LiDAR wijst de weg

XenomatiX, Belgische leider in LiDAR

Audi Magazine

In de voorbije jaren zagen we hoe de meeste automerken onderzoek verrichten naar zelfrijdende voertuigen. Om deze evolutie mogelijk te maken, moeten wagens uitgerust zijn met rijhulpsystemen die de omgeving kunnen scannen. In 2017 was Audi de eerste constructeur die hiervoor gebruik maakte van LiDAR, laserstralen die objecten detecteren en afstanden nauwkeurig inschatten, en dit in de Audi A8. Het Belgische XenomatiX bouwt verder op deze technologie om rijhulpsystemen voor o.a. automatisch geleide voertuigen en weginspecties te ontwikkelen.

Heel wat belangrijke technologische ontwikkelingen zijn ooit gestart in een garage, en dat is niet anders bij XenomatiX. Het verhaal van dit snelgroeiende techbedrijf begon in 2012 in een Leuvense garage, waar 3 experten in optische engineering allerlei testen deden met LiDAR-technologie (Light Detection And Ranging of Laser Imaging Detection And Ranging).

XenomatiX, Belgische leider in LiDAR
Filip Geuens, CEO XenomatiX

Silicon Valley

Filip Geuens (CEO XenomatiX): “Ons bedrijf werd opgericht door deze drie ondernemers, die met veel belangstelling keken naar zelfrijdende prototypevoertuigen van Google in Silicon Valley. De LiDAR-sensor op deze wagens stuurt laserpulsen in de richting van objecten of vlakken, waarop ze gereflecteerd worden. Op basis van de verstreken tijd tussen het uitzenden van de laserpuls en het opvangen van de reflectie wordt de afstand berekend. Deze sensor, die ook dieptezicht heeft, beschouwden de grondleggers van XenomatiX technisch gezien als de juiste oplossing voor zelfrijdende wagens, maar ongeschikt voor massaproductievoertuigen wegens te groot en te complex. Daarom besloten ze zich toe te leggen op het ontwikkelen van een compactere versie, die kan gebruikt worden in combinatie met camera’s en radars.”

Autonoom rijdende voertuigen

Autonoom rijdende voertuigen

Ondertussen blijkt de problematiek rond zelfrijdende wagens complexer dan gedacht, waardoor alles trager gaat dan verwacht. In de beginfase was er bijvoorbeeld geen juridisch kader om de technologie te testen op de openbare weg, en ook vandaag is er bij ons nog steeds geen wettelijke toestemming voor zelfrijdende wagens. Dit verklaart waarom een LiDAR-pionier als de Audi A8 nog steeds niet kan overschakelen op level 3 autonoom rijden in België. Hierbij kan een wagen afremmen, versnellen, volledig tot stilstand komen, weer optrekken en van rijstrook wisselen, zonder dat u het stuur in uw handen heeft of de pedalen aanraakt.

Filip Geuens (CEO XenomatiX): “Bovendien is er nog steeds een zeer lage tolerantie voor fouten. Zodra er een ongeval gebeurt met een zelfrijdende wagen, springen de media erop. Het zal dus nog wat extra tijd vragen om tot volledig autonoom rijdende wagens (niveau 5) te komen. Daarom biedt XenomatiX zijn LiDAR-technologie vandaag aan in verschillende andere gebieden. Eén ervan draait rond automatisch geleide voertuigen (AGV’s), die zonder bestuurder materialen vervoeren in magazijnen. Aangezien deze niet op de openbare weg rijden, is de wetgeving voor deze voertuigen een pak soepeler. Hierdoor worden AGV’s vandaag al volop ingezet in de industrie.” Ook Audi gebruikt LiDAR vandaag in zijn productieprocessen, bijvoorbeeld om de productielijn van de Audi e-tron GT quattro uit te tekenen via 3D-scanning en virtual reality.

Lees het artikel over de Audi e-tron GT quattro
Beschadigingen aan het wegdek

Beschadigingen aan het wegdek

Een andere toepassing vinden we terug in het digitaliseren van wegen voor onderhoud en kwaliteitsbewaking van de infrastructuur. ”Via onze LiDAR-technologie inspecteren onze klanten hiermee bijvoorbeeld snelwegen in Japan. Zeker in het noorden van het land, waar je strenge winters hebt met veel vorstschade, wil de wegbeheerder in de lente vele duizenden kilometers op enkele weken inspecteren. Dit doen ze met onze sensor. Op dit vlak zijn we ook actief in Australië en Amerika, maar ook veel dichter bij huis. In 2023 reed een wagen uitgerust met LiDAR-technologie door de straten van de Leuvense deelgemeente Kessel-Lo om alle beschadigingen aan het wegdek digitaal in kaart te brengen. Daarnaast is Xenomatix ook volop bezig om de kwaliteit van 1875 kilometer fietspaden te beoordelen in de provincie Vlaams-Brabant en een deel van Antwerpen, vanuit het engagement van het Vlaamse Gewest om te zorgen voor een veiligere en beter toegankelijke fietsinfrastructuur, nu en in de toekomst,” zegt Filip Geuens.

Bekijk de video
De juiste mobiliteit op het juiste moment

De juiste mobiliteit op het juiste moment

Hoe denkt Filip Geuens tot slot over de toekomst van de automobiel? Stappen we over enkele jaren in zelfrijdende deelwagens die ons zonder files naar onze bestemming brengen? “Ik denk dat deelmobiliteit zal worden toegevoegd aan individuele mobiliteit. We zijn in onze maatschappij geëvolueerd van één wagen per gezin naar meerdere wagens, vandaag meestal aangevuld met elektrische fietsen, steps en andere vormen van mobiliteit. Het is niet omdat we toegang hebben tot gedeelde zelfrijdende wagens dat we plots onze eigen wagen zullen opgeven. In steden zal dat wel gebeuren, daar is deze trend al bezig. Ik verwacht ook dat de mobiliteitsconsumptie zal toenemen door zelfrijdende wagens. Waar mensen hun kinderen vandaag op de bus naar school zetten als alternatief vervoermiddel, gaan ze dat in de toekomst via zelfrijdende shuttles doen omdat ze dit veiliger vinden. Zeker indien dat goedkoop is. Mensen zullen de juiste vorm van mobiliteit op het juiste moment willen, dus toegang tot meerdere types. Daarnaast moeten we ons ook de vraag blijven stellen hoe we meer ecologische mobiliteit kunnen realiseren.”

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels