt voetgangers

Van nature is een elektrische wagen muisstil. Om de verkeersveiligheid te vergroten, moeten elektrische modellen daarom een artificieel geluid produceren. En uiteraard kreeg de klank van de e-tron een heel eigen signatuur. Daar kwam een heuse geluidsingenieur aan te pas, die daarvoor zelfs zijn eigen studio bouwde. Daarin vindt u onder meer een synthesizer, een strijkstok en … een didgeridoo.

Ruimte in het interieur

Het ontbreken van een aandrijflijn creëert extra ruimte

Door het ontbreken van de aandrijflijn in elektrische wagens komt er ruimte vrij in het interieur. En dat betekent extra comfort, vooral qua beenruimte. Daarnaast is ook de middenconsole vrij van functionele elementen – zoals een versnellingspook of handremhendel – waardoor deze kon worden ontworpen als een bergruimte, met onder meer een oplaadvlak voor smartphones.

Het designteam koos ervoor om het ruimtegevoel nog verder te benadrukken door te kiezen voor een uitgekiend kleurenschema. Zo domineren lichte en warme kleuren in de standaarduitrusting het bovenste deel van het interieur, terwijl het donkere tapijt op de vloer een contrast creëert.

Aangezien duurzaamheid een topprioriteit is bij Audi, krijgt het interieur ook een ecologisch tintje: de vloerbekleding is gemaakt uit gerecycleerde kunststoffen.

Banden

Een optimale aerodynamica beïnvloedt het design, tot aan de banden toe

Het verbeteren van de aerodynamica – om zo de actieradius te vergroten – noopte het designteam ertoe om alle elementen van het ontwerp goed onder de loep te nemen. En daarbij werd niets over het hoofd gezien. Zo zijn er de zijdelingse luchtinlaten op de snuit. Die beschikken over extra kanalen, die langs buiten duidelijk zichtbaar zijn en doorlopen naar de wielkasten. Daarnaast zorgen horizontale profielen in de wielkastranden ervoor dat storende wervelingen als het ware worden ‘ingekapseld’. Het resultaat is een meer gelijkmatige luchtstroom langs de flanken van de wagen.

Ook het ontwerp van de velgen is volledig gericht op de aerodynamica: hun design is vlakker dan dat van conventionele velgen. Zelfs de flanken van de banden dragen bij tot een lagere luchtweerstand, want de belettering is negatief en dus niet op maar in de flank aangebracht. Ook de bodemplaat van de e-tron werd volledig gesloten met het oog op meer aerodynamica, terwijl een aluminium plaat de hoogspanningsbatterij onder de passagiersruimte beschermd tegen steenslag of stoepranden. Op de montagepunten werden dan weer versterkingen aangebracht in de vorm van halfronde uitsparingen, vergelijkbaar met het oppervlak van een golfbal. Met eveneens een betere luchtgeleiding als resultaat.

Spiegels

En dan zijn er natuurlijk de spiegels. De sierlijke virtuele buitenspiegels van de Audi e-tron verminderen de aerodynamische weerstand nog verder en vergroten de actieradius met ongeveer drie kilometer in de WLTP-cyclus. Dankzij hun vlakke montagesteun is de wagen 15 centimeter minder breed dan met een conventionele buitenspiegel. Het ontwerp verlaagt de luchtweerstand en beperken ze ook windgeluiden. Een kleine camera projecteert de beelden op de OLED-displays met hoge resolutie binnenin.

Optimale aerodynamica en een SUV-lijn, zaken die nog wel eens conflicteren, gaan nu naadloos samen. Met de e-tron modellen brengt Audi deze innovatieve, gepatenteerde oplossingen voor het eerst in serieproductie.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels