Audi en de vier ringen: geboorte van een symbool

Audi Magazine

Zelfs zonder vermelding van de naam herkennen mensen Audi. Het iconische logo met zijn sterke symboliek volstaat om de aanwezigheid van het merk te bevestigen. Weet u hoe het tot stand kwam? Dompel uzelf onder in het ontstaan van de vier ringen.

Eenvoudig, makkelijk te herkennen, tijdloos, uniek … Het zijn slechts enkele eigenschappen van een sterk logo. Essentiële ingrediënten die niet alleen een naam moeten overbrengen, maar ook een verhaal, waarden, emoties. Hoe zit dat bij Audi?

Audi en de vier ringen: geboorte van een symbool
In het begin was er … Audi

In het begin was er … Audi

De ontstaansgeschiedenis ​​van de vier ringen start aan de vooravond van de 20e eeuw. In 1899 creëerde August Horch, een ingenieur die barstte van de ideeën, zijn eigen automerk en gaf het zijn naam. Tien jaar later verliet hij het nochtans succesvolle bedrijf, wegens onenigheid over de strategie. Maar de passie voor wagens blijkt te sterk. Onmiddellijk na zijn vertrek richtte Horch een nieuw bedrijf op. Aangezien hij zijn familienaam niet meer mocht gebruiken, kiest hij voor de Latijnse vertaling. Audi ontstond zo in 1909. Het merk won snel aan populariteit, vooral dankzij overwinningen in prestigieuze autosportwedstrijden, zoals de drie opeenvolgende successen in de International Austrian Alpine Rally - een van de moeilijkste rally's uit die tijd.

Samenbrengen van een uitzonderlijk viertal

Samenbrengen van een uitzonderlijk viertal

De eerste 20 jaar doet Audi het erg goed op commercieel en sportief vlak. Maar het tij keert vanaf 1929. Door de recessie verarmt de samenleving en daalt de vraag naar auto’s bij alle constructeurs, ook bij Audi.

De oplossing werd gevonden bij het verenigen van vier van de grootste Duitse merken uit die tijd. Audi dus, maar ook Horch (het eerste bedrijf van August Horch), DKW (uitvinder van de tweecilindermotor) en tenslotte Wanderer (bouwer van de beroemde “Puppchen”). Samen creëren ze Auto Union AG in 1932. Deze alliantie zorgt ervoor dat de groep meteen de op één na grootste autofabrikant in Duitsland wordt, op basis van het aantal geproduceerde voertuigen.

Het enige dat restte, was het vinden van een logo. Het verbinden van vier ringen leek dan ook vanzelfsprekend als symbool voor deze historische fusie, met de naam Auto Union centraal in deze geometrische vormen. Ten slotte werd in 1969 ook de Duitse producent van motorfietsen NSU overgenomen en bij Auto Union gevoegd.

Audi tilt de vier ringen naar een hoger niveau

Audi tilt de vier ringen naar een hoger niveau

Na de ontbinding van Auto Union AG in 1964 ging het bedrijf verder als Audi AG, en kreeg het een nieuwe dimensie. Vanaf dan stapte Audi definitief over naar het premiumsegment. Het logo onderging een zachte evolutie tot een tweedimensioneel ontwerp, waarbij het prestige, de luxe en de verfijning van Audi perfect overgebracht werden dankzij de strakke lijnen. Eenvoudig, makkelijk te herkennen, tijdloos, uniek … precies zoals een krachtig logo moet zijn.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels