Aerodynamische topprestatie van slimme Audi e-tron prototype

Hoe beter de aerodynamica van een auto, hoe groter z’n autonomie. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28 haalt de Audi e-tron prototype een topresultaat binnen het SUV-segment. De virtuele achteruitkijkspiegels zijn een belangrijk element in de aerodynamica van dit volledig elektrische premiummodel.

Lees hieronder verder

Wind op kop voor de Audi e-tron prototype

Gejaagd door de windtunnel

De Audi e-tron prototype staat voor de geluidsarme windrotor. Hij kijkt letterlijk in het oog van de storm. Op de aero-akoestische testbank van het windtunnelcentrum in Ingolstadt optimaliseren de Audi ingenieurs de stroomlijn en de windgeluiden onder de meest extreme omstandigheden.

Deze twee elementen zijn cruciaal voor de efficiëntie en het comfort van een auto. De ventilator realiseert windsnelheden tot 300 km/u en heeft een vermogen van 2,6 megawatt.

De Audi e-tron prototype wordt hier meer dan 1.000 uren getest. Het resultaat? Een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28. Een uitzonderlijke prestatie.

Automobilisten plukken de vruchten van dit uitstekende cijfer. Aerodynamica levert immers een belangrijke bijdrage aan het rijbereik van meer dan 400 kilometer van de eerste 100% elektrische SUV van Audi.

Aerodynamica cruciaal op lange trajecten

Aerodynamica cruciaal op lange trajecten

De Audi e-tron prototype is perfect geschikt voor lange trajecten want door de uitstekende stroomlijn heeft de auto een lage luchtweerstand. Die speelt een veel grotere rol dan de rolweerstand en de inertie van de auto.

In stadsverkeer spelen echter ook andere factoren mee. Een elektrische auto kan tijdens het remmen een groot deel van de verbruikte energie terugwinnen waardoor de massa van de auto minder belangrijk wordt.

Om de luchtweerstand van 0,28 te realiseren, hebben de Audi ingenieurs nagenoeg alle koetswerkpanelen aerodynamisch geoptimaliseerd.

Intelligente technologie met virtuele buitenspiegels

Intelligente technologie met virtuele buitenspiegels

De optionele virtuele buitenspiegels zullen in wereldpremière worden aangeboden op de productieversie van dit Audi e-tron prototype. Ze zijn veel smaller dan de standaardspiegels, waardoor ze de voertuigbreedte met 15 centimeter reduceren.

Dankzij hun nieuwe vorm verlagen ze de luchtweerstand en beperken ze ook windgeluiden. Op de vlakke montagesteunen wordt een kleine camera geïntegreerd. De waargenomen beelden worden op OLED-schermen geprojecteerd die zijn ingebouwd in de overgang van het dashboard naar het deurpaneel. Of hoe technologie de wind te slim af kan zijn.

Meer info over de Audi e-tron prototype

Adaptieve luchtvering en luchtinlaten

Een andere belangrijk element is de standaard gemonteerde adaptieve luchtvering; het gaat om een pneumatische vering met instelbare demping. Bij snelheden boven 120 km/u wordt de vering tot maximaal 26 millimeter onder de normale rijhoogte verlaagd, waardoor de luchtweerstand wordt beperkt. De onderzijde van de volledig elektrische SUV is volledig gesloten en ook voor- en achteraan worden bodempanelen voorzien. De hoogspanningsbatterij zit onder de passagiersruimte en ze wordt door een aluminium plaat beschermd tegen steenslag of stoepranden. Op de montagepunten zijn versterkingen aangebracht in de vorm van halfronde uitsparingen, vergelijkbaar met het oppervlak van een golfbal. Dit zorgt voor een veel betere luchtgeleiding vergeleken met een volledig vlakke bodemplaat.

Achter het Singleframe-radiatorrooster zit een frame met twee elektrisch bediende lamellen die eveneens de luchtweerstand verlagen. Wanneer de kleppen gesloten zijn, stroomt de lucht vrijwel zonder wervelingen rond de neus van de auto. Van zodra de aandrijfcomponenten moeten worden gekoeld of de warmtewisselaar van de airco frisse lucht nodig heeft, opent in een eerste fase de bovenste klep en vervolgens gaan beide jaloezieën open. Wanneer de hydraulische voorremmen intensief worden belast, gaan beide lamellen open en wordt de koellucht via twee bijkomende inlaatkanalen naar de remmen in de wielkasten vooraan geleid.

De zijdelingse luchtinlaten op de snuit van het Audi e-tron prototype beschikken over extra kanalen - die langs buiten duidelijk zichtbaar zijn – die naar de wielkasten lopen. De luchtstroom wordt langs de buitenkant van de (standaard gemonteerde) aerodynamisch geoptimaliseerde 19-duimsvelgen geleid. Hun design is vlakker dan dat van conventionele velgen en ook de banden (255/55) bieden een bijzonder lage rolweerstand. Zelfs de flanken van de banden krijgen een gunstige aerodynamische vormgeving, want de belettering is negatief en ligt niet in reliëf op de flank van de band.