Hieronder de regels voor de aftrekbaarheid voor de autokosten én de brandstofkosten:
Sinds 01/01/2020 is de aftrekformule voor de brandstof- en autokosten van toepassing op alle bedrijfswagens:
Aftrek% = 120% - (0,5% x g CO2/km x f) met max. 100% en min. 50%*
met f
= 1,00 voor diesel (ook hybride diesel)
= 0,90 voor CNG ≤ 12 fiscalePK
= 0,95 voor andere brandstof/aandrijving (benzine, lpg, biobrandstof, elektrisch)
(*)
Als uitkomst berekening >100% => aftrek% = 100%
Als uitkomst berekening aftrek% = 50%
Wagens met 200g/km of meer => aftrek% = 40%
Brandstofkosten volgen voortaan hetzelfde regime als de autokosten en zijn niet langer standaard 75% aftrekbaar.
Uitkomst berekening afronden tot op het dichtste tiende % na de komma.
Vb: 63,22% wordt 63,2% | 63,28% wordt 63,3% | 63,25% wordt 63,3%
Wat betreft het gebruik van de CO² waardes bestaat sinds 01/01/2021 de keuzemogelijkheid om de NEDC of WLTP-waarde te gebruiken met een CoC (gelijkvomigheidsattest) waarop de twee waarden vermeld zijn. Bij bepaalde PHEV-voertuigen zal de WLTP-waarde lager zijn dan de NEDC-waarde. In dat geval mag men vanaf 2021 die lagere WLTP-waarde gebruiken in de federale formules.
Sinds 1 januari 2020 is de aftrekbaarheid van elektrische bedrijfswagens teruggebracht naar 100% (voordien 120%).
Alle interestlasten wat betreft de autokosten zijn 100 % aftrekbaar indien ze afzonderlijk vermeld worden op de factuur
Specifiek regime voor PHEV: toe te passen CO2-waarde hangt af van ratio:
[energiecapaciteit batterij / rijklaar autogewicht] met als grenswaarde
0,5 kWh/100 kg, en van de CO2-uitstoot NEDC van de PHEV:
. als ratio ≥ 0,5 en CO2 ≤ 50 g/km => CO2 van PHEV
. als ratio 50 g/km => CO2 van niet-PHEV versie
. als niet-PHEV niet beschikbaar => CO2 van PHEV x 2,5
. als PHEV gekocht door laatste eigenaar voor 1/1/2018 => CO2 van PHEV