Audi sponsort Belgische esportscompetitie

Audi Magazine

Sportiviteit, dynamiek, innovatie en topprestaties. Het zijn woorden die perfect de spirit van Audi samenvatten, maar evengoed die van de esports. Het merk met de vier ringen was dan ook al langer een logische sponsor van de online competitie en zal nu ook de Belgische esports-sector structureel steunen. En neen, dat beperkt zich niet tot racegames.

Esports
Audi esports

Terwijl door de recente coronacrisis alle sportieve evenementen op de pauzeknop moesten drukken, ging het hard voor de esports. Want in de online competitie is die social distance nu eenmaal geen probleem. Zo lokte de allereerste F1 Esports Virtual Grand Prix Series een slordige 30 miljoen kijkers, voor de virtuele 24 uur van Le Mans waren dat er zelfs meer dan dubbel zoveel.

Toch is de opmars van de esports al langer bezig dan de lockdown. En dan gaat het lang niet alleen over virtuele versies van bestaande competities. Miljoenen fans supporteren jaarlijks voor hun esportshelden in de online arenas van het hyperpopulaire League of Legends, FIFA en Fortnite – om er maar een paar te noemen. En dat trok de aandacht van Audi. Het merk met de vier ringen heeft nu eenmaal altijd een pioniersrol gespeeld op het vlak van nieuwe technologieën en innovaties.

Training esports

50 uur per week trainen

Dacht u dat esporters nerds zijn die gewoon goed kunnen gamen? Dan hebt u het mis. Professionele spelers bereiden zich net als gewone sporters zowel fysiek als mentaal voor op hun wedstrijden. Ze maken deel uit van een team en hebben een eigen trainer om hun tactieken te bepalen en te verfijnen. Niet alleen behendigheid, maar ook concentratievermogen en een goede fysieke conditie zijn van vitaal belang tijdens een wedstrijd.

De topteams van de game League of Legends, bijvoorbeeld, trainen minimaal 50 uur per week volgens Business Insider. Dat betekent: individuele training, groepstraining met het team, strategiebesprekingen, vorige games analyseren samen met de coach, … noem maar op. Dat doen ze natuurlijk niet zomaar: spelers hebben vaak een contract en een loon. De wereldtoppers hebben miljoenen volgers op sociale media en worden gesponsord door bedrijven — zoals Audi dus.

Audi esports

Audi en de Belgische esports: een gedeeld DNA

Audi ondersteunt in verschillende landen esports door de organisatoren, teams en wedstrijden te sponsoren. In ons land werkt het merk met de vier ringen sinds 2019 samen met Meta, het voormalige 4Entertainment. Meta is een Belgische esportsorganisatie die onder meer de Belgische en Nederlandse toernooien organiseert van League of Legends ('LoL' voor de kenners). Dit jaar ontwikkelde Meta samen met de VRT het platform ‘eSporza. Powered by Audi’. Naast de Grote Sporza Cup voor FIFA20 volgen er later dit jaar nog andere toegankelijke competities.

Waarom Audi geïnteresseerd is in de Belgische esports? Omdat dezelfde waarden verweven zitten in hun DNA. Sportiviteit, dynamiek, innovatie en topprestaties, gecombineerd met een vleugje entertainment. Esports zijn een natuurlijke evolutie van de traditionele sporttakken en brengen overal ter wereld mensen samen rond hun gedeelde passie.

Heel wat sporten hebben vandaag een virtuele evenknie en trekken daarvoor de beste spelers aan. Esports zijn de toekomst, en daar maakt Audi nu al deel van uit. Dat bewees het merk met de vier ringen onder meer met opgemerkte passages in de virtuele 24 uur van Le Mans, met Audi-GT-coureurs Dries Vanthoor en Kelvin van der Linde en met een participatie in de Race at Home Challenge van de Formule E.

De enige vraag: what’s next?

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels