Audi en duurzaamheid:
erkenning, inspanning en ambitie

Audi Magazine

Audi zet zich in om over de hele lijn een duurzaam bedrijf te worden – en met succes. Een aantal initiatieven springen eruit. Zo kreeg het merk een belangrijke erkenning voor zijn inspanningen om aluminium te recycleren, slaagde het bedrijf erin om miljoenen liters afvalwater in Mexico te recupereren en startte het met een ambitieus project om de Donau schoon te maken.

Audi en duurzaamheid: erkenning, inspanning en ambitie
Chain of Custody

Chain of Custody: Audi krijgt certificaat voor de recyclage van aluminium

Sinds 2017 wist Audi meer dan 350.000 ton CO2 uit de atmosfeer te houden dankzij zijn aluminiumrecyclingprogramma. Via dit efficiënte en duurzame project wordt aluminiumschroot in een gesloten circuit gerecycleerd. Het merk met de vier ringen is daarmee de eerste fabrikant die de Chain of Custody-certificering kreeg van het Aluminium Stewardship Initiative (ASI). De erkenning bevestigt dat Audi in staat is om efficiënt en zuinig met aluminium om te gaan, waardoor de vraag naar en de productie van dit materiaal afneemt.

Afvalwater recupereren

Afvalwater recupereren: Audi zuivert 100 miljoen liter in Mexico

Het is een uitgesproken doelstelling: Audi wil al zijn fabrieken CO2-neutraal maken tegen 2025. Na Brussel en Györ (Hongarije), die al CO2-neutraal produceren, volgt de afdeling in San José Chiapa in Mexico hetzelfde traject. En dat is te danken aan de recente inspanningen daar op het gebied van waterrecuperatie. Water wordt er namelijk gebruikt in tests om de corrosiegevoeligheid en waterdichtheid van de Audi Q5 na te gaan. Om zuiniger om te springen met deze grondstof, plaatste de fabriek een installatie voor omgekeerde osmose. Daarmee kan al het afvalwater natuurlijk worden gezuiverd en dus hergebruikt. Resultaat: al 100 miljoen liter water werd opnieuw in omloop gebracht.

mooie blauwe Donau

De mooie blauwe Donau: Audi wil rivier weer laten sprankelen

Heel wat waterlopen en rivieren gaan gebukt onder vervuiling door plastics. Om daar iets aan te doen, besloten de Audi Environmental Foundation, de Duitse cosmeticafabrikant BABOR en de ecologische start-up everwave om hun krachten te bundelen. Eerste initiatief: een schoonmaakactie van de Donau. Everwave ontwierp daarvoor zelf een speciale boot: de Collectix. “Ons belangrijkste doel, naast het inzamelen van afval, is om meer bewustzijn te creëren over omvang van dit probleem. We willen zoveel mogelijk mensen bereiken en hen aanmoedigen om het milieu te beschermen”, zegt Rüdiger Recknagel, algemeen directeur van de Audi Environmental Foundation. Het is een project dat ongetwijfeld zal uitmonden in een zee van soortgelijke initiatieven.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels