Formule E: belangrijke punten voor Audi in Valencia

Audi Magazine

Voor het eerst in zijn bestaan, sloeg de Formule E afgelopen weekend zijn tenten op in de paddock van een traditioneel circuit. In het licht van de mondiale gezondheidscrisis is het organiseren van een E-Prix in het hart van een stad absoluut niet eenvoudig en dus was het Circuit Ricardo Tormo in Valencia het strijdtoneel van een “double header” die de vijfde en zesde afspraak van het seizoen omvatte.

Formule E: belangrijke punten voor Audi in Valencia
Formula E

Deze onuitgegeven setting had op zaterdag eveneens een nooit eerder gezien scenario in petto. Op een natte piste waren er tal van incidenten en de safety car, die bij de start reeds present tekende gezien de weersomstandigheden, neutraliseerde de wedstrijd liefst vier keer. Het reglement voorziet dat de wedstrijdleiding in zulke gevallen de energie kan verminderen die de deelnemers ter beschikking hebben om de wedstrijd van 45 minuten plus één ronde te betwisten. Bij de laatste herstart op twee ronden van het einde bleek dat een groot deel van de deelnemers plots te weinig energie had om de slotronde af te werken… Dat was echter niet het geval voor de Audi-rijders! Zowel de vertegenwoordigers van het officiële Audi Sport ABT Schaeffler Team als de speerpunten van klantenteam Envision Virgin Racing slaagden erin in de punten te finishen na een op zijn zachtst gezegd onverwacht slot. De vier Audi e-tron FE07 eindigden zelfs in een treintje van de 4e tot de 7e plaats, met de Nieuw-Zeelander Nick Cassidy die uiteindelijk de pechduivel afsloeg en aan de voet van het podium besloot, voor respectievelijk René Rast, Robin Frijns en Lucas di Grassi.

Formula E Valencia

Op zondag werden de kwalificaties verreden op een piste die beetje bij beetje opdroogde na de nachtelijke regenbuien. Dat betekende dat de rijders uit de vierde kwalificatiegroep een aanzienlijk voordeel hadden en daarbij ook de zes eerste plaatsen op de startgrid impalmden. René Rast, die aan de slag ging in de tweede groep, moest tevreden zijn met een 14e plaats, terwijl teamgenoot Lucas di Grassi de kwalificaties als 22e afsloot nadat hij in de fout ging op een natte piste. Robin Frijns was 16e en Nick Cassidy 23e.

In de eigenlijke wedstrijd kruidde de drievoudig DTM-kampioen de debatten, met een knappe comeback. Met uitzicht op een podiumplaats moest René Rast in de slotfase vertragen. “André Lotterer voor mij had een publiciteitsspandoek geraakt en dat bleef aan mijn auto hangen”, vertelde de Duitser. “Vanaf dat moment was het onmogelijk om hetzelfde tempo aan te houden.”

Audi Formula E

Ondanks deze pech overschreed René Rast de finishvlag op de zesde plaats, ofwel een verbetering van maar liefst acht plaatsen ten opzichte van zijn positie op de startgrid! Teamgenoot Lucas di Grassi zette van zijn kant het prestatieniveau en de efficiëntie van zijn Audi e-tron FE07 in de verf. Hij rukte op van de 22e plaats op de stargrid naar een uiteindelijk tiende positie, waarmee de Braziliaan een punt pakte. Dat was echter niet het geval voor de twee rijders van Envision Virgin Racing; Nick Cassidy eindigde als 13e en Robin Frijns als 19e.

Zoals zo vaak in de Formule E, kan de rangschikking in het kampioenschap in snel tempo veranderen! In de aanloop naar de 7e manche, voorzien op 8 mei in het Prinsdom Monaco, prijkt Robin Frijns op een vierde plaats in de voorlopige rangschikking. Met zijn zesde plaats in het algemene klassement telt officieel Audi-rijder René Rast slechts 18 punten achterstand op de leider, het equivalent van een tweede plaats in een E-Prix. Nadat ze in het begin van het seizoen beiden meermaals de pechduivel op bezoek kregen, bekleden Nick Cassidy (17e) en Lucas di Grassi (19e) alle twee een plaats die hun echt prestatieniveau niet weerspiegelt.

Formule E

Hun enige troost is dat zij bij de kwalificaties voor de volgende race zullen kunnen profiteren van een kwalificatiegroep die normaal gezien iets gunstiger is, gezien zij zullen kwalificeren op een piste die door de eerste groepen werd proper gereden. Bij de teams bekleedt Envision Virgin Racing de derde plaats en is Audi Sport ABT Schaeffler vijfde. Niets is dus reeds beslist en het einde van dit seizoen van het wereldkampioenschap ABB FIA Formule E belooft alvast even spannend als onvoorspelbaar te zijn!

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels