Een uitzonderlijk seizoen voor Audi, WRT, Vanthoor en Weerts

Een uitzonderlijk seizoen voor Audi dankzij WRT, Vanthoor en Weerts

Audi Magazine

De spanning was te snijden tot bij het vallen van de zwart-wit geblokte vlag. Drie uur lang leverde het kruim van de rijders een genadeloze strijd in bolides van de meest prestigieuze constructeurs. De autosportliefhebbers werden bij de finale van de GT World Challenge Europe in Barcelona opnieuw op hun wenken bediend!

Een uitzonderlijk seizoen voor Audi dankzij WRT, Vanthoor en Weerts
De Belgen Dries Vanthoor en Charles Weerts

De Belgen Dries Vanthoor en Charles Weerts en de Nederlander Robin Frijns startten vanaf een tiende plaats en hielden de druk constant hoog. De rijders van de Audi R8 LMS GT3 #32 leverden 180 minuten lang strijd om uiteindelijk beslag te leggen op de derde plaats. Met dat resultaat grepen ze naast de rijderstitel in de Endurance Cup van de GT World Challenge, maar Team WRT pakte wel de titel bij de teams… met één punt verschil!

Eens de motoren zwegen, kon het rekenen beginnen. Voor Audi bleek de editie 2021 van de GT World Challenge zonder meer uitzonderlijk, want zowel het merk als het Belgische Team WRT stond vaak op het podium! Ter verduidelijking, de GT World Challenge Europe is zonder twijfel het meest hoogstaande kampioenschap voor GT-wagens in Europa. In totaal omvat het kampioenschap tien afspraken, waaronder vijf meetings van de Sprint Cup en vijf van de Endurance Cup, waaronder de 24 Hours of Spa. In elk klassement (Sprint, Endurance en de combinatie van beide) staat er zowel een titel op het spel voor de rijders als een voor de teams. Als u goed geteld heeft, weet u dat er in het totaal zes klassementen zijn. Team WRT, onder leiding van Vincent Vosse, won in 2021 maar liefst vijf van de zes titels met het duo Charles Weerts-Dries Vanthoor!

Hoewel zijn team net naast de rijderstitel in de Endurance Cup greep

Hoewel zijn team net naast de rijderstitel in de Endurance Cup greep, is Team Principal Vincent Vosse uitermate tevreden met een derde podium op vijf enduranceraces, waaronder een tweede plaats bij de 24 Hours of Spa. “We hebben het volle pond gegeven”, vat hij de race in de paddock van Barcelona samen. “We hadden niet beter kunnen doen. We kwamen wat pure snelheid tekort, maar iedereen heeft fantastisch werk geleverd in een zeer spannende wedstrijd waarbij heel wat van onze tegenstanders bestraffingen opliepen. We zijn opnieuw zeker van de titel, de vijfde op een maximum van zes. Dat op zich is een geweldige prestatie. Als we geen lekke band hadden gehad in Monza, toen we op de tweede plaats lagen, hadden we misschien zelfs alle titels kunnen veroveren! Dat hoort nu eenmaal bij de autosport… Ik wil het hele team en alle rijders bedanken voor dit uitzonderlijke jaar. Het seizoen is trouwens nog niet volledig voorbij, want we staan ook aan de start van de laatste twee afspraken van de Intercontinental GT Challenge. Een wedstrijd over 8 uur in Indianapolis in de Verenigde Staten en eentje over 9 uur in Kyalami, in Zuid-Afrika. Na onze tweede plaats bij de openingsmanche van het kampioenschap, de 24 Hours of Spa, zijn we vastberaden om ons opnieuw in de kijker te rijden in dit kampioenschap.

Bij de finale van de GT World Challenge Europe in Barcelona

Bij de finale van de GT World Challenge Europe in Barcelona zagen we ook voor het eerst de nagelnieuwe Audi R8 LMS GT3 Evo2 aan het werk. Het nieuwste strijdwapen van Audi Sport customer racing kon geen punten voor het kampioenschap pakken aangezien de bolide nog niet gehomologeerd is, maar was aanwezig met het oog op het afronden van de ontwikkeling en om de officials toe te laten om gegevens te verzamelen voor de volgende Balance of Performance. De wagen, die werd ingezet door het Franse Saintéloc Racing en de sporen kreeg van Markus Winkelhock, Dennis Lind en Finlay Hutchison, overschreed uiteindelijk de finishlijn op de negende plaats. Veelbelovend!

De nieuwe R8 LMS GT3 Evo2, die voorzien is van een grotere achtervleugel, een krachtigere motor en schokbrekers die beter af te stellen zijn, zal in 2022 beschikbaar zijn voor klantenteams. Het doel is echter zeer duidelijk: Audi’s zegereeks in de belangrijkste GT-races verderzetten!

(Foto’s: WRT/Patrick Hecq en SRO)

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels