Nunam en Audi werken samen aan elektrische micromobiliteit

Gerecyclede batterijen en elektrische riksja’s

Audi Magazine

Gebruikte batterijen uit de testvloot van Audi e-tron krijgen vandaag een tweede leven. Dit dankzij de Duits-Indiase start-up Nunam, die elektrische riksja's produceert. Het project ontwikkelt nieuwe recyclingoplossingen en ondersteunt de lokale economie, met de steun van de Audi Environmental Foundation. Op naar Bangalore, de hoofdstad van de staat Karnataka, in het zuiden van India.

Gerecyclede batterijen en elektrische riksja’s
Gigantische powerbanks

Gigantische powerbanks

Lithium-ion laptopbatterijen of elektrische autoaccu's uit de testvloot van Audi e-tron: voor Nunam gaat niets verloren, alles krijgt een tweede leven. De start-up, die in 2019 werd opgericht door Darshan Virupaksh en Prodip Chaterjee en waarvan de naam ‘voor de toekomst’ betekent in het Sanskriet, ontwikkelde technologie om oude batterijen te hergebruiken en weer om te zetten in een nieuwe energiebron.

“We gebruiken lithium-ionbatterijen en oplaadbare cellen van lokale schroothandelaren in Bengalore en andere steden”, legt Prodip Chaterjee uit. “We verwijderen de cellen uit oude batterijen en testen ze. De gemiddelde resterende capaciteit van de batterijen is ongeveer twee derde van de oorspronkelijke capaciteit. Het is echt te gek om te bedenken hoeveel potentieel er in de prullenbak belandt.”

De technologie die Nunam heeft ontwikkeld is vergelijkbaar met die van een powerbank, maar dan op grotere schaal: “Een powerbank heeft over het algemeen acht cellen. Onze eerste opslagunits voor hernieuwbare energie hadden er minstens 40 en het krachtigste prototype heeft er 120. We willen dat ze in staat zijn om elektriciteit te leveren. En dat ze energie kunnen leveren aan bedrijven of straatverkopers, waarvoor iets meer vermogen nodig is.”

Naar een hogere versnelling

Naar een hogere versnelling

Aanvankelijk leverde Nunam haar energieopslagsystemen aan groente- en fruithandelszaken, die meestal uitgebaat worden door vrouwen. Zij gebruiken de energieopslagsystemen om hun smartphones en lampen van stroom te voorzien, zodat ze later open kunnen blijven op de markten en zo de winstgevendheid van hun kleine rondtrekkende bedrijfjes kunnen verhogen. “Bij een correct gebruik kunnen hergebruikte batterijen een aanzienlijke impact hebben”, zegt Prodip Chaterjee. “Zo helpen ze mensen in moeilijke situaties aan een inkomen en geven ze hun toegang tot economische onafhankelijkheid – en dat alles op een duurzame manier.”

Het project liet het daar niet bij en ontwikkelde met de steun van de Audi Environmental Foundation al snel ambitieuzere stationaire opslagsystemen op basis van gebruikte Audi e-tron batterijmodules uit testvoertuigen. Ook deze systemen bleken prima geschikt om delen van de straatverlichting of gemeenschapscentra van elektriciteit te voorzien.

Riksja’s van de toekomst

Riksja’s van de toekomst

2023 markeert een nieuwe fase voor Nunam, met de bouw van de eerste elektrische e-riksja's. Die dragen trots de vier Audi ringen op hun radiatorrooster. Riksja's zijn relatief lichte, gemotoriseerde driewielers die in India erg populair zijn voor korte ritten met beperkte snelheid. Ze hebben dus geen krachtige motoren nodig, waardoor ze ideale kandidaten zijn voor batterijen die een tweede leven hebben.

“Accu's voor elektrische wagens zijn ontworpen om de hele levensduur van het voertuig mee te gaan”, legt Prodip Chaterjee uit. “Maar zelfs daarna behouden ze een groot deel van hun vermogen. Door ze te hergebruiken in vervoersmiddelen die een lagere actieradius en vermogen vereisen, creëren we een soort ‘light’ elektrische mobiliteit die zowel waardevol als innovatief is.” Er rijden al een tijdje elektrische riksja’s rond op het Indiase subcontinent, maar de overgrote meerderheid doet dat op zeer vervuilende loodbatterijen. Die hebben een beperkte levensduur en zijn moeilijk te recycleren.

Een duurzame kringloop

Een duurzame kringloop

Bij Nunam hebben ze hun eigen systeem: ze laden de e-riksja's op met energie uit eigen ontworpen zonnecentrales. De fotovoltaïsche panelen bevinden zich op de daken van gebouwen van lokale partners. Overdag voorziet het zonlicht een e-tron batterij van energie, die dienstdoet als bufferopslag. ’s Avonds 'tanken' de riksja's koolstofvrij. In een regio waar er nooit een tekort aan zon is, is dit duidelijk een slimme gok – en de ideale aanvulling op het beeld dat Darshan Virupaksh en Prodip Chaterjee schetsen. Beginnend met de recyclage van gebruikte batterijen, bedacht Nunam een opwaartse spiraal die de afvalberg verkleint, vervuiling en CO2-uitstoot vermindert, economische ontwikkeling ondersteunt en nieuwe kansen biedt aan mensen in precaire situaties. Een voorbeeld dat navolging verdient en dat de Audi Environmental Foundation blijft steunen.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels