Een race tegen de klok voor Audi Sport richting de Dakar

Audi Magazine

Voor Audi Sport zal er de komende maanden geen gebrek aan uitdagingen zijn! Waar de terugkeer van het merk naar de 24 Uur van Le Mans (normaal gezien vanaf 2023) de liefhebbers van uithoudingsraces heeft weten te beroeren, zal de constructeur uit Ingolstadt zich eerst nog op een andere uitdaging werpen: een deelname aan de meest befaamde Rally-Raid ter wereld, de Dakar, met een elektrisch aangedreven prototype. Met een deadline in januari 2022, zijn de ingenieurs begonnen aan een ware race tegen de klok, waarbij de nieuwe bolide halfweg dit jaar zijn eerste kilometers moet maken.

Een race tegen de klok voor Audi Sport richting de Dakar
“Met dit Dakar-programma maakt Audi zijn reputatie waar”

“Met dit Dakar-programma maakt Audi zijn reputatie waar”, vertelt Julius Seebach, Managing Director van Audi Sport GmbH en dus verantwoordelijk voor de autosportactiviteiten van het merk. “Onze filosofie is om in competitie nieuwe technologieën te ontwikkelen die op hun beurt leiden tot grote doorbraken bij de seriegeproduceerde Audi’s. Dat is met name zo geweest bij ons rallydebuut (in 1981, n.v.d.r.), toen we de quattro-aandrijving invoerden. Vandaag willen we onze elektrische motoren testen in de extreme omstandigheden die een wedstrijd als de Dakar biedt.”

De ingenieurs bij Audi Sport vertrekken uiteraard niet van een leeg blad wat betreft elektrische racebolides.

De ingenieurs bij Audi Sport vertrekken uiteraard niet van een leeg blad wat betreft elektrische racebolides. Het merk is namelijk aanwezig in de Formule E en er zal heel duidelijk sprake zijn van een technologietransfer. Het is namelijk de elektromotor (of meer precies de MGU, de “motor generator unit”) van de Audi e-tron FE07 eenzitter die gebruikt zal worden in de rallybolide. In de praktijk zullen er zelfs drie motoren zijn. “We zullen beschikken over een MGU op de vooras en een op de achteras”, verduidelijkt Andreas Roos, de programmamanager die voorheen bij Audi verantwoordelijk was voor de DTM. “Een derde motor zal dienstdoen als generator om de hoogspanningsbatterij al rijdende op te laden. Uiteraard zullen we aanpassingen moeten doorvoeren, want de uitdagingen die we zullen aangaan in de woestijn zullen anders zijn dan deze die we kennen uit de Formule E-races op stratencircuits. We zullen met name jumps, zand en zeer lange klassementsproeven het hoofd moeten bieden. De expertise die we ontwikkeld hebben in de Formule E en met onze e-tron quattro prototypes waarmee we de 24 Uur van Le Mans wonnen, zal een degelijke basis vormen.”

Hoewel alle deelnemers in de Formule E hetzelfde soort batterij gebruiken

Hoewel alle deelnemers in de Formule E hetzelfde soort batterij gebruiken, zal Audi ditmaal de kans hebben om zijn eigen hoogspanningsbatterij te ontwikkelen. De energie om deze batterij op te laden tijdens de lange proeven in de woestijn zal geleverd worden door de viercilinder TFSI die tot 2020 gebruikt werd in de DTM. “Die motor is ongelooflijk efficiënt en is een referentie op vlak van gewicht en verbruik”, vervolgt Andreas Roos. “Laten we echter duidelijk zijn: de aandrijflijn zal volledig elektrisch zijn! De TFSI-motor zal enkel gebruikt worden om de batterijen op te laden tijdens de klassementsproeven. Dat moet natuurlijk al rijdend gebeuren, gezien er op dit moment geen andere mogelijkheden zijn om te laden midden in de woestijn.”

Het doel is echter dat er op de verbindingsproeven uitsluitend een elektrische aandrijving wordt gebruikt.

Het doel is echter dat er op de verbindingsproeven uitsluitend een elektrische aandrijving wordt gebruikt. Met minder dan negen maanden voor de start van de bekendste Rally-Raid ter wereld, begint de tijd echter te dringen. “Het is een enorme uitdaging voor ons ganse team”, bevestigt Andreas Roos. “We werken met zeer krappe deadlines om dit innovatieve concept te ontwikkelen. We zijn de allereerste constructeur die start in de Dakar Rally met een elektrische aandrijflijn. Elk teamlid werkt zich uit de naad zodat we klaar zullen zijn in januari voor de start van de editie 2022.”

We kunnen niet wachten om de eerste foto’s te zien van de testen met deze nieuwe Audi-racewagen, die op dit moment wordt opgebouwd in de ateliers van Audi Sport in Neuburg an der Donau. Want, ondanks zijn schitterende parcours in de autosport, is Rally-Raid nieuw terrein voor Audi Sport. Daarom sloeg de constructeur uit Ingolstadt de handen in elkaar met een echte specialist ter zake: Sven Quandt. Samen met zijn team Q Motorsport beschikt de Duitser over een karrenvracht aan ervaring in de discipline.

“De Dakar is uniek en het is een van de grootste avonturen ter wereld”

“De Dakar is uniek en het is een van de grootste avonturen ter wereld”, legt hij uit. “Ik ben ervan overtuigd dat een merk gigantisch veel voordelen kan halen uit een deelname aan de Dakar, vooral als men voor het pad van innovatie kiest zoals Audi dat vandaag doet met de elektrische aandrijving.”

Ook Audi Sport blaakt van vertrouwen. “Q Motorsport is een partner die zijn edxpertise in de Dakar reeds bewezen heeft”, vertelt Julius Seebach. “We zullen in de loop van de maand mei onze teams – die uiteraard eveneens zeer belangrijk zijn voor het succes van deze operatie – presenteren en de testsessies zullen aangevat worden in de loop van de zomer.” Het aftellen kan beginnen.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels