Nieuwe uitdagingen in de autosport voor Audi

Audi Magazine

Audi kent een rijke en gevarieerde autosportgeschiedenis. Van bij het debuut van de quattro in het Wereldkampioenschap Rally in het begin van de jaren ’80 heeft het merk met de ringen volop gebruik gemaakt van de competitie om enerzijds zijn imago in de kijker te zetten en anderzijds technologiën te ontwikkelen. De slogan “Vorsprung durch Technik” (ofwel “voorsprong door technologie”) werd keer op keer in de praktijk gezet, zowel in Rally, DTM, Supertoerisme, uithoudingsracerij (met name door de allereerste zege van een hybridewagen bij de 24 Uur van Le Mans in 2012), GT-racerij als in de Formule E.

Terwijl de autosector in volle transitie is, viseert Audi een nieuwe uitdaging: Rally-Raid, met – uiteraard – de Dakar als hoofddoel.


Het seizoen 2021 zal dus het laatste zijn waarin Audi Sport met een officieel team betrokken is in het Wereldkampioenschap Formule E. Vanwege de ambitie om in 2025 40% geëlektrificeerde wagens (100% elektrische wagens of plug-in hybrides) te verkopen, is het evident dat de daarbij horende technologische ontwikkeling een absolute prioriteit is. Met een deelname aan Rally-Raids in 2022, wil Audi de strijd aangaan in de meest extreme omstandigheden. Door de technologische vrijheden die het Dakar-reglement biedt, is deze wedstrijd bovendien één van de beste ontwikkelingsomgevingen.

Nieuwe uitdagingen in de autosport voor Audi
Models

Het voertuig dat de uitdaging in de woestijn aangaat, zal beschikken over een elektrische aandrijving die zijn energie haalt uit batterijen met een zeer hoge capaciteit. Om de lange afstanden van de Rally-Raid-etappes het hoofd te bieden, kunnen deze bovendien al rijdend worden opgeladen dankzij een uiterst efficiënte TFSI-motor. Het doel is om de komende jaren de prestaties van de elektrische motor en de batterijen te blijven verbeteren, waarbij die ervaringen Audi moeten helpen om op zijn beurt de toekomstige productiewagens te verbeteren.

Net zoals Audi deed bij de 24 Uur van Le Mans met in eerste instantie de TFSI-, nadien de TDI- en vervolgens de hybridemotor, bevestigt het zijn pioniersstatus door met nieuwe technologie de strijd aan te gaan bij een van de monumenten in de autosport.

Daarnaast zet Audi ook zijn programma in “customer racing” (klantencompetitie) verder. De catalogus omvat de Audi R8 LMS die in drie GT-klassen (GT3, GT4 en de nieuwste telg, GT2) kan uitkomen en de Audi RS 3 LMS TCR. In het kader van dit programma blijft Audi zeer actief in de Intercontinental GT Challenge (en dus ook de Total 24 Hours of Spa) en de 24 Uur van de Nürburgring.

Le mans

Le Mans als hoofddoel?

Julius Seebach, het hoofd van Audi Sport GmbH, krijgt ook de verantwoordelijkheid over de competitietak (een taak die hij overneemt van Dieter Gass, die vertrekt als Audi Motorsportdirecteur). Bovendien bevestigde het merk met de vier ringen dat het momenteel werkt aan de voorbereidingen voor een comeback bij de hybride-prototypes in de uithoudingsracerij op basis van het nieuwe LMDh-reglement. Wagens gebouwd volgens dat reglement kunnen deelnemen aan de races in het Wereldkampioenschap Uithouding en het Amerikaanse IMSA-kampioenschap. Dat betekent dus dat eenzelfde wagen bijvoorbeeld de zege kan ambiëren in zowel de 24 Uur van Le Mans, de 24 Uur van Daytona, de 12 Uur van Sebring en de 6 Uur van Spa-Francorchamps. Hoewel de terugkeer van Audi nog niet officieel is aangekondigd, bevestigt het merk met de ringen dus publiekelijk zijn interesse in het nieuwe reglement. Dat belooft!

U begrijpt het, Audi is vastberaden om zich ook de komende jaren in de kijker te rijden in de autosport. “De belangrijkste boodschap voor onze fans is dat autosport een hoofdrol blijft spelen voor Audi in de toekomst”, vertelde Julius Seebach.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels