1e BEREKENINGSWIJZE:
VOOR EEN LEASINGWAGEN (OM HET EVEN WELK GEWEST) EN VOOR EEN NIET GELEASEDE WAGEN IN HET WAALS GEWEST EN IN BRUSSEL HOOFDSTAD
De belasting op de inverkeersstelling wordt berekend op basis:
- Van het vermogen van de motor (in kW).
- Van de fiscale paardenkracht van het voertuig (in pk).
Wanneer het vermogen van dezelfde motor uitgedrukt in fiscale paardenkracht (PK) en kilowatt (kW) aanleiding geeft tot het heffen van een belasting met een verschillend bedrag, dan wordt de BIV altijd bepaald op het hoogste bedrag.
De BIV voor een tweedehands wagen houdt rekening met de ouderdom van het voertuig, die bepaald wordt door de datum van de eerste inschrijving, in België of in het buitenland.
De aldus berekende belasting mag niet lager liggen dan € 61,50.
In het Waals Gewest heeft C0²-uitstoot enkel invloed op de BIV voor voertuigen met een NEDC uitstoot hoger dan 145 gram onder de vorm van een “Eco-malus”.
In afwachting van een officieel standpunt, zal men volgende ‘praktische oplossing’ toepassen voor de berekening van de Eco-malus voor nieuwe voertuigen vanaf 1 januari 2021:
- als WLTP en NEDC 2.0 beschikbaar zal NEDC 2.0 worden gebruikt
- als enkel WLTP beschikbaar is zal WLTP worden gebruikt.
Als een leasingwagen in het Vlaams Gewest wordt ingeschreven op naam van de leasingnemer in plaats van de leasingmaatschappij, dan is onderstaande tabel niet van toepassing. Er dient dan rekening gehouden te worden met de wetgeving "BIV Vlaanderen" (zie 2e berekeningswijze).