De 100% elektrische Audi,
made by Belgians

“Alsof je je huis van top tot teen verbouwt, terwijl je erin woont. ”
Jan Maris, hoofd van de productie van de Brusselse fabriek

Lees hieronder verder

De langverwachte 100% elektrische SUV van Audi wordt gebouwd in Brussel, met heel wat Belgische inbreng. Om de wagen te kunnen produceren, werd de oude fabriek de voorbije twee jaar helemaal omgebouwd. Daar ging een investering van 600 miljoen euro mee gepaard. Op dit moment zet het team de laatste stappen om de definitieve productie in gang te zetten. In het grootste geheim ... maar gelukkig mocht Audi e-magazine enkele Belgische sterkhouders achter dit project interviewen. In dit nummer: Jan Maris, hoofd van de productie van de Brusselse fabriek.

Alle aspecten van het bouwen van een wagen komen samen aan het bureau van Jan Maris. En omdat deze 100% elektrische SUV geen ‘business as usual’ is, was zijn taak dat de voorbije twee jaar evenmin. Samen met de projectleiding in het Duitse Ingolstadt stuurde hij een team van honderden medewerkers aan, en moest hij een nieuwe fabriek opbouwen, terwijl op dezelfde locatie de Audi A1 nog volop in productie was.

Havre de paix : le prototype Audi e-tron seul sur la grande scène
Le scénario : une grande scène pour le prototype Audi e-tron

Hoe begin je aan het huzarenstuk om een fabriek in twee jaar volledig om te bouwen met het oog op de komst van een innovatieve nieuwe wagen?

“De nieuwe SUV kan inderdaad niet méér verschillen dan van onze vorige wagen, de compacte Audi A1. Alles moest dus volledig herdacht worden. Als je dat in z’n geheel bekijkt, lijkt dat een onmogelijke opdracht. Het is een beetje alsof je je huis van top tot teen verbouwt, terwijl je erin woont.

De enige oplossing is om dat stap voor stap aan te pakken. Ik begon met alle afdelingen individueel te laten opsommen wat er voor hen zou veranderen en hoe we dat konden realiseren. Zo konden we stapsgewijs alles in kleinere, haalbare projecten opdelen. Een grote uitdaging was natuurlijk het veel grotere formaat van het nieuwe model. Zo hebben we in het geheim zelfs de carrosserie van een Audi Q7 naar hier gebracht om te testen of hij in onze lakstraten past. Uiteindelijk hebben we zo honderden kleine en grote projecten opgestart.”

Le scénario : une grande scène pour le prototype Audi e-tron

Had je dat al ooit gedaan?

“Op deze schaal was het voor de meeste mensen de eerste keer. Gelukkig heeft de Audi groep veel mensen in dienst die weten wat het is om fabrieken om te bouwen en geschikt te maken voor nieuwe modellen. Soms waren er hier wel honderd specialisten uit binnen- en buitenland aanwezig om mee te denken en ondersteuning te bieden. Die samenwerking verliep uitstekend. Er werd tijdens het hele traject prima gecommuniceerd, en alle medewerkers waren achteraf vol lof over hoe we dit hebben klaargespeeld.”

Dus jullie zijn er klaar voor?

Dus jullie zijn er klaar voor?

“We zitten in de laatste rechte lijn naar de definitieve productie. We hebben ondertussen al wel verschillende wagens geproduceerd voor testen. De productie op industriële schaal start pas nadat de laatste Audi A1 van de band is gerold. In een normaal scenario zouden we die rustig uitfaseren, maar de vraag naar de Audi A1 is actueel nog zo hoog dat we hem nog tot de laatste dag maximaal produceren. Zodra de laatste A1 is geproduceerd, zullen we de infrastructuur weghalen die nodig was om die wagen te maken. Dan pas kunnen we alles op zijn definitieve plaats zetten voor de 100% elektrische SUV. We hebben slechts een paar weken ombouwtijd nodig om alles definitief op z’n plek te zetten. Tegelijkertijd maken we de laatste afspraken met de toeleveranciers om hen perfect in ons proces in te passen. Als dat rond is, kunnen we er voluit voor gaan.”

Of u nu al met een van de twee Audi plug-in hybridemodellen rijdt

Wat voor soort tests gebeuren er momenteel met de eerste exemplaren?

“De bouw van die modellen gebeurt op dit moment nog niet seriematig. Met het nodige handwerk dus. Sommige modellen zijn bestemd voor de wettelijk verplichte crashtests. Die zijn altijd rood van kleur, omdat je dan het best de resultaten van de crash ziet op de opnames van de hogesnelheidscamera’s. Het doet altijd een beetje pijn als je een rood model ziet vertrekken.”

Verder moet de 100% elektrische SUV zijn allroundcapaciteiten bewijzen tijdens allerlei praktijktests. Audi test de preserievoertuigen voor klantgericht gebruik in alle klimaatzones, van -20 tot meer dan 50 graden Celsius. Dat zijn deels tests in normale omstandigheden, zoals op de Amerikaanse snelwegen of in het stop-en-goverkeer van Chinese grootsteden. Maar deels gebeuren die in heel extreme omstandigheden, van de Scandinavische koude tot de Afrikaanse hitte. Of op de ijle hoogtes van Aziatische bergketens, op de Nordschleife, en ga zo maar door.

Bovendien wordt ook de oplaadtechnologie wereldwijd getest, een belangrijk criterium in het veilig gebruik van elektrisch aangedreven batterijvoertuigen. De individuele laadstandaard wordt getest op aparte testcircuits en op openbare plaatsen om de volledige waaier aan verschillende oplaadopties in kaart te brengen. In totaal worden bijna 250 Audi e-tron-prototypes aan deze tests onderworpen. Samen zullen ze meer dan vijf miljoen kilometer afleggen.

Of u nu al met een van de twee Audi plug-in hybridemodellen rijdt

De elektrische SUV draagt zelf bij tot een beter milieu, maar jullie productieproces doet dat eigenlijk ook.

“Inderdaad. Onze fabriek produceert helemaal CO2-neutraal. We doen daarvoor een beroep op eigen zonnepanelen, maar we kopen ook de overige energie die we nodig hebben helemaal groen. Dat aspect hebben we zelf in de hand en we hebben een duidelijk ecologische strategie. In een volgende fase willen we ook kijken hoe we andere domeinen zoals transport buiten onze fabriek kunnen vergroenen. Dat zijn aspecten waar andere ondernemingen bij betrokken zijn, en dat is soms wat moeilijker te beïnvloeden. We gaan er wel onze schouders onder zetten.”

Of u nu al met een van de twee Audi plug-in hybridemodellen rijdt

Het is moeilijk in te schatten hoeveel wagens jullie moeten produceren om aan de vraag te voldoen. Hoe vang je dat op?

“Onze fabriek laat toe om snel de productiecapaciteit aan te passen aan de vraag. We hebben op dit moment ook beslist om in een tweeploegensysteem te draaien, van 6 tot 14 uur en van 14 tot 22 uur. In totaal zullen we per ploeg zo’n 1.200 mensen inzetten. Het personeel dat daarvoor nodig is, is opgeleid en staat klaar. Als de vraag toeneemt, kunnen we ook een nachtploeg inzetten.

Waarop zal u het meest trots zijn als straks de eerste nieuwe wagen de fabriek verlaat?

“Toen we iets meer dan twee jaar geleden echt met dit project van start gingen, leek het een onoverkomelijke uitdaging. Ik heb echter geleerd dat je met een gemotiveerd team en duidelijke communicatie meer kan dan je zou durven dromen. Wat mij de hele tijd het meest trots heeft gemaakt, is die samenwerking tussen honderden mensen over de grenzen heen. Om aan zo’n team mee leiding te mogen geven en er uiteindelijk ook het beoogde resultaat van te zien, is echt uitzonderlijk.”

Jan Maris is sinds 1989 actief binnen de Volkswagen groep. In die periode heeft hij heel wat productiefuncties bekleed in België en Duitsland. Zo leerde hij alle aspecten van de autoproductie kennen, en daarom was hij de geknipte man om het meest ambitieuze project van Audi in lange tijd mee op de rails te zetten. Bij hem komen alle aspecten van het bouwen van de eerste 100% elektrische SUV samen.