Jong, maar met tonnen ambitie. Audi heeft er sinds 2017 een fabriekspiloot met Zolderse roots bij. Dries Vanthoor startte zijn racecarrière in verschillende karting competities en de eenzitter motorsport. Vandaag rijdt hij in de kleuren van Audi Sport en de Belgian Audi Club. Samen met teamgenoot Will Stevens gaat hij er vol voor om het volgende GT Sprint-seizoen te winnen.

In het spoor van een racepiloot
Wat is een typische dag voor een fabriekspiloot?

Wat is een typische dag voor een fabriekspiloot?

Ik rij op dit moment verschillende kampioenschappen. Dat betekent veel testdagen doen met verschillende teams. Ik ben dikwijls onderweg. Soms kom ik thuis en moet ik meteen daarna weer vertrekken. Als ik thuis ben bereid ik me voor op volgende wedstrijden. En ik schrijf technische rapporten over belangrijke wedstrijden. Het is belangrijk om na een wedstrijd of kampioenschap goed met je race-ingenieur te overleggen: Wat is er goed gegaan? Wat kan er beter? Zo boek je vooruitgang. Ik moet ook zelf mijn vluchten boeken voor mijn volgende testdagen.

Hoe voelt het om deel uit te maken van de Audi Family?

Het is iets waar ik de laatste twee jaar hard voor gewerkt heb. Nu het lukt om van mijn hobby mijn beroep te maken, geeft dat veel voldoening. De Audi Family is één grote familie, met een heel brede focus. Dat maakt Audi zo sterk. “De Audi Family is één grote familie, met een heel brede focus. Dat maakt Audi zo sterk.”

Wat is er kenmerkend voor Audi?

Wat is er kenmerkend voor Audi?

Audi is een vernieuwer, ook in de racewereld. Het is een merk dat vooruit wil gaan, dat voorsprong wil hebben. In de racesport komen ze altijd op de proppen met nieuwe technieken. Audi probeert iets anders te doen dan de rest. En dat zorgt ook voor een bepaalde drive in de fabriek.

“Audi probeert iets anders te doen dan de rest.
En dat zorgt ook voor een bepaalde drive in de fabriek.”

Wat doe je om je racevaardigheden te onderhouden?

We hebben heel wat test- en racedagen voor een wedstrijd. En zelf moet ik natuurlijk ook trainen door te fitnessen, lopen of fietsen. Zeker voor lange wedstrijden is het belangrijk dat je fit bent. Alle piloten hebben thuis ook een simulator. Het is handig om te kijken welke versnellingen en bochten er zijn, en waar je moet remmen.

Heb je bepaalde rituelen voor een wedstrijd?

Heb je bepaalde rituelen voor een wedstrijd?

Vroeger was ik heel bijgelovig en droeg ik altijd een armband en een kettinkje. Een paar keer is iemand die speciaal met het vliegtuig komen brengen, omdat ik dacht dat de race niet ging lukken. Dankzij mijn vriendin ben ik nu minder bijgelovig. Ik had mijn geluksbrengers een keer niet aan en toen won ik een wedstrijd. Toen zei ze: “Kijk, zo goed werkt dat dan toch niet.” Sindsdien vertrouw ik alleen op mezelf, mijn teamgenoot en op Audi.