Audi en Formule E: het avontuur gaat verder

Audi Magazine

Er breken nog opwindende maanden aan voor dit vijfde seizoen van de Formule E. Zes races zijn al gereden, vijf volgen er nog. Met het Audi Sport ABT Schaeffler-team en dezelfde toppiloten als vorig jaar, gaat Audi voort op de ingeslagen weg. Want het draait in Formule E niet alleen om de passie voor de sport. De deelnemers willen vooral ook experimenteren met de nieuwste motor- én batterijtechnologieën. Audi is er niet voor niets al sinds het prille begin bij, met veel succes.

Het startschot van het nieuwe Formule E-seizoen klonk eind vorig jaar in Saoedi-Arabië. Deze editie strijden 11 ploegen en 22 piloten om de titel in 13 races, verdeeld over 12 steden. Audi neemt voor de vijfde keer op rij deel met zijn favoriete duo Lucas di Grassi (kampioen in 2017) en Daniel Abt. Voor de vijf races die nog volgen, belooft het een pittige strijd te worden. Extra gekruid dankzij een aantal spannende innovaties.

Formule E
Een nieuwe racewagen

Een nieuwe racewagen

Eigenaardigheidje van de Formule E: alle constructeurs strijden met gelijke wapens. Elke auto heeft hetzelfde gewicht, hetzelfde chassis, dezelfde batterij en dezelfde vermogenslimiet. Maar dit jaar vindt er een eerste grote revolutie plaats. Ter ere van de vijfde verjaardag van het kampioenschap maakte de technologie van de zogenaamde Gen1 plaats voor Gen2. Meteen ook gedaan met autowissels, want Gen2 heeft voldoende opslagcapaciteit voor de volledige race. Met bovendien meer vermogen (250 kW) en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 2,8 seconden.

Op basis daarvan ontstond de Audi e-tron FE05. Omdat alle racewagens quasi identiek zijn, ligt de focus op de aandrijving: het enige onderdeel dat uniek is voor elke ploeg. De ingenieurs van Audi trokken lessen uit het vorige seizoen en keerden terug naar de tekentafel. Resultaat: 95% nieuwe onderdelen. Doel: nog meer efficiëntie en een betere weerstand op de baan.

De spanning blijft stijgen

De spanning blijft stijgen

Na het behalen van de constructeurstitel in 2018, is dit vijfde seizoen een nagelbijter voor Audi. Sinds de aftrap bekampten de piloten elkaar al in Riyad, Marrakesh, Santiago de Chili, Mexico, Hong Kong, Sanya (China) en Rome. De balans: een overwinning voor Lucas di Grassi in Mexico, Daniel Abt die keer op keer punten scoorde en Audi op het podium bij de constructeurs. Halverwege het seizoen is de kans op een nieuwe titelzege voor het team van Audi dan ook reëel.

Een duwtje in de rug van de fans

Een duwtje in de rug van de fans

In Formule E krijgen de piloten létterlijk een zetje van hun fans. Want die mogen voor elke race stemmen op hun favoriete piloten (tot de dag voor de wedstrijd). Na de telling krijgt de favoriet een ‘Fanboost’ tijdens de race, in de vorm van extra vermogen. Dit jaar profiteren vijf piloten van dit voordeel (tegenover drie de vorige edities). Zij mogen de boost gebruiken tijdens het tweede deel van de race.

Fanboost
Experimenteel laboratorium

Experimenteel laboratorium

Formule E is meer dan een sportief evenement: het is een hoogmis voor de elektrische technologie. De constructeurs krijgen er de kans om naar hartenlust te experimenteren met elektrische motoren. En laat dat net zijn waar de interesse van Audi ligt, als één van de grondleggers van de discipline. Het merk met de vier ringen is erg actief op de markt van elektrische wagens en deze wedstrijd is het ideale lanceerplatform voor de commerciële modellen.

Meer over het laboratorium
Niet alleen snel, maar ook intelligent

Niet alleen snel, maar ook intelligent

Audi engageerde zich in 2014 als eerste Duitse premiummerk in de Formule E, na drie overwinningen op rij in de 24 uur van Le Mans met de revolutionaire Audi A18 e-tron quattro. De overstap naar de Formule E was logisch: deze competitie dient als laboratorium voor de verdere ontwikkeling van elektrische auto’s voor de serieproductie.

Alejandro Agag, CEO van Formule E Holdings: “Met de Formule E bieden wij autoconstructeurs en grote sponsors een toekomstgericht en langlopend project aan dat uitgaat van de FIA. Onze kalender valt niet samen met die van de F1 en we racen in de straten van de bekendste steden ter wereld. Dat garandeert spannende wedstrijden en een direct contact met de bevolking, die via de autosport kan kennismaken met elektromobiliteit in zijn meest extreme vorm.”

Ook wat het besturen van de auto zelf betreft, voelen de Formule E-piloten het verschil met de traditionele Formule 1: “Vanaf het seizoen 2019-2020 beschikken onze racewagens over een nog sterkere batterij, waardoor het niet langer nodig is om halverwege van wagen te wisselen. Een piloot in de Formule E moet niet alleen snel zijn, hij moet ook intelligent kunnen omgaan met de stroomvoorraad in de accu. Zo kan hij de energie recupereren die vrijkomt bij het remmen. Energiemanagement is een belangrijk onderdeel van de racestrategie.”

Seizoen 2018-2019: race naar een nieuwe titel?

Seizoen 2018-2019: race naar een nieuwe titel?

Het roept flashbacks op naar de vorige editie: het Audi Sport ABT Schaeffler-team is momenteel nog in een felle strijd om de ploegtitel verwikkeld, die werd gewonnen in de laatste race van afgelopen seizoen. Audi heeft nog vijf races om zijn kroon te heroveren.

  • 27/04: E-Prix 2019 van Parijs
  • 11/05: E-Prix 2019 van Monaco
  • 25/05: E-Prix 2019 van Berlijn
  • 22/06: E-Prix 2019 van Bern
  • 13/07 – 14/07: E- Prix 2019 van New York
Bekijk de volledige kalender